Totaal aantal Berichten: 10302
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arjan, de sensor voor de tempmeter zit waarschijnlijk op de extra luchtschuif. Deze zit aan de linkerkant van het blok. Er zitten 4 slangen aan; 2 voor water en 2 voor lucht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Arjan Verkade schreef:Ik moet mijn draad dus aan een andere sensor hangen, nu nog uitvinden waar en of deze wel op mijn blok aanwezig is…
Zit er niet altijd..maar zoja dan vind je hem in je waterpomphuis (netste, maar niet zonder risico om zelf nog achteraf te doen), of anders door een voorganger alvast ergens in de slang geklust
PS: o wacht, een injectie! Zie tegelijk geposte, maar dan juiste, antwoord van Jantje.
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 10302
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een injectie met tempmeter zijn de plaatsen voor het thermocontact en de thermosonde het waterpomphuis en de extra-luchtschuif. Eigenlijk nooit in de slang.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die had ik al eens eerder gevonden op tekeningen…
Degene linksonder op de tekening.
Ik had al even snel gekeken of ik deze zag zitten, maar of die luchtschuif zit er helemaal niet of hij zit zo laag dat ik zover nog niet gezocht heb…
Het vreemde is wel dat sensor die bij mij voorop het blok zit wel hetzelfde eruit ziet als hier in het schema.
Nr 15 waar STOP bij staat ziet er anders uit, die zit er niet in.
Totaal aantal Berichten: 10302
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hij zit inderdaad vrij laag. Als je de luchtslang (vrij dik) volgt die aan de voorkant van het spruitstuk zit ter hoogte van de gasklep (daar heeft hij een haakse bocht) vind je hem. Verder zie je ook aan de tekening dat soms de sonde in de waterpomp zit en soms het contact voor het lampje. Die luchtschuif, elke injectie heeft er een, zit dus vrij diep en ongeveer halverwege het blok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
hier is de bypass-luchtregelunit in het midden-links van de foto, met de sensor (messing)
Alleen 1 van de 2 waterslangen aangesloten, zie het grote rode dopje voor de andere waterslang. De andere 2 kleinere dopjes ( 1 is net te zien aan achterzijde bij peilstok) zijn voor de luchtslangen:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Prachtige foto, eigenlijk recht onder de voorste inlaatbuis.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net even met een lampje gekeken, er blijkt bij mij gewoon een dop op te zitten ipv sensor…
Gezien er voorop het pomphuis al een thermocontact zit denk ik dat de tempmeter er op het moment niet op zit.
Totaal aantal Berichten: 10302
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als die op het waterpomphuis inderdaad een contact is (even meten; als de weerstand oneindig is bij normale temp is het een contact). Als er een tempmeter is ingebouwd moet je een tempsonde kopen en een draad trekken van de sonde naar een van de stekkers achter op het dashboard. In die stekker, ik weet zo gauw niet welke, is op een hoek nog een positie vrij. Even de koperbaan vanaf de tempmeter volgen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar was ik al redelijk uit, even quote van de vorige pagina:
Arjan Verkade schreef:Ook nog even gekeken waarom de watertemp meter het nog steeds niet doet.
Ik had al eerder een draad getrokken van het dash naar de sensor voorop het blok, maar dat werkt niet. Terwijl als ik die draad tegen de massa houd de meter uitslaat.
Nu blijk dus dat deze sensor voorop het blok:Deze sensor is blijkbaar een contact dat inslaat als het blok te heet wordt, STOP lamp en water waarschuwingslamp gaan dan branden.
Ik moet mijn draad dus aan een andere sensor hangen, nu nog uitvinden waar en of deze wel op mijn blok aanwezig is…
Alleen die sensor moet er dus in, de draad is al in de motorruimte aan wezig.
Totaal aantal Berichten: 10302
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, de dop uit de extra-luchtschuif en een sensor er in. En de draad voor het lampje op het contact in de waterpomp aansluiten. Sensor moet dacht ik ongeveer 2200 ohm zijn bij 20C. Iemand is dus begonnen met het aansluiten van een tempmeter maar heeft het niet afgemaakt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat heb ik zelf gedaan, alleen zat dus eerst aan de verkeerde sensor.
Zo leer je weer wat bij
Totaal aantal Berichten: 10302
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat is een alles of niets sensor Binair dus, toch wel modern.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben in elk geval blij dat de meter nooit is uitgeslagen aan die sensor
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Doffe knipperlicht kapjes…
Voorop is het ook niet echt fraai.
Dus maar nieuwe erop, is direct ook veel beter zichtbaar.