Gisteren de eerste km’s gereden met de B25 met 5-bak en het rijdt net wat lekkerder.
Echter begon na een paar km het koelsysteem waarschuwings-lampje zwak te branden.
Waarschijnlijk is het de zender/sensor…het blok heeft ca. 2 jaar stil gestaan.
Maar ik wil toch zeker weten dat ik met het ontluchten niks vergeten ben.
Wie kan me aan de juiste ontluchting procedure helpen?
Nico
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hoi Harley,
voor zover ik weet is het waarschuwingslampje een temperatuur schakelaar: bij te hete motor (koelvloeistof) zou die moeten gaan branden.
Nu kan het best zijn dat er door het ombouwen rare combinaties ontstaan: de oude versies met 2200 diesel hebben dus zo’n lampje, de latere 2,5 diesels uit bussen met het nieuwere dashbord hebben een temperatuur meter. In de oudere versies zaten ze ook wel als extra gemonteerd naast de voorgloeiknop/trekstarter. Een sensor van zo’n later systeem op een controlelampje aansluiten geeft rare dingen.
Ik denk dat je de sensor/schakelaar uit de 2,2 het beste alsnog over kunt zetten in de aansluiting onder de uitgaande waterslang op de pomp, zodat je met delen uit één systeem te maken hebt. De oude sensor/schakelaar (thermo-contact) zou rond de 95°C inschakelen.
Er kan maar op twee plaatsen ontlucht: de kachel radiator (messing nippel die door het schutbord rond het kachel/ventilatie huis steekt) en het thermostaathuis, messing nippel op de rubberslang die vanaf dit huisje naar boven loopt. Voor de rest ontlucht het systeem zich zelf, door zwaartekracht/stroming van koelvloeistof.
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Hoi Rinus,
Bedankt…
Nico