Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
OP vakantie met de evasion opeens gedoe met de koppeling: na intrappen van het pedaal geen ontkoppeling, dus ook niet schakelen, bij een tweede op derde keer intrappen wel weer ontkoppeling. Dit heeft een paar maal tot onprettige net niet gevaarlijke situaties geleid. In een gesprek met iemand van een citroengarage in zuid Frankrijk bleek al gauw dat de zelfstellende koppelingskabel de boosdoener moest zijn, deze laten vervangen voor 155 e en probleem opgelost. Ik heb wel de kabel mee naar huis genomen en uit elkaar gehaald - uit nieuwsgierigheid en om te weten wat er nu werkelijk niet functioneerde. Het een een ander werkt met twee cilinders (3-4 mm diameter) in een konisch huis die tegen de buitenkabel van de koppelingskabel klemmen en hem in de juiste positie zouden moeten houden, verder zitten er een paar veren die de juiste het een en ander regelen. Een beschadiging is met het oog niet te zien, maar hoe dan ook, dat klemmen werkte niet goed meer.
Ik weet niet of dit euvel vaker voorkomt, en verder kan ik me voorstellen dat het ook tot gevaarlijke situaties kan leiden als je opeens niet meer kunt schakelen. Misschien is het een idee om tegelijk met de koppelingsplaten/druklager ook deze kabel te (laten) vervangen? Mijn auto had 2,3 Mm gelopen.
Groet,
Gerhard