De kachelweerstand van m’n Xsara uit 2000 is overleden, ik heb de nieuwe transistoren en geleidepasta klaarliggen. De klinknagels uitgeboord, maar de printplaat blijft gewoon op z’n plaats. Hoe verder?
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
De transistor zelf is nog gesoldeerd door de printplaat denk ik.
Met het doorboren van de klinknagels ben je er dus nog niet.
Ik ken de situatie niet in dit geval, maar check bij het loshalen even of er ook nog een micaplaatje tussen het transistornuis en de printplaat zit. Dit is een extra isolatie, die nodig is als in de printplaat nog doorsolderingen zitten igv multilayer PBA’s.
Stelt niks voor heb ik begin dit jaar ook gedaan als je de klinknagels al uitgeboord hebt kun je het beste eerst één weerstand vervangen(prinplaat blijft dan mooi op zijn plek).De weerstand steekt met twee pinnen door de printplaat deze lossolderen raakvlak weerstand op koelplaat reinigen nieuwe pasta aanbrengen weerstand met 2 boutjes vastzetten en dan solderen. Als je de gaatjes voor de weerstand op de printplaat niet goed tin-vrij kan krijgen zonder zuiglint kun je die met een klein boortje schoonboren.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Boeltje in elkaar gesoldeerd en terug gemonteerd. Resultaat: 0
Zijn er nog simpele testjes te doen - of testjes voor een simpele Xsara-rijder - om verder naar de oorzaak van de weigerende blower te zoeken?
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Blower zelf even direct aansluiten op een directe plus? Wel even opletten want ding draait met lomp geweld, kun je je lelijk aan verwonden.
Alle zekeringen (ook onder de kap) gecontroleerd?
Toen bij mij destijds de kachelweerstand overleed blies ‘ie alleen nog maar voluit, dat was wat makkelijker vast te stellen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Alle zekeringen gecontroleerd, OK.
Toen alles los lag, even de ventilator direct op de accu aangesloten. Kon bijna een luchtfoto maken:)
Wat zou ik moeten kunnen meten op de 4 draden van het bruine stekkerblok op het alu weerstandblok?
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Ik ben ook wel eens aan de beurt geweest met een kachelweerstand. Ik heb er nog een gereviseerde liggen trouwens.
De fout die ik maakte na inbouwen was dat ik het contact aangezet heb en toen de blower heb geprobeerd: nix. Dan maar naar de garage en die heeft een nieuwe ingebouwd die het deed. Ik was bij de laatste loodjes en: nix.
Toen de motor gestart en: hoppa, er was wind.
Misschien gaat het bij jou ook zo?
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Het ding gaat bij mij ook pas draaien bij lopende motor idd is een Xsara 98.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Heb inmiddels een nieuwe unit ingebouwd: nix. Maar de kachelvertoning doet ook helemaal niets: geen warme (rij-)wind op de snelweg. Bijkomend geintje: de cigarettenaansteker op de middenconsole werkte altijd, ook zonder contact. Daarom had ik daarop m’n telefoonkit aangesloten. Dat werkt nu alleen met contact “aan”.
Ik verlang sterk terug naar auto’s van voor de tijd dat computers en overbodige electronica de baas waren in auto’s.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Beste vrienden,
Kan iemand mij vertellen welke coolpasta ik hiervoor moet gebruiken? Is coolpasta voor een processor van een pc ook goed?
Bedankt voor uw reactie.
Mvg,
Maneblusser