Koelvloeistof vervangen alle kleuren van de regenboog
Realiks
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-2011

Gepost: 22 augustus 2012 09:14 PM

Vandaag poging ondernomen om mijn koelvloeistof te vervangen. Nuja zonder enige opleiding van automechanica is dat op bepaalde punten prutsen, en vooral veel twijfelen.

Een groot twijfelpunt is de kleur van de koelvloeistof. Er bestaan dus erg veel kleurtjes. Geel, Groen, Blauw, Oranje, Roze/Rood,... Op internet zijn er erg veel discussies te vinden over wat je met wat mag mengen en wat niet (soms lees je horror verhalen over verstoppingen van het koelsysteem door het mengen van 2 kleurtjes antivries).

Nu ik draai de dop van het expansievat, kijk en zie groen. Den dezen rijdt naar de winkel achter groene koelvloeistof. Laat de oude vloeistof af in een zwarte bak. Kleurt nog steeds groen-achtig. We vullen terug het koelsysteem en ontluchten het. Job done!

Echter giet ik de oude vloeistof over in een fles (doorzichtig) Kleurt die vloeistof wel niet bruin/oranje zeker! Hoe zit dat nu, zat er oranje/bruine vloeistof in of ist gewoon super oude vloeistof die door roest en andere vuiligheid verkleurd is naar buin? Ik vind het erg verwarrend dat het kleur in het expansievat duidelijk groen was en in een doorzichtige fles bruin.

Ik heb al op internet gezocht maar daar spreekt iedereen elkaar tegen en roepen ze maar wat.

Iemand die dit wat kan verduidelijken?

Van links naar rechts: oude vloeistof, oude vloeistof zwarte bak, nieuwe vloeistof

Afbeelding Bijlagen
2012-08-22 20.33.12.jpg2012-08-22 20.35.08.jpg2012-08-22 20.33.18.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 22 augustus 2012 09:48 PM
  [ # 1 ]

Dan was het inderdaad hoog nodig dat de koelvloeistof vervangen werd! Goed bezig! Die bruine kleur komt door het fenomeen electrolytische corrosie. Simpeler gezegd krijg je een soort roest water door het roesten van de minder edele metalen in je motorblok. Dus de ijzeren delen roesten zachtjes aan weg. Wellicht is het verstandig om het koelsysteem nog eens te spoelen met schoon water, en nogmaals de koelvloeistof te verversen.

Profiel  
 
Realiks
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-2011

Gepost: 22 augustus 2012 09:52 PM
  [ # 2 ]

Nu 2 jaar geleden vertelde de garage mij dat ze de koelvloeistof hadden bijgevuld. Of ze hem hadden vervangen, ik denk van niet maar het kan wel. Ik voeg dadelijk enkele foto’s toe van de vloeistoffen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook