Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat heb ik nooit zo begrepen, auto netjes maken voor verkoop… Waarom doe je het dan niet eerder voor jezelf? Als je hem dan ooit wil verkopen is die al netjes. Dan heb zelf ook nog plezier van de moeite.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een 23 IE is niet echt zuinig en dat is ook niet zo erg. Maar het verbruik was consequent flink toegenomen en zat eigenlijk vaak rond 1 op 6,5 of soms slechter. Bij uitzondering kwam het af en toe rond 1 op 7 of iets beter uit.
Eerst maar eens wat basis checks gedaan, kleppen stellen en vond ook nog wat slangen die me te los zaten en hard zijn geworden. Heb ik direct vervangen om valse lucht uit te sluiten en ook een nieuw slang van het luchtfilter naar de gasklep. De oude nog originele begon nu erg slecht te worden.
Daarna maar eens gaan meten om te kijken of de afstelling klopt. Stationair stond die eigenlijk prima en leek er niet veel aan de hand. Totdat we op toeren gingen meten toen schoot het Co boven de 10 (buiten bereik van het apparaat) en ook de lambda waarde gaf een veel te rijk mengsel aan. Dat verklaard in elk geval een flink verbruik.
Bdp opnieuw bepaald en ontsteking nagelopen, waren beide goed. Brandstofdruk ok, bougies ok, etc. Eigenlijk niets wat een directe oorzaak was. Voorlopige conclusie, mogelijk blijft er een injector lekken.
Dus heb ik de injectoren eruit gehaald en laten testen en reinigen. Daar kwam een vrij duidelijke conclusie uit, 3 van 4 injectoren bleven naar meerdere malen reinigen nadruppelen… Niet echt goed nieuws zou je denken, maar aan de andere kant is het wel fijn als er gewoon aantoonbaar iets stuk is wat de problemen verklaard.
4 Nieuwe injectoren erin, natuurlijk direct alle benzine slangen vervangen.
Daarna weer meten om het verschil te zien. Op toeren zag het er prima uit. Stationair was lastiger omdat de motor vaak onrustig liep. Uiteindelijk bleek dat de spanning erg laag werd, bij wat meer toeren is er iets meer spanning en had het injectie systeem daar minder last van.
Toen heb ik de spanningsregelaar eruit gehaald en een nieuwe besteld, hiermee is het in elk geval verbeterd. Ik weet nog niet of ik er helemaal tevreden over ben, dat ga ik nog wel even in de gaten houden.
Uiteindelijk een lange gunstige rit kunnen maken van zo’n 400 km bijna alleen maar snelweg. Het verbruik kwam toen op 1 op 9,5 uit. Dat gaat de norm niet zijn, maar ik kom nu redelijk makkelijk op de 1 op 8,5. Dat klinkt misschien niet als een enorme verbetering, maar dat is ruim 30% zuiniger en dat is toch flink!
Verder lijkt die minder te stinken en gooit minder zwarte troep uit de uitlaat na een koude start. Voorheen lag er al snel een zwarte vlek van 70 cm lang op de grond. Al is dat bij kouder weer erger, dus even kijken hoe dat komende tijd gaat.