Arjan, had je daar al eens naar gekeken ? Naar de toestand van je injectoren ?
Die hebben niet het eeuwige leven. En 40 jaar oude exemplaren zeker niet.
Als er eentje tussen zit die lekt en dus nadruppelt heeft dat gevolgen voor een herstart binnen enkele minuten.
Als de motor een keer weer een halve minuut loopt merk je er minder van.
Je beschreef ook dat na enig gas geven de motor weer goed gaat lopen.
Je kan dat (luxe) testen met o.a. de Bosch D Jetronic testkast. Maar ook door gewoon de injector uit de wagen te halen, onder bezinedruk te zetten en met 3 volt de injector even open te zetten. Na het openzetten mag hij niet meer nadruppelen.
Vaak is beroerd lopen een issue voor een bepaalde enkele cilinder. Een onbalans. Zou dus goed een (of meerdere) van je injectoren kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met die injectoren heb ik niets gedaan.
Is daar iets aan te doen mocht dat het probleem zijn, ultrasoon reinigen? of is het dan een vervanger zoeken?
Kan injectorreiniger hier nog iets in betekenen, of dat dat geen aanrader voor dit injectiesysteem?
Goed wat houd ik dan nog over:
Bobine
Injectoren
Brandstoftoevoer (te weinig druk met starten)
Wordt nu wel eens tijd om systematisch dingen uit te sluiten. Brandstofdruk kun je straks gewoon testen, even contact 20 keer aan en uit en kijken of er verandering optreed.
Thermotijdcontact sluit ik nog steeds niet uit, als je koudestart verstuiver tekort meeloopt, heeft dat zeker effect op het blijven draaien van de motor nadat de startmotor stopt. Die verstuiver legt een lekkere vette benzinelaag in je inlaatspruitstuk die nog niet weg is nadat die stopt. Kun je ook checken door deze in blikje te hangen en tijdens het starten kijken of deze door blijft spuiten.
En om het nog gecompliceerder te maken: Het kan ook een combinatie van diverse problemen zijn!
Joris heeft in z’n Sm-draadje een voorbeeld hoe je de brandstofdruk kunt meten, is belangrijk om goed af te stellen en behoorlijk simpel te doen (manometer).
Die verstuivers kan je inderdaad zelf reinigen met ultrasoon, je kan het ook laten doen door Boschservicecenter.
Bobine is meestal meer een kwestie van nieuwe aanschaffen, koud en warm meten geeft ook een aardige indicatie.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 10306
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wie heeft er met goed gevolg wel eens het waselement van de koude luchtschuif vervangen? Ik kan het niet meer terugvinden!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik heb de extra luchtschuif een paar jaar geleden naar Bosch gezonden, daar is het waselement vervangen. Na 2 weken krijg je je eigen element weer retour, maar dan functionerend. Even zoeken op de site van Bosch.
Totaal aantal Berichten: 10306
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dank je. Maar er zijn ook mensen die alleen het waselement gekocht en vervangen hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vorige week is er ook nog een nieuwe bestuurdersstoel in de DS gekomen.
Originele stoel met mooi soepel leer.
De kofferbak scharnieren wil ik ook nog eens vervangen door deze.
Alleen er zit nog geen pin in.
Waar kan ik een geschikte pin vinden? Of heeft iemand nog iets liggen?
Spanstift is het magische woord. Je zult fff op moeten meten welke maat je moet hebben.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien werken ze wel, maar als ze alles klemmen gaat de klep niet fijn open lijkt me.
Ik dacht dat er een massieve pin in hoorde.
Het gat van de binnenste scharnierpoot is ruimer natuurlijk. Zal dus niet klemmen.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik het goed begrijp moet er zo’n massieve pin in:
DIN 1474 of ISO 8714.
Ik denk dat RVS de voorkeur heeft boven staal.
De maten die ik gemeten heb komen overeen met 8x30 mm
Alleen waar haal je zoiets?
Op internet is het wel te vinden, maar vaak vanaf 50 a 500 stuks of in het buitenland die niet naar NL verzenden.
Iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Als je gewoon een staafje wilt, zoeken op staf 8mm rond? Bv http://www.rvsland.nl/staf-rvs-8mm.
Op mp staat soms wat. Ik vraag me af of de niet massieve suggestie niet beter werkt, kun je iets in elkaarknijpen als
Ie te dik is
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij die spanstift ben ik bang dat het gaat roesten en zo’n vies bruine drek achter laat op scharnieren.
Die link van jouw zou nog kunnen werken, alleen daar zitten dan niet de groeven en verdikking in.
Koop een (of 2) 8 mm boor en slijp het onbewerkte stuk er van af.
Eventueel even aan een kant een klap met een moker (of even in de bankschroef) om hem iets ‘onrond’ te maken voor de klemming
Maar zon spanstift zal prima gaan hoor. Veel scharnierpennen van auto portieren zijn ook zo uitgevoerd