Stationair toerental turbodiesel afstellen
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 23 augustus 2012 10:07 PM

Mijn rd turbo loopt stationair te laag. Ergens rond de 500 toeren. Volgens mij moet dat rond de 800 zijn. Kan ik dat verhogen door de aanslag te verstellen waar de arm van de gaskabel tegenaan valt?  Bij een benzine motor is dat “not done” , dat weet ik.

Profiel  
 
Gepost: 23 augustus 2012 10:56 PM
  [ # 1 ]

Bij een Bosch wel, bij een CAV/Rotodiesel niet.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 23 augustus 2012 11:44 PM
  [ # 2 ]

Het is een rotodiesel. Wat wil je er mee zeggen?

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 24 augustus 2012 12:22 AM
  [ # 3 ]

Bij een rotodiesel moet je de stelschoef van de vervroeger stellen. Dat is het heveltje aan de linkerkant van de pomp. Een boutje 8 met contramoer 8.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 24 augustus 2012 10:53 AM
  [ # 4 ]

Even een fotootje ter verduidelijking. Bedoelen jullie het heveltje waar ik een rode pijl bij heb gezet? Ik dacht dat dit de handstop was.

Afbeelding Bijlagen
cx rd turbo forum.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 24 augustus 2012 11:12 AM
  [ # 5 ]

Even een fotootje ter verduidelijking. Bedoelen jullie het heveltje waar ik een rode pijl bij heb gezet? Ik dacht dat dit de handstop was.

Afbeelding Bijlagen
cx rd turbo forum.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 24 augustus 2012 01:30 PM
  [ # 6 ]

Ja inderdaad

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 24 augustus 2012 06:46 PM
  [ # 7 ]

Je moet ‘m daar verstellen idd. 500 is ook wel erg laag! Ik heb me laten vertellen dat het officieel rond de 800 à 850 moet liggen, maar mijn limo heeft altijd lekkerder gelopen op een iets hoger toerental dat meer richting de 1000 ging. Even zelf uitproberen wat lekkerder loopt dus, het is geen exacte wetenschap.

Succes ermee!

Robert

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 25 augustus 2012 08:55 PM
  [ # 8 ]

Het is gelukt, mannen hartelijk dank. Dat rijdt een stuk beter zo. Smile

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 augustus 2012 12:29 PM
  [ # 9 ]

Liep ze altijd al zo laag stationair? Anders zou ik me afvragen waar het ineees vandaan komt.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 26 augustus 2012 04:16 PM
  [ # 10 ]

Ik heb hem zo gekocht, dus dat weet ik niet. Ben ook een leek op diesel gebied. Na 20 jaar cx rijden is dit mijn eerste diesel.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook