Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Is het armatuur gelijk aan het oudere, dus voor een C5W lampje? Ik heb er een 6x led C5W in gestopt en dat geeft ‘n stuk meer licht zonder warmer te zijn.
Als je toch aan het knutselen gaat, overweeg dan om een stekkertje in de massadraad te zetten (of eventueel in de + draad) dan kan je de klep open laten staan zonder dat de lamp brandt.
Overigens komt de + draad bij mij uit de bundel die door de linker dorpel loopt (1967).
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
C-Wawa schreef:De schakelaar geeft massa door naar de kofferbakverlichting. Komt geen 12V aan de schakelaar.
Ik zei dat er 12V op de draad moet staan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb het volgende schakelaartje en dito lampje (zou beter weren als het systeem met het balletje)
Binnenkort komt er aan de rechterzijde nog een 2de lampje om nog meer licht in het kofferruim te hebben.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Die schakelaar heb ik nu ook gemonteerd, dat werkt beter dan de kogel schakelaar.
Ik heb hem bij Huub in’t Zand gekocht.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De kogelschakelaar is zeker een stuk subtieler.
Vraag mij alleen nog af hoe de draadje dan loopt, komt dat onder het C schildje vandaan?
Bij de grotere schakelaar is het draadje geen probleem.
Ik zal eens kijken tegen welke schakelaar ik aan loop.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik had ooit ook zo’n kogelschakelaar op mijn pallas. Na één keer een lege accu te hebben gehad door een brandend kofferbaklampje heb ik dat omgebouwd naar een drukschakelaar zoals op de foto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gewoon rustig op zoek naar de drukschakelaar klinkt eigenlijk als een goed idee
Ik heb er mss nog eentje liggen. Zaterdag weet ik meer
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
waterman schreef:Na één keer een lege accu te hebben gehad door een brandend kofferbaklampje heb ik dat omgebouwd naar een drukschakelaar zoals op de foto.
Jaren geleden deed mijn kofferbaklampje het niet en heb toen het lampje, drukschakelaar etc. nagekeken maar alles was goed.
Ontdekte dat de spanning/stroom voor het kofferbaklampje via de verlichtingsschakelaar gaat, vond dit erg raar maar is wel origineel. Dus hier zou de accu niet leeg kunnen raken door een brandend kofferbaklampje. Zijn de schakelingen verschillend voor de verschillende types/bouwjaren?
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Als ik me goed herinner dan is deze plusdraad in alle schema’s dezelfde als die dashboardverlichting en parkeerlicht voedt, oftewel dit moet branden om de kofferbakverlichting te laten werken. Ik had wel de drukschakelaar maar plusdraad en armatuur ontbraken. In (of naast, weet ik niet meer) de bundel uit de kokerbalk trof ik wel dezelfde draad aan als die de interieurverlichting voedt, dat is niet origineel maar ik was er blij mee. Nu werkt de kofferbakverlichting precies zoals interieurverlichting, en mocht de drukschakelaar niet goed functioneren dan doet de led er wel even over om de accu leeg te trekken.
Better safe than sorry, ik kan de verlichting eventueel zien branden door een spleetje naast de speaker.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo staat het niet in de elektrische schema’s. Kofferbaklamp kan altijd branden als de schakelaar dicht is.
Net als de interieurverlichting, deze is ook massa geschakeld.
Het enige verschil is dat deze ook met handmatige schakelaar op het dashboard ingeschakeld kan worden zodat de interieurverlichting kan branden als de voordeuren dicht zijn.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Zal niet discussiëren, de betreffende draad is ooit weggeknipt dus kan het niet testen. Maar als ik het schema verkeerd lees dan wil ik graag weten hoe het wel zit.
Simpelste redenering: in elk schema is het draadnummer voor de kofferverlichting gelijk aan een van de draadnummers naar ieder achterlicht, en daar brandt niks als lichtschakelaar en parkeerlichtschakelaar uit staan dus het is geen permanente plus. Dit draadnummer heeft een enkele plug in de kabelboom dus koffer en achterlichten staan ook echt parallel. Volgens draadtabel en schema komt deze draad via een zekering van de lichtschakelaar, het heeft er voor mij dus alle schijn van dat je lampen (of evt. parkeerlicht) aan moet zetten om spanning op de draad naar koffer te krijgen.
De plusdraad van de interieurverlichting komt daarentegen duidelijk via een zekering rechtstreeks van het startrelais. Beide zijn massa-geschakeld en die schakeling kan bij interieur ook vanaf het dash worden gemaakt, dat is duidelijk.
Jeroen ID19P beschrijft hierboven hetzelfde, maar zie jij dan ander gedrag Arjan?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit is het schema dat ik hanteer voor mijn bouwjaar.
Het is erg klein, maar ik heb even in het oranje een lijn ernaast gezet welke logische route er gebruikt wordt.
Oftewel vanaf de zekeringkast (27) via wat stekkerverbindingen naar de kofferbak verlichting (52), schakelaar naar het chassis.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Ja, dat schema laat inderdaad een permanente plusdraad naar de kofferverlichting zien!
Het laatste schema in m’n werkplaatshandboek geldt vanaf september 1969 met extra schema’s voor het IE-systeem in latere jaren. De schema’s in de Revue Technique voor D Super/Spécial/Super-5 vanaf september 1969 t/m vanaf september 1971 zijn vrijwel gelijk; plus parallel aan verlichting.
Interessant verschil, Britse productie misschien? Benieuwd welke meer op jouw auto lijkt.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Grappig, bij jouw schema staan draadnummers vermeld, bij de mijne een screenshot uit boek 814 maart 74 staan die nrs niet.