Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die onderste is voor de verwarming voor de bijrijder bij de voeten.
Die klapt elke keer dicht.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. De wArme lucht wordt door de schuif op de middencolsole geregeld. Daar stel je boven of beneden in. Daar hebben de schuitjes aan de buitenkant niets mee te maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja maar als het schuifje rechts dicht waait dan komt er ook geen warme lucht meer uit die buis onder het dash.
Of heb ik het mis?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Arjan, rij je er nu ook mee? Of staat ze op stal?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Het schuifje heeft niets te maken met de warme lucht. Voor warme lucht bij de voeten schuifjes onder de luchtroosters dicht en hendel linksboven de verwarmingshendel naar links.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
GWHENDRIKS2 schreef:Arjan, rij je er nu ook mee? Of staat ze op stal?
De DS staat gewoon binnen, zodra het zout weg is en het is droog weer er direct weer mee gereden worden.
Ik heb er in januari toen mooi weer was nog lekker met in een winters zonnetje mee gereden
Erict schreef:Het schuifje heeft niets te maken met de warme lucht. Voor warme lucht bij de voeten schuifjes onder de luchtroosters dicht en hendel linksboven de verwarmingshendel naar links.
Waar is het onderste hendeltje dan voor?
Volgens het boekje voor het onderste lucht toevoer/rooster.
Schuifje onder rooster regelt koude lucht. Koude lucht stroomt door sleuf aan rechterzijde de auto in. Warme lucht door de buis die onder het dashboard uit steekt. Volgens mij zit er geen link tussen beide systemen.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik begin te twijfelen of het bij mij afwijkt als ik de verhalen zo hoor…
Even een foto met lelijk dash van internet af gehaald en wat pijlen bij gezet.
Ik ga het even zo simpel mogelijk neer zetten om het duidelijk te maken.
Bij mij bediend schuif A rooster B. Als je deze op de snelweg open zet komt er direct veel wind naar binnen, zover ik weet dus direct vanaf buiten door het voorscherm met een buis. Is overigens wel iets verwarmd lijkt het wel.
Schuif B waait vanzelf dicht of in elk geval naar rechts.
Rooster A staat zover ik tot nu toe door heb eigenlijk altijd open, daar komt ook wel wat warme licht door.
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die warmte komt vanwege de warmte onder de motorkap waar de buis naar voren doorheen loopt.
Edit: Ik was in de war met rooster B. Die is altijd “koud”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Rooster A: warme lucht, regel je met de handels boven dat lelijke plankje, gaat samen met voorruit ontwaseming
Rooster B: koude lucht, gaat door de lange slang onder de motorkap, kan natuurlijk wat warmte in komen vanuit de motorkap. Regel je met schuif A
Schuif B: regelt koude lucht die ook door die lange slang komt (idem als Rooster A) naar de voeten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Rooster A: (aangejaagde) kachel-lucht ter ontwaseming zijruit, gelijk met voorruit. Bediend door handles in het midden: boven, warm/koud en meer/minder.
Rooster B: uitsluitend rijwind zonder aanjager of verwarming, bediend door schuif A voor meer/minder, door buis in rechter scherm.
Bij de voeten zitten twee onafhankelijke luchtuitlaten:
Schuif B bedient dezelfde onverwarmde rijwind als schuif A, maar de lucht komt er bij de voeten uit.
Bij de voeten kan ook (aangejaagde) kachel-lucht komen, bediend door handles in het midden: onder, warm/koud en meer/minder.
en zo zit dat.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Was ik mooi 6 minuten eerder.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Vind je dat dashboard echt lelijk Arjan? Het heeft wel wat van een Bentley.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks! Dan zit het dus toch zoals ik eerst dacht.
Ik wist alleen niet dat bij de voeten ook lucht van direct buiten kwam.
Goed die schuif B is waait dus dicht, eigenlijk niet erg voor het verwarmen van de auto.
nltecoko schreef:Bij de voeten zitten twee onafhankelijke luchtuitlaten:
Schuif B bedient dezelfde onverwarmde rijwind als schuif A, maar de lucht komt er bij de voeten uit.
Bij de voeten kan ook (aangejaagde) kachel-lucht komen, bediend door handles in het midden: onder, warm/koud en meer/minder.
Toch nog eens er onder kijken, tot nu toe maar 1 buis gevonden. Die zit wel vrij links, dus ik denk dat dit de verwarmde buis is.
Overigens komt er bij de bestuurder meer warmte uit dan bij de passengier, maar die weg is natuurlijk langer. Een groot deel van de warmte gaat achter het dash verloren, dat bakje waar een radio in kan onder de binnenspiegel wordt wel vrij warm.
Han S schreef:Vind je dat dashboard echt lelijk Arjan? Het heeft wel wat van een Bentley.
Een DS is een Engelse auto waar dit zo ontworpen is.
En bij een Bentley is het idd best mooi, maar daar zit dan ook echt kwaliteitshout in waar veel aandacht aan is besteed voor vaklui. Dit is waarschijnlijk sticker of erop gespoten, beetje nep dus…