Grappig: jullie hebben beide gelijk. In het DS opleidingsboek van citroen mbt het injection systeem staat dat tot 25 graden het onderstaande geld
ijcobar schreef:Tijdens het starten maar ook na het starten bij koude motor moet er een behoorlijke verrijking plaatsvinden. Om dit te regelen zit er een thermotijdcontact in de kop, die regelt de duur van de werking van de koudestartverstuiver tov. de motortemperatuur. Als die niet meer lekker is, slaat je motor gelijk na het starten af.
Daarna (= vanaf 25 graden)
maxcitro schreef:Verrijken na bediening van de startmotor gebeurt puur door extra benzine in te spuiten via de 4 injectoren. En waarom zou de D-Jetronic dat niet kunnen. Er kan per slot van rekening genoeg benzine worden ingespoten voor een topsnelheid tegen de 200 km/h.
Dus het thermocontact (en daarme de koudestart injecteur) werkt tot zo’n 25 graden. daarna neemt o.a. de temperatuursonde het over om de ecu aan te sturen en daarmee de 4 injecteurs. De cilinderkop zal gauw meer dan 25 graden zijn waarbij de motor dus niet kan verzuipen en de koude start injecteur niet onnodig inspuit.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedoel je deze ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sorry: Kpn vraagt nu ook geld voor serverruimte (was gratis). ben nog aan het experimenteren
op “mijn album” > geduld, ik werk eraan !
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een linkje naar het complete album is ook goed
werkt het zo ???
http://www.mijnalbum.nl/Album=CYFIQDTC#YSPASY6B
zo te zien werkt post 677 nu wel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jep!
Deze foto had ik:
Deze niet, geeft wel wat meer details.
Ik had nog wel een andere met allemaal nummers van de pinnen. Wat ook nog niet geheel logisch overkwam bij mij
Edit ze zijn hetzelfde, maar bij mij staan er dus minder details en minder kleuren.
Bij de DS zit inderdaad de het koudestartventiel aan de startmotor gekoppeld, bij andere auto’s weer niet.
Maar het kan wel een probleem zijn als tijdens de startfase te kort extra brandstof wordt ingespoten, sleutel los en afslaan. Wat je dan wel zou moeten zien dat dit probleem zich niet voordoet boven de 25 graden.
Ik zit mij trouwens te bedenken dat het ook wel eens een brandstofpomp probleem kan zijn, ik ook meegemaakt met mijn auto met Megasquirt: starten en weer afslaan. Na 3 startpogingen liep hij tenzij ik eerst 3 keer het contact aan en uit zette ( de pomp loopt dan 3 seconden) en er voldoende druk was opgebouwd. dit probleem had ik ook al toen het originele D-jetronic er nog inzat. Nadat ik de pomp vervangen had ( met een aftermarket ding) was het probleem opgelost.
Je zou dit kunnen uitsluiten door de pomp eerst 10-15 seconden te laten draaien ( stekkerverbinding op rechter schutbord) en daarna te starten.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik start laat ik zet ik eigenlijk altijd 1 of 2 keer eerst het contact aan, zodat de pomp druk op kan bouwen.
Ik kan het wel eens een keer of 7 a 8 doen, dat zal ongeveer overeen komen met 10 a 15 sec.
Elektrisch is het niet zo bijzonder: de therminal switch legt gedurende x seconden de koude start injector aan de massa (draad 35). deze werking geld tot een max. temp van 25 graden van de cilinderkop.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Arjan Verkade schreef:Als ik start laat ik zet ik eigenlijk altijd 1 of 2 keer eerst het contact aan, zodat de pomp druk op kan bouwen.
Ik kan het wel eens een keer of 7 a 8 doen, dat zal ongeveer overeen komen met 10 a 15 sec.
Geeft dat verbetering?
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maar waarom zitten F13 (blauw) en 18 aan elkaar vast?
18 lijkt de plus voor de koude start injector. En 35 de massa.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ijcobar schreef:Arjan Verkade schreef:Als ik start laat ik zet ik eigenlijk altijd 1 of 2 keer eerst het contact aan, zodat de pomp druk op kan bouwen.
Ik kan het wel eens een keer of 7 a 8 doen, dat zal ongeveer overeen komen met 10 a 15 sec.Geeft dat verbetering?
Dat moet ik dus even een keer testen
citroen23 schreef:Elektrisch is het niet zo bijzonder: de therminal switch legt gedurende x seconden de koude start injector aan de massa (draad 35). deze werking geld tot een max. temp van 25 graden van de cilinderkop.
Klopt, maar er zit nog een addertje onder het gras, de tijd hoelang de verstuiver werkt tijdens het starten is ook nog een temp afhankelijk. Die schaal zal ongeveer bij 25 graden eindigen.
Dat klopt Vandaar die 2 elementen in de thermo switch: 60 en 38 ohm.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.