Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
F.SvM schreef:Wel gek eigenlijk zo zou ik het niet bedacht hebben,want je gaat iets voorzien van een nieuwe “plus"draad en die dien je dan toch te zekeren.
Die 2 nieuwe plus draden liggen natuurlijk door het motorruim.
Als deze een keer beschadigd is de kans groot dat die een keer tegen de massa aan komt, daarom zeker je hem zo dicht mogelijk tegen de accu.
Daarbij zitten er ook nog stekkertjes tussen, want hij moet natuurlijk wel deelbaar zijn om de voorschermen eraf te kunnen halen.
Deze heb ik naast de deelbare massa gelegd, zodat iemand die het scherm eraf gaat halen ze dus ook kan vinden. Natuurlijk ook voorzien van een kleurcode, wel een zelf bedachte want die was er natuurlijk nog niet.
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zo had ik het niet bekeken.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:waterman schreef:Omdat je dan alsnog met een ongezekerde voedingsdraad vanaf de plus van de accu tot je relais zit…..
Bij deze niet.
VgF
Jawel. Even doordenken Frank
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ja ik heb um al,zie reactie boven.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zojuist ook nog even een lichtverklikker ingebouwd.
Van het weekend kon ik zo snel even geen geschakelde massa draad vinden in de auto, maar na het bekijken van het elektrisch schema was dat een stuk makkelijker dan gedacht.
Uiteraard wel zo aangesloten dat bij ingeschakeld contact/draaiende motor en geopende deur er geen alarm wordt gegeven.
Dus dat werk inmiddels ook, maar wat komt er een herrie uit zo’n klein relais!
Misschien moet ik daar nog even iets omheen binden om het geluid wat te dempen…
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even over zekeringen in relais: er hoeft toch geen zekering in de kring met het spoeltje? Die wordt al gezekerd door de zekering waar de betreffende gebruiker op aangesloten is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je idee klopt, als er vanaf de fabriek uit een zekering is geplaatst.
Naar het schema kijkende denk ik van niet…
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht dat je het over relais voor de dimlichten had. Vandaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, daar heb ik het ook over.
De dimlichten lijken niet gezekerd te zijn fabrieksaf.
Bij een DS is niet alles zo netjes gezekerd als je tegenwoordig mag verwachten
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:
De dimlichten lijken niet gezekerd te zijn fabrieksaf.
Niet lijken ze zijn gewoon niet gezekerd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan lees ik het schema dus goed.
Groot licht is ook niet gezekerd. Maar wel weer voorzien van een relais.
Volgens mij is het idee daarachter dat “vroeger” men in de stad op stadslicht reed en daarbuiten met groot licht. Dimlicht werd dus nauwelijks gebruikt, dus een relais was niet nodig. Een idee wat ze zelfs nog doorgevoerd hebben in de CX tot het laatste modeljaar.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alleen de verstralers hebben volgens mij dat relais.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even nog een keer in het schema gekeken:
Auxiliary lamp (verstraler) geen relais.
Main beam (groot licht) wel een relais.
Schema van DX (IE) DV vanaf half 71. Kan natuurlijk dat het in andere bouwjaren anders zat.
Overigens is het stadslicht / achterlicht wel weer gezekerd. Logisch? Nee…
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Arjan Verkade schreef:
Auxiliary lamp (verstraler) geen relais.
Main beam (groot licht) wel een relais.
Klopt. Mijn DSuper (1973) is jarenlang door apk gegaan met defect relais: alleen grootlicht op de binnenlampen volstond (toen).
Overigens geven de binnenlampen beduidend meer licht dan de buitenlampen met grootlicht.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja dat geloof ik wel.
Als je in een auto rijdt met alleen H4 dan valt groot licht toch wat tegen.
Maar in een DS of CX met H4 en een H1/H3 verstraler erbij dan zie je toch aardig wat. Bij de DS is het dan ook nog eens erg praktisch dat ze mee draaien. Geen gadget, want het werkt wel echt.