Totaal aantal Berichten: 27925
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
5, 7 en 8 die hoek?
Wat is dat ronde dingetje onderin eigenlijk?
Daar heb ik nog iets mee gedaan, is me eigenlijk ook niet echt opgevallen. Dat kan ik nog wel even controleren.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat ronde dingetje is waar de carterdampen uit het blok komen. Zit tegen de linker achterkant van het blok, ergens onder de motorsteun zo’n beetje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Al naar het thermotijdcontact van de koudestart injector gekeken????
Totaal aantal Berichten: 27925
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ijcobar schreef:Al naar het thermotijdcontact van de koudestart injector gekeken????
Heb het de stekker van de koudestart injector los gehad, toen starte de motor helemaal niet meer. In elk geval niet zonder gas bij te geven. Dus die injector lijkt goed te werken.
Zie vorige pagina en pagina 35.
Dan werkt je circuit, maar je weet dan nog niet of het thermotijdcontact lang genoeg werkt. Het kan zijn dat die veel te vroeg afslaat. Lampje op je koudestartverstuiver aansluiten en dan kan je zien of ie lang genoeg werkt.
Totaal aantal Berichten: 27925
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe lang zou deze moeten werken?
Ik heb begrepen dat het vrij kort is.
Is afhankelijk van de temp van je motor. Zal vanavond even nazoeken.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht niet langer dan 15 s of zo. Verrijkt mengsel wordt al geregeld via de temperatuursensor. Het is puur bedoeld voor het starten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En blijven lopen na het starten!
De koude start verstuiver werkt dacht ik nooit langer dan dat je de startmotor laat draaien.
De thermotijdschakelaar beperkt de duur van inspuiting van de koude start verstuiver nog eens.
De koude start vertuiver werkt enkel voor het daadwerkelijke starten van de motor.
Verrijking daarna is aan de modulator die dat doet m.b.v. de temperatuur sonde in de cyl. kop
De D-jetronic kan maar beperkt verrijken, daarom zit die koudestartverstuiver er op. Tijdens het starten maar ook na het starten bij koude motor moet er een behoorlijke verrijking plaatsvinden. Om dit te regelen zit er een thermotijdcontact in de kop, die regelt de duur van de werking van de koudestartverstuiver tov. de motortemperatuur. Als die niet meer lekker is, slaat je motor gelijk na het starten af.
Ben ik niet met je eens. De koudestart verstuiver werkt enkel tijdens het bedienen van de startmotor.
Om bij een half warme motor niet te veel extra in te spuiten zit er dan nog die temperatuur-tijd sensor in de cyl. kop. Dus de koude start verstuiver kan ook nog minder lang werken dan de bediening van de startmotor.
Verrijken na bediening van de startmotor gebeurt puur door extra benzine in te spuiten via de 4 injectoren.
En waarom zou de D-Jetronic dat niet kunnen. Er kan per slot van rekening genoeg benzine worden ingespoten voor een topsnelheid tegen de 200 km/h.
Klopt niet helemaal wat je zegt, er komt pas spanning op de thermotijdschakelaar te staan zodra je start en blijft actief zodra de motor draait. De verstuiver schakelt pas af na een bepaalde tijd afhankelijk van de motortemperatuur!
Hier een stukje over het thermotijdcontact, in dit geval de K-jetronic maar dat maakt voor de werking niet uit.
De K Jetronic is een nieuwer systeem.
Zie hier over de D Jetronic :
http://www.vclassics.com/archive/efi.htm
en hier
http://members.rennlist.com/pbanders/djetfund.htm
Er staat toch steeds duidelijk dat het verrijken via de koude start verstuiver geschied bij het bedienen van de startmotor
Totaal aantal Berichten: 27925
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik probeer te zoeken hoe het zit in het elektrische schema.
Nu kan ik deze inmiddels meestal aardig volgen, maar deze niet.
In repair manual 814 staat koudestart injector op pagina 370 en 371. Maar hoe dat hoort te werken kan ik er niet uit halen
En idd het is D-Jet!
K-Jet is nooit op een Citroën geleverd, na D-Jet op de DS gingen ze naar L-Jet op de CX.
camemBert schreef:zit de slang met aftakking onder het 1nlaathuis ook goed(dicht)?
Hier rechtsonder, nrs 6, 7 en 8
Net gekeken, ik zie beide slangen op het gasklep huis zitten. Ook de vertakking (T stuk) zit erop.
Lager kan ik het niet goed zien.