Besten,
ik ben aan het kijken om een gereedschapje aan te passen om de bovenste fuseekogel te kunnen in- en uitpersen op de wagen. Ik wil daarom graag weten hoeven ton druk daar ongeveer voor nodig is. Heeft iemand dit weleen gedaan op een werkplaatspers met manometer en toevallig opgelet tot hoe hoog de druk opliep?
dank
CX GTi Turbo 2 - All Black
De gespecialiseerde CX garage heeft daar gereedschap voor om de bovenste kogel “op de auto” te vervangen.
Misschien is uitbesteden een optie?












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Evan, ik heb zo’n unit he.
ik had er tot gisteravond ook een
die gaf de geest.
ik ga nu voor hydrauliek. maar zoek naar een indicatie hoe sterk de pers moet zijn. ik wil er een maken waarmee je met een kleine hydraulische vijzel op de auto de kogel kunt vervangen. de pers-hulpstukken heb ik al….
Ik zit te denken aan een 10 tons cilinder, maar weet niet zeker of dat genoeg zal zijn.
misschien maar gewoon proberen….
CX GTi Turbo 2 - All Black












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
haha, nice. Ben benieuwd of het lukt.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik denk dat je wel moet oppassen dat je dat systeem heel goed kunt doseren, want niet voor niets is het schroefdraad van die officiële tool zo fijn.
Eventjes teveel druk op een verkeerd punt en hij gaat scheef erin.
Verder nooit op gelet hoeveel ton erop moet. Denk een kwestie van proberen. Of je moet even met een losse draagarm naar een garage gaan en vragen of ze ‘m eruit en erin willen persen als test.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Misschien a.s weekend een proefmodelletje met een 5 tons potkrik maken.
Recht inpersen zou moeten lukken met een star frame en de bussen van de originle reproductie van CW.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik doe dat altijd gewoon met de draagarm aan de wagen met behulp van een paar eenvoudig zelf te maken tooltjes. Het deel met de schroef doorn is van een oude trekker, dus die heeft fijne draad. Ik schat dat het ook met een stukje M20 of zo lukt. De uit te oefenen kracht valt zat mee en heb je zeker geen hydraulische toestanden voor nodig.
Uit persen
De buis onderin is inwendig rond 50mm. De fusee kogel past daar doorheen. De buis steunt tegen de draagarm. Boven als drukstuk een stukje as.
Intrekken
De buis onder is inwendig rond 44mm en pakt de kogel op de rand. Het stukje buis boven met dwarssteun is net groter dan de kogel.
Deze delen moet je dus organiseren.
Valt allemaal best mee!
Als je toch hydraulisch wil werken pak dan zo een persdoorn is 12 Ton!
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:Ik denk dat je wel moet oppassen dat je dat systeem heel goed kunt doseren, want niet voor niets is het schroefdraad van die officiële tool zo fijn.
Eventjes teveel druk op een verkeerd punt en hij gaat scheef erin.Verder nooit op gelet hoeveel ton erop moet. Denk een kwestie van proberen. Of je moet even met een losse draagarm naar een garage gaan en vragen of ze ‘m eruit en erin willen persen als test.
De fijne schroefdraad geeft natuurlijk ook een hele grote kracht bij een bepaald moment.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is een mooi setje, Samuel!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Evan,ik denk dat jij handig genoeg bent om dit na te maken,veel handzamer dan het werken met een pers.
De overbrengverhouding komt met fijne draad idd een stuk gunstiger te liggen. Als je zelf aan de slag gaat en je hebt geen trekker deel om te gebruiken dan kan je ook een stuk draadeind en moer gebruiken. Of natuurlijk op elke rommelmarkt en tweedehands winkel in die bakken oud en roestige gereedschap rommelen.,,,heel soms heb je geluk. Als het voor bijna niks georganiseerd kan worden is natuurlijk het leukste.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Vandaag met een uit een goedkope poelietrekker geknutseld persframe, volgens de dimensies van het origineel en met de bussen van dat setje, 1 bovenste fuseekogel vervangen. Dit ging vrij gemakkelijk.
Toch valt de kwaliteit van het reproductie speciaal gereedschap me een beetje tegen. Dat staal is echt te zacht.
Oh en die kogels van moog worden standaard afgeleverd met een sumiere hoeveelheid vet, het kan geen kwaad om dat wat aan te vullen
CX GTi Turbo 2 - All Black
Wat bedoel je met reproductie gereedschap? Dat spul uit de euro bak? Das idd allemaal prut. Maar als het echt goedkoop is en de job een paar keer doet en dan overlijd is het toch ook best ok.
Mooi dat het gelukt is. Maak eens een foto van je tooltje?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Ik heb gewoon een stukje dikwandige buis.
Aan de ene kant iets uitgedraaid.
Demonteren door de uitgedraaide kant om de kogel heen en van bovenaf drukken in de pers.
Monteren door het pijpje met de niet uitgedraaide kant over de hoes te schuiven en drukken.
Werkt vrij simpel, maar de draagarm moet er dus wel uit.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Simpel done! Zijn je draagarm lagers tenminste ook weer geinspecteerd en met schoon vet.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.