Ik heb een Xsara Break 1.6 16V uit 2004.
Een bekend euvel aan deze auto is de storingsgevoelige Com 2000 unit.
Bij mijn auto knippert het dashboardlampje van de (dim)verlichting bijna continue.
Op klaarlichte dag springt dan ineens de verlichting aan, en na pakweg 20-30 sekonden weer uit. En dat herhaalt zich continue. Het lijkt wel een kermisattractie
Ik heb ergens gelezen dat je deze Com2000 kan reinigen waardoor deze weer goed werkt.
Ik ben zelf niet zo handig en zou dit graag willen laten doen. Want het vervangen van deze unit is nogal duur.
Wie weet een goed adresje of heeft hier zelf ervaring mee? Ik ben uiteraard bereid om er een nette vergoeding voor te betalen.
Alle tips zijn welkom!
Totaal aantal Berichten: 27893
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Reinigen zal inhouden de unit uitbouwen en vervolgende uit elkaar halen.
Dan alles goed schoonmaken. Met name de (sleep)contacten.
Dan in omgekeerde volgorde weer terug.
Op internet ben ik nog niet tegenkomen hoe dat werkt bij een Xsara.
Dacht wel dat er voor een C5 diverse dingen over geschreven zijn
Totaal aantal Berichten: 7778
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja, check het C5-forum eens, er is daar veel over de COM2000 geschreven.
Misschien kun je iemand vinden die het voor een vergoeding voor je wil doen, maar de kans daartoe lijkt me vrij klein. Een dealer vervangt het ding gewoon omdat ze niet het risico willen lopen er tijd in te steken, daar geld voor te vragen en een halfjaar later een kwade klant te treffen die dezelfde klachten heeft als voorheen.. En ja, dat kost een stuk meer
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 162
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Ik heb al twee jaar hetzelfde probleem met mijn xsara 2003. Bij mij werkt het afdoende om overdag met stadslicht/parkeerlicht aan te rijden(tegenwoordig niet meer verboden). In die stand gaat het dimlicht niet steeds aan en uit.
Misschien eens uitproberen voordat je veel tijd steekt in een reparatie ?
groet Martekie
Dank voor alle reacties.
Ik heb altijd begrepen dat vervangen een dure grap is, dat je al snel aan 200/300 euro moet denken.
Ik heb geen idee hoe lang het duurt om het te demonteren, contactpunten reinigen, en weer te monteren.
Iemand die het al een paar keer gedaan heeft, heeft het misschien zo gedaan.
Verlichting aan overdag lost het voor de dimlichten inderdaad op, maar ik vind ook dat knipperlichtje in mijn dashboard irritant.
Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo Ivo,
Ik had hetzelfde probleem en heb de stoute schoenen aangetrokken om het ding te reinigen. Een verslagje ervan heb ik in dit topic opgenomen.. Als je doorzoekt, ook bij de C5 dan vind je best wat informatie.
De gehele unit was wel vervuild met smeermiddel wat na verloop van tijd is gaan aankoeken en daarbij ook stroom is gaan geleiden. Het ergst eraan toe waren de sporen in de licht-hendel zelf, deze waren waarschijnlijk alléén al verantwoordelijk voor het knipperlamp verschijnsel.
Een minimalere aanpak zou je kunnen doen door de handel in de auto ingebouwd te laten en alleen de licht-hendel te demonteren (in de auto). Hierbij vliegen dan wel 2 veertjes eruit als je het dopje probeert eraf te wippen.
Ik zou je wel willen helpen maar dan alléén op je eigen risico. Het probleem is namelijk groter als het erna helemaal niet meer werkt…
Voor mij was het demonteren van de airbag het meeste werk maar dit gaat wellicht makkelijker een tweede keer. Als je dit buiten beschouwing laat ben je met een half uurtje tot 3 kwartier klaar incl. schoonmaken, in en uitbouwen.
Laat het maar weten via PB, ik woon in Eindhoven.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.