Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
dus tussen de brandstofleiding en de 3e inlaatpoort.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zal even kijken of ik hem om de brandstofleiding heen kan krijgen.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gaskabel zit weer aan de juist kant
Kan iemand inschatten of dit gescheurd is?
De andere kant
Is deze zwarte vlek vreemd? Ik zou denken dat hier uitlaatgassen door ontsnappen en een zwarte streep achterlaten.
De DS klinkt sinds kort ook een stuk zwaarder…
1. Als je er op klopt en het klinkt solide denk ik dat het niet gescheurd is. Het lekt in ieder geval niet zo te zien.
2. Daar lekt ie waarschijnlijk wel. Net bij zo’n gleufje in de pijp.
Iets verder aandrukken of Gun Gum?
Van fabriekswege uit is de klem die de flex met de vlampijp verbindt, opgehangen aan het motorblok. Bij jou is een niet-originele klem gebruikt. Trillingen kunnen nu nadelig effect hebben op het gasdicht houden van deze verbinding.
Op je foto kun je zien dat er eerder een andere beugel bevestigd is geweest. De originele ophangbeugels zijn al decennia niet meer in de handel, later zijn er nieuwe geproduceerd, maar deze sluiten net niet genoeg af, onvoldoende dus. Ik dacht dat dat te maken had met de gebruikte kwaliteit staal. Je kunt als extra een goed afsluitende tweede klem bevestigen, aan de vlampijpzijde, tegen de ophangbeugel aan, en uitlaatkit gebruiken.
De zwarte sporen zijn inderdaad het gevolg van een niet gasdicht zijn, maar dit gaat, zoals op jouw foto, niet brommen, maar sissen en sputteren. Mogelijke plaatsen voor oorzaak van brommen zij scheur in flexpijp of spruitstuk. De lijntjes op jouw foto’s in de vlampijp herken ik niet als scheur, maar daar ben ik niet zeker van. Zoals Hans al opmerkte, pak eens een hamertje, klop, en luister.
Het zwaarder klinken kan ook veroorzaakt worden door een niet goed afsluitend luchtfilterdeksel. De moeite waard om even te controleren en eventueel de grote rubberen ring tussen het luchtfilterhuis en het deksel te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bedankt voor de reacties heren
In eerste instantie dacht ik ook aan 1 van de spruitstukken. Daarom gister even het hitteschild eraf gehaald, op het eerste gezicht leek alles in orde.
Dat sluit niet alles uit, want je kan simpelweg niet alles zien. Wel foto’s gemaakt ook vanaf onderen met flits, een scheur zou dan snel opvallen.
Er is ook zeker gesis en gesputter, dat is al wat langere tijd wat niet echt storend was.
Het luchtfilter kan ik nog wel even een keer bekijken, echter had ik het idee dat het geluid van lager vandaan kwam. Het luchtfilter zit bij een injectie natuurlijk verder naar voren. Ook de slang van luchtfilter naar de gasklep zag ik niets vreemds aan. Ik heb wel een eens een stukje gereden dat gereden zonder die slang dat geeft vooral een erg zuigend geluid.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik zou hem ophoogste stand zetten, steunen eronder en eronder klimmen met draaiende motor. Met je hand kun je makkelijk voelen of en waar de lekken zitten en ook of het geluid wellicht ergens anders vandaan komt (los schot in demper, uitlaat die ergens tegenaan ligt etc.)
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik had wat foto’s gemaakt na het verwijderen van het hitteschild om eventueel een scheur aan de onderkant te kunnen zien.
Na het nogmaals bekijken van de foto’s viel me opeens iets op…
Even gestart, en lijkt in eerste instantie minder zwaar te klinken.
Bij de beugel onderop ontsnappen duidelijk uitlaatgassen met wat aardig wat gesputter en gesis oplevert.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Alle bouten en moeren aantrekken en een originele Rachelklem erozetten beneden bij de flex.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vandaag even naar de CX geweest, dus de DS meegenomen om ook op de burg te zetten.
Ze hebben beide klemmen op het flexibele stuk vervangen met uitlaat kit ertussen.
De moeren bovenop de vlampijp zijn vervangen door zelfborgende moeren, hopen laten deze niet meer los.
Ook nog even een hoesje laten vervangen op 1 van de stuurkogels.
Dus nu geen gebrom, gesis en gesputter meer, ik denk nog nooit zo stil geweest.
2 weken geleden zijn er ook nog 2 nieuwe type aandrijfassen onder gezet, dat rijdt ook net allemaal weer wat strakker.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op 1 januari voor het laatst met de DS gereden, zonder problemen. Door weinig tijd en slecht weer is die even blijven staan, maar een week of 2/3 geleden weer een stuk gereden. Na wat kms ging de motor flink inhouden, om vervolgens weer direct op te pakken.
De eerste verdachte de grote (witte) stekker in de injectie boom, dat was vorig jaar ook het probleem.
Maar even laten staan, eerst maar eens naar de cursus DS injectie van DS-TT om te kijken of we daar iets wijzer worden.
Dat was zeker leerzaam dus kon mooi direct in de praktijk gebracht worden.
Ik heb vanaf de injectie module in het interieur alles doorgemeten. Alle sensoren geven de juiste waarde af. De gasklepschakelaar geeft pulsen. 1 of 2 injectoren gaven 1 Ohm te hoog aan. Bij het rommelen aan de stekker veranderde de waarde soms wel wat.
Stekker schoon gemaakt, dichter geknepen en in de vaseline gezet (al vermoed ik dat de vaseline erg snel weg is door de hitte)
Nogmaals gemeten, nu zijn ook de injectoren precies zoals opgegeven.
Inmiddels ruim 100 km gereden zonder inhouden!
Ook de koude startklep heb ik getest, bij koude motor kan ik er doorheen blazen. Bij warme motor kan ik er niet doorheen blazen, dus klep volledig dicht. (toerental zakt ook)
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Helaas maar kort kunnen genieten van de motor die weer goed loopt…
Ik hoorde op de laatste rit al een raar geluid wat ik helemaal niet kon thuisbrengen.
Ook begon de auto te trillen met name boven 100 km/h.
Toevallig was ik onderweg naar de garage om de Xsara op te halen die een nieuwe APK had. Tja dat zelf rijden naar de garage heb ik dus niet gehaald. Onderweg opeens veel metaal geluid en geen aandrijving meer. De motor liep nog wel prima. Prise as van de bak is waarschijnlijk het probleem.
Gelukkig kon de garage de DS snel ophalen.
Nu maar eens kijken wat handig is. Ik begreep dat de bak eruit kan zonder het blok eruit te halen. Aan de andere kant wel mooi moment om het blok droog te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oops. Dat is niet leuk. Bak kan er inderdaad alleen uit na verwijdering van radiateur en stuurhuis.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het hoort er een beetje bij, maar gelegen komt het nooit. Balen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!