Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn Sm heeft een vergelijkbaar issue. Een drukje op het gas en ze loopt meteen beter. Bij mij is de spanning na starten meteen 14,4 volt. (nieuwe dynamo).
De ECu moet nog werken bij krap 10 volt..
Ik denk eerder aan een soort startactie van de analoge elektronica die de eerste keer even de stationair schakelaar open moet hebben om goed in te stellen.
Je kan dit testen door bij de koude start de exc van je dynamo te laten en te kijken of na een trapje op het gas de auto weer goed loopt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bogaard77 schreef:
Ik denk eerder aan een soort startactie van de analoge elektronica die de eerste keer even de stationair schakelaar open moet hebben om goed in te stellen.
Hier dacht ik ook al aan voordat ik de andere zaken ging testen. Maar wat zou dat kunnen zijn binnen het injectiesysteem?
Het heeft immers wel een tijdje redelijk gewerkt.
Die extra luchtschuif zou hier wel een voorbeeld van kunnen zijn.
bogaard77 schreef:Je kan dit testen door bij de koude start de exc van je dynamo te laten en te kijken of na een trapje op het gas de auto weer goed loopt.
Die volg ik even niet, wat is de exc van de dynamo? Dan zorg je dat je helemaal niet meer laad?
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de extra-luchtschuif goed zou werken zou de motor meteen na het starten zo’n 1500 rpm moeten maken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar komt die niet eens in de buurt. Lijkt me ook een goede hint dat daar iets niet goed zit.
Hoe lang zou die dat toerental moeten aanhouden. Het zakt natuurlijk langzaam en is afhankelijk van temperaturen. Halve minuut, of een kwestie van minuten?
Dat met 1500 rpm lopen heeft die eens gedaan bij een warme motor. Misschien was die klep toen al aan het overlijden. De laatste tijd gebeurt dat niet (vaak) meer.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nou, dat doet hij wel een aantal minuten. Het zakt naarmate de temperatuur van het water hoger wordt (waselement). 1500 is misschien een beetje veel, maar 1200 moet het toch wel zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Arjan Verkade schreef:bogaard77 schreef:
Ik denk eerder aan een soort startactie van de analoge elektronica die de eerste keer even de stationair schakelaar open moet hebben om goed in te stellen.
Hier dacht ik ook al aan voordat ik de andere zaken ging testen. Maar wat zou dat kunnen zijn binnen het injectiesysteem?
Het heeft immers wel een tijdje redelijk gewerkt.Die extra luchtschuif zou hier wel een voorbeeld van kunnen zijn.
bogaard77 schreef:Je kan dit testen door bij de koude start de exc van je dynamo te laten en te kijken of na een trapje op het gas de auto weer goed loopt.
Die volg ik even niet, wat is de exc van de dynamo? Dan zorg je dat je helemaal niet meer laad?
Alles wordt langzaam ouder..
IDd met de exc eraf laadt hij niet. platte stekkertje op je dynamo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan ook nog de werking van je gasklep schakelaar testen door de gasklep stekker araf te halen en weerstand te meten tussen de buitenste twee pootjes(dacht ik).. Gas los moet die nul zijn..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks allemaal goeie tips
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arjan, die luchtschuif kun je na demontage vrij gemakkelijk testen. Bij kamertemperatuur moet hij ongeveer helemaal open zijn, in bijna kokend water dicht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
jantje1948 schreef:Nou, dat doet hij wel een aantal minuten. Het zakt naarmate de temperatuur van het water hoger wordt (waselement). 1500 is misschien een beetje veel, maar 1200 moet het toch wel zijn.
hier zit bij mij dan ook iets niet goed, als hij na vaak opnieuw starten (of gasbij geven) blijft lopen, dan ver onder de 1000 toeren, hij pruttelt dan een beetje, wel op een goede manier, maar veel toeren zitten er niet in hoor dan..
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Weer even wat testjes gedaan.
De weerstand van de massa kabel heb ik gemeten (plus pool los). 0.3 Ohm tussen de klem het motorblok. Lijkt me verwaarloosbaar.
Deze slang even losgetrokken voor de test om de luchtklep te omzeilen.
Daarna weer gestart.
Nou ja oordeel zelf maar.
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
kratje bier kwijt.
Maar mooi dat ze het weer goed doet
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is dus met de slang los. Met de slang er op en een goede luchtschuif zal hij wel wat langzamer lopen, maar koud toch wel ruim boven de 1000rpm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is dus met de slang los. Met de slang er op en een goede luchtschuif zal hij wel wat langzamer lopen, maar koud toch wel ruim boven de 1000rpm.
??Toch maar een keer geklikt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arjan, ik denk dat je de positie van de gasklepschakelaar moet controleren. Als die goed is zou het toerental met die slang er af moeten oscilleren tussen 1100 en pakweg 1900rpm. Als die schakelaar namelijk goed staat krijg je met gas los bij remmen op de motor geen inspuiting boven de 1800rpm. Die pikt dan weer op als het onder de 1100rpm komt. Is een van de tests van het injectiesysteem. Heb je het WPHB?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.