













































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor het vervangen van de langsliggers is de richtbank geen noodzaak. Zie wph.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De maatvoering van elke langsligger is gelijk. Alleen als iets ontzet is heb je die richtbank echt nodig.
Als je weet hoeveel cxen ik al heb zien langskomen met bouten ipv klinknagels….. Die hebben echt niet allemaal op een bank gestaan. Als je ze een voor een vervangt zal het met los subframe ook nog wel goed gaan, en hij staat al in een frame? Dit hoogstens nog even aanpassen, uitbreiden
De maat van de gaten van de klinknagels is
8 mm.
CX GTi Turbo 2 - All Black




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Voor het vervangen van de langsliggers is de richtbank geen noodzaak. Zie wph.
Sorry verkeerde woord ,behoort met een mal te gebeuren,maar net wat Evan zegt ,kan zo ook wel als je de voorkant maar met de achterkant fixeerd.
Kan er weinig mis gaan.
Maw is goed te doen.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Nog meer staal erin
T ding is nu zo stijf als een huis.
Ik durf midden in die liggers gaan staan zonder probleem.
Maar als ik die ligger eruit haal wordt dat wel een ander verhaal natuurlijk.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Frank, officieel mag je ze niet lassen. Als het hoogwaardig staal is is dat wel logisch.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je mag wel lassen,mits…...
En hoogwaardig staal ,en een cx dat rijmt niet met elkaar.
In de cx zit alles behalve hoogwaardig staal.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Mits wat frank?
@evan, tenzij die van jou absoluut roestvrij zijn (ook de naden nog niet dik) ga ik repareren.
Nieuwe zijn natuurlijk ook leuk, maar300 euro is wel echt geld. Kun je een heleboel bier voor halen
Vervangen is volgens mij wel vrij simpel maar de boel moet dan nog serieuzer verstevigd.
Ik denk aan nog zon driehoek als ik nu heb aan de onderkant en dan nog kruislings verband.
In de tijd dat ik dat klaar heb is het laswerk ook klaar.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mits,ja die bewoording ben ik niet zo goed in.
Maar in ieder geval ,je mag de constructie niet verzwakken/ geen plaat erover heen lassen volledige lasnaden,enz enz.
Bij mijn break zit voor al jarenlang( zo gekocht)een plaat aan de voorkant gewoon over het subframe gelast,met een paar proplassen.
Wordt altijd goedgekeurd,dus….....?
Vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Met andere woorden het moet onzichrbaar worden
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Yep
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
erikkuiper schreef:
tenzij die van jou absoluut roestvrij zijn (ook de naden nog niet dik) ga ik repareren.
Langsliggers met rot en dikke naden ga ik natuurlijk niet bewaren, zoveel ruimte heb ik echt niet
Maar als je ze liever wilt lassen vind ik het ook prima. Ze liggen bij mij niet in de weg. Mogelijk heb ik ze zelf eens nodig… maar voorlopig denk ik dat niet.
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
erikkuiper schreef:Nieuwe zijn natuurlijk ook leuk, maar300 euro is wel echt geld. Kun je een heleboel bier voor halen
Als je over 300 valt en er liever bier voor gaat halen dan moet je toch eens gaan nadenken of je wel een cx wil restaureren…. ik bedoel, wat is 300 op een hele klus? Het hele zaakje gaat je echt nog veel meer geld kosten hoor…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Als je zo 10x denkt had je achteraf toch mooi 3.000 euro op je restauratie kunnen besparen… Ik wil maar zeggen, een restauratie kost natuurlijk serieus geld, maar is dat een reden om de geldkraan maar wagenwijd open te zetten? Het lijkt me een heel legitieme afweging.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tja, je kunt het zo bekijken: als je de uren niet rekent, kun je beter een paar avonden knippen, lassen en slijpen.
Maar ik vind 300 euro voor een paar gloednieuwe langsliggers een koopje, als je weet hoeveel werk het is om een set gebruikte van een auto af te halen.
Als je dus wel uren rekent, en ze zijn écht gaar, kun je ze dus vaak beter vervangen door een set goede in plaats van alles te gaan passen & lassen lassen.
Maar deze afweging kan Erik zelf vast wel maken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mulder schreef:Als je zo 10x denkt had je achteraf toch mooi 3.000 euro op je restauratie kunnen besparen… Ik wil maar zeggen, een restauratie kost natuurlijk serieus geld, maar is dat een reden om de geldkraan maar wagenwijd open te zetten? Het lijkt me een heel legitieme afweging.
Dan is het ook geen restauratie maar vervangen/vernieuwen van onderdelen.
En net wat je zegt het geld wordt je zo wel kwijt.
En zelf doen is nog leuk ook
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.