SPAM schreef:Han S schreef:Het laatste dashboard zoals het in mijn huidige DS zit vind ik eigenlijk lelijk, fantasieloos en niet des Citroens.
Han,
Niet roepen… is slecht voor de verkoop
Hans P. Ik vind het een beetje jammer dat Citroen dit dashboard heeft gebruikt. Het is een van de meest eigenzinnige fabrikanten, met een geheel eigen ontwerpfilosofie door de jaren heen. De DS is wel ongeveer de meest eigenzinnige auto die ze hebben bedacht en het eerste type was zo totaal anders dan alles wat er in 1955 te koop was dat mensen als een blok vielen voor deze auto, getuige het verkoopresultaat van dag nummer één.
Het eerste dashboard is in 1955 buitengewoon futuristisch. Kijk eens naar een Opel of een Ford van 1955. Dan komen er nieuwe en andere zaken in en aan de DS en uiteindelijk houdt het midden jaren 70 op met dat dashboard wat ik eigenlijk niet bij de DS vind passen.
Maar het is een mening en niet meer dan dat.


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het oorspronkelijke ID-dashboard was zo bijzonder niet, vind ik. Idem voor de tweede neus ID. En zelfs niet de zwarte variant daarvan. Heel veel snoeken zijn ID’s, die nooit dat inderdaad mooie DS-dashboard hebben. Geldt bijvoorbeeld ook voor de DSpecial - is ook geen DS. Het unisex-dashboard is een iets aangepast ID-dashboard, waarbij de horizontale snelheidsmeter is vervangen door een ronde en er een toerenteller is toegevoegd. Inderdaad minder bijzonder dan het DS-dashboard, maar een verbetering ten opzichte van het ID dashboard. Maar - inderdaad - ook maar een mening.
Han S schreef:Lady Earl Grey schreef:Is er ergens een foto van zo’n oud dashboard? Ik word nu steeds nieuwsgieriger! Jaja, bij de Eend (met name alle bestellers) vond ik dit soort determineer acties één van de leukere dingen. Naast het rijden dan hè?!
Dit vind ik een van de mooiste dashboards.
Let wel, dit is een dash van een pallas en ik denk dat van een ouder model
Dit is er 1 van een ID20 ‘69
En over de schoonheid van het dash ben ik het volkomen met je eens
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Al eerder opgemerkt: het DS dashboard op de grote foto is niet van een Pallas (kijk maar naar de bekleding van de deur) maar van een cabriolet.
Dat kleine plaatje is inderdaad het laatste ID-dashboard dat hier van belang is. Ik vind er niks aan, maar blijkbaar zijn er op dit forum mensen die dit het allermooiste dashboard in een ID vinden. Daarna kwam het dashboard met de drie klokken. En als je goed kijkt, lijkt dat unisex dashboard opmerkelijk op dit ID-dashboard. Grappig: deze ID is gruwelijk verpallast, met leren deurpanelen en zelfs een armsteun.
Tja, maar al bij al wel een leuke ID, hoor
Mocht ze niet zo rot geweest zijn stond ze hier in de garage
Trouwens mijn DSuper is ook serieus verpallast maar dan enkel aan de buitenzijde
Ik had haar ook liever iets origineler gehad maar je hebt het ook niet altijd voor het kiezen :s
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Met een beetje opleuken van een auto is niks mis hoor. De eigenaar mag bepalen wat mooi is. De ‘Pallas’ strip op de deur werd trouwens soms al bij aflevering gemonteerd tegen parkeerschades, dus wat nou origineel.
Ik zie nu pas dat afgebeelde bruine ID geen pallas maar DS-deurpanelen heeft: de kleur van lak en leer liggen erg dicht bij elkaar.
Of dat ‘verpalassen’ gruwelijk is mag iedereen zelf uitmaken lijkt me.


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja, helemaal mee eens. Ik vind het soms wel jammer, maar ik ben niet de norm. En bovendien: ‘t gaat niet om mijn auto.
Mijn vorige DS was een echte Pallas en ik vind ze prachtig. Stoffen stoelen zaten er in en die zitten heerlijk. Het interieur is een stuk luxer en ik vind het mooier. Hij is stiller en ook de strips aan de buitenkant vind ik mooi, hoewel dat ook van de kleur van de lak afhangt.
break23m schreef:Met een beetje opleuken van een auto is niks mis hoor. De eigenaar mag bepalen wat mooi is. De ‘Pallas’ strip op de deur werd trouwens soms al bij aflevering gemonteerd tegen parkeerschades, dus wat nou origineel.
Ik zie nu pas dat afgebeelde bruine ID geen pallas maar DS-deurpanelen heeft: de kleur van lak en leer liggen erg dicht bij elkaar.
Kleur is inderdaad bijna hetzelfde als het interrieur
Het enige wat ik zonde vind bij de mijne is dat de sierlijsten allemaal zijn vast gezet met revetten
Met alle roest gevolgen van dien
Maar in alle waarschijnlijkheid gaat het bij mij om een Franse restauratie
Ik heb trouwens bij demontage van het dashboard nog een oud bonnetje gevonden van een of andere herstelling
Betreft een garage in de buurt van Parijs
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ik heb alle sierlijsten vastgezet met Polymax. Kan niet meer roesten en demonteren is simpel als het nodig mocht zijn.





























Totaal aantal Berichten: 10460
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
SalsaChris schreef:break23m schreef:Met een beetje opleuken van een auto is niks mis hoor. De eigenaar mag bepalen wat mooi is. De ‘Pallas’ strip op de deur werd trouwens soms al bij aflevering gemonteerd tegen parkeerschades, dus wat nou origineel.
Ik zie nu pas dat afgebeelde bruine ID geen pallas maar DS-deurpanelen heeft: de kleur van lak en leer liggen erg dicht bij elkaar.Kleur is inderdaad bijna hetzelfde als het interrieur
Het enige wat ik zonde vind bij de mijne is dat de sierlijsten allemaal zijn vast gezet met revetten
Met alle roest gevolgen van dien
Maar in alle waarschijnlijkheid gaat het bij mij om een Franse restauratieIk heb trouwens bij demontage van het dashboard nog een oud bonnetje gevonden van een of andere herstelling
Betreft een garage in de buurt van Parijs
Je bedoelt vastgezet met popnagels?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad in België zeggen we revetten(=popnagels)
Wanneer ik het koetswerk onderhanden genomen heb ben ik ook van plan om ze te lijmen
Eventueel 1 op elke hoek als borg maar zeker niet meer elke 15cm of minder
En dan komt het dilemma nog wat ik voor de rest met de auto ga doen
Terug in zijn originele staat en kleur (=beige albatros) dus ook alle sierlijsten terug vervangen en de auto terug te maken zoals een DSuper’72 hoort te zijn (exterieur en interrieur)
Of het toch maar houden op het huidige bleu delta en verder verpallas’n (=enkel interrieur nog)
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Tja - de kleur is op zichzelf historisch correct - en de bouw van de ID/DS maakt dat het relatief eenvoudig is de kleur te wisselen. Kwestie van smaak, zou ik zeggen. En van de diepte van de portemonee.
Als je de schildjes op B- en C-stijl weer terug brengt naar het ID-ribbeltje, zit je al weer heel dicht bij DSuper zoals die vroeger geleverd had kunnen zijn. De strip op de deuren werd ook toen al regelmatig nabesteld tegen parkeerschades ...