Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Micky schreef:Arjan Verkade schreef:bogaard77 schreef:told you!
Ook nooit aan getwijfeld! Maar zelf ervaren is net weer even anders
Micky schreef:
Richard in Neede heeft ze op voorraad
Thanks
en uiteraard bedoel ik Borculo (ik haal ze altijd door elkaar..)
Ze zitten toch ook in Neede hoor,alleen in borculo zit wat meer volk.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Bovendien liggen Borculo en Neede vlak bij elkaar, beide plaatsen maken deel uit van de Achterhoekse gemeente Berkelland. Maar dat even terzijde…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even het leer ingevet.
Mooi excuus om de camera mee te nemen en wat te experimenteren met licht en de DS
Ho!
Die horen in “het mooie DS plaatjes” topic thuis!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks, maar kan ik me zo’n topic eigenlijk helemaal niet herinneren
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De DS loopt met een koude start tegenwoordig eigenlijk nooit direct goed.
Ik dacht aan de koude startinjector, maar als ik die los haal start die helemaal niet.
Hij liep 1 of 2 keer heel kort en sloeg direct weer af.
Na dat te testen heb ik het stekkertje weer terug gezet en het volgende filmpje gemaakt om te laten zien hoe die loopt bij het starten.
https://www.youtube.com/watch?v=qO_-ewhxDlo&feature=youtu.be
Zoals je ziet loopt die eerst even heel rauw. Daarna gaat het iets beter maar op het dash blijft het accu lampje branden.
Daarna loop ik even om de motor, dan loopt die iets beter maar dat lampje blijft branden, de auto komt inmiddels omhoog.
Als ik instap brand het accu lampje nog steeds. Dan tik ik heel licht het gas aan. Je ziet op het filmpje zelfs dat de interieurverlichting direct feller gaat branden. Daarna is het accu lampje ook uit.
Zodra ik het gas aan tik hoor je de motor eigenlijk ook even tegensputteren. Maar daarna loopt die zoals het hoort.
Dat heb ik dus eigenlijk altijd, de eerste keer gasgeven is even tegensputteren. Als ik dat eerder doe is het vaak nog iets erger, nu valt het wel mee.
Ik denk dat de koude start injector wel werkt. Maar wat kan het dan zijn?
De koudestartklep zou je denken. Maar waarom zou die dan direct goed lopen als je het gas aantikt?
Heeft net een grote beurt gehad, incl. het kleppenstellen.
De ontsteking is een 123.
Wie heeft tips?
als de kleppen net zijn gesteld dan is het inlaatkanaal eraf geweest: zuigt hij nu geen valse lucht aan doordat de 4 rubberen bussen van het inlaatkanaal niet goed zijn vastgedraaid cq er een scheurtje inzit na montage/aandraaien ??? haal de luchtslang achter de koude startklep eens los en start ‘m dan eens bij koude motor: pakt hij gelijk goed op en gaat het lampje vlot/gelijk uit dan is die koudestartklep/extra luchtschuif dus niet goed meer…...
Staat de gasklep nog goed ??? fff controleren met voelermaatje.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het was voor de grote beurt ook al, dus ik denk niet dat het in de inlaat zit.
Wat kan je aan de gasklep regelen?
De stand van de gasklep: staat in het WPHB. is een snel/makkelijk klusje. fff controleren of hij goed staat kan geen kwaad. Al zou ik eerder even die slang achter de koudestartschijf fff losschroeven en zien of hij dan snel oppakt bij koudstart.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Dat afslaan is bij mijn IE nu juist het probleem, ik moet vaak wel een keer of 6-8 starten voordat hij blijft lopen, telkens slaat hij weer af, tenzij ik het gas intrap, maar ik wil gewoon goed kunnen starten zonder gas te moeten geven, ik verwacht dat er bij mij idd iets met de koude start injector is.
ik zal mijn motor eens proberen te filmen na de koude start, op zich loopt hij als hij blijft lopen dacht ik wel gewoon redelijk glad, het is me iig niet opgevallen
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zoals ik heb gedaan, trek de stekker van de koude start injector maar eens los. Bij mij starte die toen eigenlijk helemaal niet meer.
Daar moet ik dan toch wel als conclusie uit trekken dat die dus wel werkt
De stekker zit onder de gasklep, daar kan je heel makkelijk bij. Te herkennen aan de benzine slang die er aan vast zit.
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Dankje, ik ga deze week even kijken, wil het gewoon goed hebben.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroen23 schreef:De stand van de gasklep: staat in het WPHB. is een snel/makkelijk klusje. fff controleren of hij goed staat kan geen kwaad. Al zou ik eerder even die slang achter de koudestartschijf fff losschroeven en zien of hij dan snel oppakt bij koudstart.
Die slang los halen klinkt als een simpele trucje. Alleen dat zou voor mij niet verklaren waarom die wel goed loopt als het gas eenmaal aangetikt is de motor wel goed loopt. Dat beïnvloed de extra luchtklep namelijk niet.
Ik zou eerder denken aan een sensor die na eenmaal geactiveerd te zijn beter zijn werk doet.
Heb nou maar de moeite genomen om het filmpje helemaal uit zien en wat valt me op: de interieurverlichtig brand feller cq normaal naar een dot gas…. Sluit eens een volt/universeelmeter aan of de accu > wat is de spanning bij een koude start ??? (dus in de eerste minuut van het filmpje) en wat is die na een dot gas. Als je start is je spanning laag en dat blijft hij ook. Pas nadat je een dot gas hebt gegeven is het over (dat verklaard ook het accu lampje).Nu rijst alleen de vraag: waarom wordt hij niet bijgeladen na het starten maar pas na een dot gas en dan wel blijft laden…..
Had het een beetje te snel gelezen maar zou het nu toch zoeken in een te lage spanning.
Met die lage spanning heb je ook een matige vonk en slecht lopen van de moter.
Massa dynamo naar moterblok/accu goed ??? conditie van de accu oke ??? etc,etc.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben het met je eens dat bij de start de spanning te laag is, dat is vrijwel zeker. Ik heb alleen nog niet nagemeten hoeveel dat op dat moment is.
Een accu kan altijd slecht zijn, maar deze is dacht ik nog niet al te oud. Ik denk jonger als 3 jaar.
Slechte massa zou zomaar kunnen. Dan zou ik eens de spanning over de kabel moeten meten.