Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er komen via de kanalen van de stoterstangen ook carterdampen onder het kleppendeksel. Die worden op deze manier ook gerecirculeerd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
nee, er wordt verse lucht uit het luchtfilter getrokken die via het slangetje en de rubber klepdeksel dop, door de stoterstang openingen, de klepdeksel en carter dampen via het filter en slang onder in het carter aanzuigen naar het inlaatspruitstuk.
De motor zuigt als het ware zijn eigen kleppendeksel/carter dampen aan om deze daarna te vebranden
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dus als die slang niet op het filter vast zit heb je die natuurlijke trek niet meer als ik het goed begrijp.
Wat zou het effect zijn als dit niet goed werkt?
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die zijn voornamelijk milieutechnisch van aard.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Hahaha
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Nou ja, die dampen komen anders onder de motorkap. En dat ga je op den duur na een lange rit toch wel ruiken in het interieur. Bovendien het kan ook een vette troep worden in de buurt van dat tuitje…
Zoals bekend heeft de carburateurversie hetzelfde uitgangetje, met een korte route naar het luchtfilter.
Volgens mij komt er niet veel damp doorheen trouwens.
Wat betreft prestatie zal het niets uitmaken als je hem niet aansluit.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gek genoeg was het helemaal niet vet in de buurt van de slang. Zie de laatste foto, zo lag die erbij.
Dat is dan ik een goed teken…
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Arjan Verkade schreef:Dus als die slang niet op het filter vast zit heb je die natuurlijke trek niet meer als ik het goed begrijp.
Nee, de richting is andersom. Het slangetje is de aanzuig vanuit het luchtfilter (onderin het huis, nog voor het filter dus geen aanzuig-trek van de motor)
Zit slangetje los, dan zuigt ie lucht direct aan uit de motorruimte dus ook o.a. zand wat opwaait tijdens rijden en dat wil je niet in je motor!
Ondanks dat het slangetje onderin het luchtfilter aanzuigt zal de kans dat daar vuil aangezogen wordt veel kleiner zijn dan loshangend in de motorruimte.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Onder het rubberen dopje op het klepdeksel zit ook nog een klein luchtfiltertje.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja dat had ik al eens begrepen, dat hoort bij een beurt ook schoongemaakt te worden.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Van de week een pakketje uit Frankrijk, een Citroën Heritage Coffret Légende:
De DS blijkt eigenlijk nog in volledig originele configuratie te zijn.
Coque nr en motor nr komen beide overeen met wat er in de auto zit.
De DS is ook afgeleverd in Pallas uitvoering, Beige Tholonet met leer, zo is het dus nog steeds.
Afgeleverd in de plaats Montbelliard dichtbij de Zwitserse grens bij garagebedrijf la Croisée welke nog steeds blijkt te bestaan als Peugeot dealer
Ik vind het in elk geval erg leuk dat de auto na ruim 40 jaar nog is zoals afgeleverd
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Mooi pakketje! Leuk nieuws ook, volgens mij zijn er maar weinig meer in originele configuratie…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja ik denk zelf dat ze steeds zeldzamer worden. Dit document bevestigd eigenlijk wat ik al vermoede, de meeste details lijken ook wel te kloppen. Zo is het kleurnr op het schutboard ook nog aanwezig.
Net nog even lekker mee onderweg geweest, blijft een leuke machine om mee te rijden.