Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, ik dacht dat die pin verder vanaf het huis moet, dus uitdraaien.
Dat had uiteindelijk als effect dat de pin naast de holle bout lag
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De DS was nog niet voorzien van relais voor het dimlicht, dat werd wel eens tijd.
Het doel is om alles dubbel uit te voeren, dus 2 relais, 2 zekeringen etc.
Eerst 2 kabelboompjes gemaakt voor achter de koplampen.
De extra langere draad moet dus naar de accu.
Relais en lamp in het voorscherm.
2 waterdichte zekeringen bij de accu. Er handig dat je ze aan elkaar kan klikken.
Het resultaat is 1 volt meer spanning op de dimlichten!
En nog belangrijker, geen grote stroom meer door de schakelaar in het dash dus die blijft hopelijk heel.
Klaar? Nee, tijd voor de volgende optie om in te bouwen
Ik had al een originele NOS schakelaar liggen. Oftewel een schakelaar voor alarmlichten.
Gek genoeg is het een tuimelschakelaar niet zoals de rest een druk schakelaar.
Om de schakeling te laten werken is er een 2de knipperlicht relais nodig, dus maar naast de andere achter het dash gemonteerd.
En resultaat
De alarmlichten werken ook als het contact uit staat, wat niet geld voor de normale knipperlichten.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Strak werk!
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die NOS schakelaar is volgens mij voor de parkeerlichten, die voor de alarmlichten ziet er anders uit, met een tekst met zoiets als hazard erop. Maar werkt mooi zo toch ?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee, die heeft horizontale pijltjes, maar lijkt er idd wel op
Voor het alarmlicht zijn er wel verschillende. O.a. 1 met een driehoekje. En 1 met de tekst HAZ (verticaal)
En deze die ik heb. Er zitten 4 pinnen op de achterkant. 1 Paarse en 3 groene. Bij het inschakelen van de schakelaar verbind je alle polen met elkaar.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die schakelaar is de juiste. Dit is wat er in hoort en niets anders. Goed werk weer Arjan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha ok. Weer wat geleerd Arjan.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Liefst gebruik ik het spul wat erin hoort. Gelukkig is alles wat in het zicht zit nu het juiste spul.
Door hetzelfde knipperlicht relais te gebruiken klinkt het ook exact zoals je zou verwachten.
Waar mogelijk gebruik ik ook de ronde Citroën stekkers en probeer de juiste kleurcodering aan te houden.
Het materiaal kost wat meer en met name de stekkers kosten flink wat meer tijd om in elkaar te zetten. Maar het zit nu wel netjes, en ik heb nergens in de kabelboom in de auto hoeven knippen.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien een idee om op dezelfde manier een reserve-zekering aan te klikken aan de set van twee?
Hoef je in het donker niet te zoeken onder de kap.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er komt wel een reserve zekering in het dashboardkastje. Maar die zijn overal verkrijgbaar, het is gewoon een moderne steekzekering.
Op de foto zitten de zekeringen er nog niet in, die klik je er bovenop zo in, met een dekseltje erop.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Waarom eigenlijk geen relais genomen met de zekering eraan?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat je dan alsnog met een ongezekerde voedingsdraad vanaf de plus van de accu tot je relais zit…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Oké ,ik was in de veronderstelling dat de zekering voor de “nieuwe"plus zat.( bij relais met zekering)
Maar deze is dus voor de schakelende plus.
Weer wat geleerd.
Wel gek eigenlijk zo zou ik het niet bedacht hebben,want je gaat iets voorzien van een nieuwe “plus"draad en die dien je dan toch te zekeren.
Ben der nog niet over uit,ik ga maar eens zo’n ding bestellen
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Omdat je dan alsnog met een ongezekerde voedingsdraad vanaf de plus van de accu tot je relais zit…..
Bij deze niet.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.