Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Dat komt omdat bij het oudere type “installatie”-schema de draden bij elkaar in een bundel verdwijnen en dus niet te volgen zijn. Die nummers hebben verder geen betekenins, worden buiten de schema’s en bijbehorende verwijzingstabellen ook nergens gebruikt.
Het nieuwe type schema toont precies hoe de draden op de delen zijn aangesloten en hoe die delen van binnen werken. Voor storingzoeken absoluut ideaal, maar je ziet niet zo snel in welke kabelbundel een draad zit, of waar de stekker er weer uit komt.
De twee schema’s samen geruiken is ideaal, levert je snel inzicht in topologie en functioneliteit.
Volgens de schema’s in 814 is de kofferbaklamp tot september ‘69 inderdaad gevoed vanuit de vierde (gele) zekering, en daarmee afhankelijk van het stadlicht. Daarna komt de voeding van de derde (blauwe) zekering die ook de parkeerlichten voedt, en kan dus altijd branden.
Vanaf sept. ‘71 loopt de voeding vanaf de eerste (groene) zekering die ook de binnenverlichting voedt.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
nltecoko schreef:De twee schema’s samen geruiken is ideaal, levert je snel inzicht in topologie en functioneliteit.
Exact dit!
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Ha! Bij die ‘knip’ waren we inmiddels ook uitgekomen Ik ben gecorrigeerd.
Mijn draadboom stamt uit de jaren 90 en is overal van kleurtules èn nummerlabels voorzien, reuze handig want kleuren komen soms dubbel voor in een bundel, en een draad gaat bijv. rood de bundel in om er violet uit te komen. Conform schema. De tules zijn ook vaak verschoten maar nummers blijven nummers, die handhaaf/restaureer ik religieus.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
nltecoko schreef:Die nummers hebben verder geen betekenins, worden buiten de schema’s en bijbehorende verwijzingstabellen ook nergens gebruikt.
Ik bedoel, waren draadbomen oorspronkelijk, ook bij de oudjes, dan nooit gelabeld?
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Inderdaad, voor zover ik weet zijn de draden nooit gelabeld of genummerd geweest anders dan de kleur van de tule, heel soms i.c.m. de kleur van de draad. Dat was ook genoeg: de plek waar de ader uit de boom komt i.c.m. de kleur is voldoende. Waar dat niet zo is omdat er heel veel draadjes bij elkaar zitten, zoals achter het dashboard, zie je dat achterop de schakelaars een verfstip in de bijbehorende kleur staat. Ook bij bijv. de relais wordt met kleur gecodeerd.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En er wordt gespeeld met lengte. In de draadboom naar de spatborden heeft elke draad een andere lengte. Bijvoorbeeld bauw is lang en rood is kort. De overeenkomstige draden in het spatbord zijn dan respectievelijk kort en lang.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In de praktijk is er dan 1 nadeeltje.
Ze hadden ruim 40 jaar geleden niet verwacht dat sommige DSen zo lang mee zouden geen, en diverse tules zijn verkleurd waardoor ze op elkaar zijn gaan lijken.
Er wordt natuurlijk ook regelmatig gebruikt van M-V en V-M omgedraaid. Heeft uiteraard ook te maken of er spanning op de draad staat.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Regelmatig heb ik dat de toerenteller spontaan ongeveer de helft van de toeren aangeeft, of even helemaal naar 0 valt.
Kleine tik op het dash en schiet dan weer even naar normaal toerental, dus ik verwacht dat het ergens in het klokkenspel zit en niet in een aansluiting naar de motorruimte.
Ik heb de toerenteller er helemaal uit gehaald, dat ziet er op het eerste gezicht netjes uit.
Waar kan zo’n probleem in zitten?
Slechte soldeerverbinding?
Deze kan ik lastig zien gezien deze achter de zwarte plaat zitten. Ik weet niet hoe ik de wijzer van de as krijg om de plaat te kunnen verwijderen.
Andere suggesties?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De SM had dat ook. Niet kunnen vinden wat het was dus een andere toerenteller gemonteerd. Dat loste het gelijk op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké op het moment heb ik geen reserve liggen, dus de boel voorlopig maar even terug in elkaar gezet.
Wel mooi om te zien dat als je het fiber optic kabeltje op de juiste manier terugzet op het contact slot het contactslot ook een klein beetje oplicht.
Mocht de auto in het donker staan, even een standje licht aanzetten en je kan zien waar het contact slot zit.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik heb er nog wel een liggen denk ik, mag je op komen halen als je wil…
Bij mij was hij ook stuk ,bij kou deed hij het wel , bij warm niet.
Oorzaak was soldeerpuntjes scheurtjes erin.
Waar:
Toerenteller eruit , wijzer eraf ( voorzichtig , alleen bij de as met soort van vork.
Wel markeren waar hij zit (qua toeren)
Dan plaat eraf.
Dan zit er onderin aan de andere kant een soort wikkeling , die draadjes ( heel dun) gaan de printplaat in. En daar zat dus het probleem.
Even voorzichtig met scherp puntje opnieuw de soldeerbout erin .
En geen problemen meer gehad.
Tis even een klusje , maar toen was hij weer oké
Succes
Oehoe
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op het moment doe ik even wat minder met de DS, vandaar…
Ik zie het nog niet helemaal zitten de naald van het asje te halen, anders had ik alle soldeerverbindingen even nagelopen.
Inmiddels heb ik een vervangend exemplaar liggen, die moet ik even ombouwen in in het klokkenspel. Dan even kijken of het probleem verholpen is.