










Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Beste,
Ik vroeg me af of dit http://www.evanscoolants.co.uk/classic-cool-180.html koel’spul’, ook geschikt is om te gebruiken in een cx 2.5 gti turbo. Het lijkt me dat dit zou moeten kunnen, en dat het ook in modernere citroens te gebruiken zou moeten zijn. Iemand een idee?





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom niet gewoon goede koelvloeistof?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
“wow Mike, that’s amazing, tell us more”
Weer zo’n tellsell gevalletje, ik zie nergens prijzen maar die zullen er waarschijnlijk niet om liegen.
Zoals Jantje zegt, gewoon goede koelvloeistof, niks mis mee.
Greetzz Renate.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het spul werkt erg goed. Ik denk alleen niet dat het wat toe kan voegen bij gebruik in een cx. In die Engelse auto’s, die standaard een krap bemeten koelsysteem hebben, is wel bewezen dat het werkt. Zeker géén “Tell-sell” gevalletje dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik heb zo’n can gekregen, vandaar. Ik weet niet wat het kostte. Maar ik wil er uiteraard geen problemen mee veroorzaken. Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het gewoon maar ga proberen.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
iemand noemde deze alternatieve KVS, ben even gaan lezen.
Hier een post met een linkje naar een data sheeth. Kort door de bocht, het is een soort pure antivries.
Met nog even zoeken (via hier), blijkt dat de hitteoverdracht slechter is tov water (wat in reguliere KVS zit)
- De speciefieke warmte is bij 10 en 132oC respectivelijk 0.56 en 0.69 BTU/lb/oF (oftwel 2340 en 2890 J/kg/K tov van 4193 en 4270 J/kg/K voor water bij die temperaturen)
.
Dus, de motor draait op hogere temperatuur met warmere KVS.
Of ik heb het verkeerd…. ? Ben echt geen expert.
Maar ik was dus benieuwd of de Topic Starter dit spul gebruikt heeft ?!
Hij heeft een GTi Turbo toch, met KVS temp metertje. Het zou een interessant experiment zijn om eerst de auto op reguliere KVS te laten rijden, dan over te zetten op dat Evans, en dan kijken hoe hoog de KVS temp dan is.
Je moet je systeem wel eerst flushen met hun prep-spul om water en rommel er uit te krijgen. Als er meer dan 3% andere rommel/water in zit garanderen ze niet dat het goed werkt.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Die warmtecapacitei zegt nog niet zoveel over de uiteindelijke koelwatertemperatuur.
Als de warmte overdracht beter is (wat ze beweren) kan dat het verschil best opheffen.
Maar ik zou het niet gebruiken omdat:
Met dat flush spul krijg je er natuurlijk best veel uit, maar niet alle watermoleculen. Omdat je dat spul ook weer niet volledig aftapt.
Er mag geen verontreiniging in het systeem zitten, maar dat zit er natuurlijk wel na ca 30 jaar trouwe dienst.
Als je om wat voor reden ook onderweg koelvloeistof moet bijvullen en evans goedje is op heb je denk ik wel een probleem.
Wie garandeert dat alle rubber hier tegen kan?
Je laatste waarschuwingssysteem tegen oververhitting (expantievat dat stoom uitspuugt) is weg, want dit spul kookt pas bij 180 graden, en bij een bar overdruk waarschijnlijk nog later.
Tegen die tijd is de olie al ver over de 200.
Er met normale koelvloeistof, mits tijdig ververst, niets mis is.
P.s. Voor de duidelijkheid ik heb geen aandelen bij evans.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v