Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Nee, voltage maakt niet uit.
Vergelijk het met een oude staartklok: de slingertijd van een klokslinger is alleen afhankelijk van de lengte, niet van het gewicht of hoe ver hij uitslingert, dus ook niet van hoe hoog hij wordt opgetild als je de klok opstart. Als de slinger verder uitzwaait, komt hij gewoon iets sneller langs het onderste punt, en van eind tot eind duurt dan steeds weer precies even lang. Het opwindmechaniek of de kettingen met gewichten van zo’n klok dienen om steeds een zetje te geven. Hoe hard dat zetje is doet er eigenlijk niet toe, mits hard genoeg om de wrijvingen te compenseren.
In het DS-klokje neemt de spiraalveer i.c.m. de onrust de functie van de slinger over. Ze vormen samen een massa-veersysteem, waarvan de periode / frequentie bepaald wordt door de veerconstante en de massatraagheid/impulsmoment van de onrust. Het spoeltje is er alleen om steeds weer het zetje geven.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het klokje doet het ook op een 9V batterij. Dat is wat makkelijker afstellen.
Afgelopen tijd ook nog even een sensor ingebouwd, eens kijken of we daar van het weekend wat aan hebben.
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat voor sensor? Een die meet hoeveel je klok te snel loopt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is een plusgever, daar wordt de tripmaster op aangesloten
Een vergelijkbare plusgever zat al in de CX voor het rally rijden.
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok. Als je tenminste pulsgever bedoelt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2x dezelfde typo
Ja dat bedoel ik zeker
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Afgelopen weekend de Routes D’S Ducs gereden, een evenement van de DS Club. De route uitgezet door Gies en Sees van de Le Citron Pressé.
Bij de LCP gaat de CX altijd mee, nu mocht de DS mee
Ook een erg fijne auto om rally mee te rijden. De tripmaster ingebouwd welke toch weer regelmatig gebruikt werd.
Eigenlijk heeft de DS het nagenoeg prefect gedaan. Comfortabel, goede wegligging en voldoende vermogen voor de soms steile hellingen.
Nadat we de finish bereikt hadden direct omgekeerd om af te tanken voor de rit naar huis.
Tank vol betalen en weer starten om terug te gaan. Niet dus, DS sloeg niet meer aan. Even contact gehad met Yuri maar die was nog een eind verderop. Na 15 min met open kap gestaan te hebben toch nog maar een lange start poging gedaan. Na flink wat moeite sloeg die weer aan. Rijden ging prima. Daarna nog een aantal keren gestart zonder enige problemen…
Overigens ook wel fijn om alarmlichten te hebben, toch diverse keren even aan gehad langs de kant van de weg om even de kaart te bekijken.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met dank aan Yuri heb ik een origineel DS gereedschap setje!
Typisch jaren 70 kleur etui.
Schroevendraaiers met houten handvaten en een bougie sleutel.
Het setje is niet compleet, mist volgens mij o.a. een tang.
Leuk detail voor de DS vind ik!
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hoort volgens mij nog een tangetje bij
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Arjan Verkade schreef:Afgelopen weekend de Routes D’S Ducs gereden, een evenement van de DS Club. De route uitgezet door Gies en Sees van de Le Citron Pressé.
Nadat we de finish bereikt hadden direct omgekeerd om af te tanken voor de rit naar huis.
Tank vol betalen en weer starten om terug te gaan. Niet dus, DS sloeg niet meer aan. Even contact gehad met Yuri maar die was nog een eind verderop. Na 15 min met open kap gestaan te hebben toch nog maar een lange start poging gedaan. Na flink wat moeite sloeg die weer aan. Rijden ging prima. Daarna nog een aantal keren gestart zonder enige problemen…Overigens ook wel fijn om alarmlichten te hebben, toch diverse keren even aan gehad langs de kant van de weg om even de kaart te bekijken.
Vapour lock? Een vriend van me had ook zoiets met zijn DS, stuk gereden, 2 minuten gestopt, weer starten, niks… na 30 minuutjes sloeg ie weer gewoon aan, zou te wijten zijn (heb ik horen zeggen) aan benzineslang die te dicht bij warme motor loopt? Bij mij loopt ie er wat omheen, ik heb er nooit last van, bij hem lag die leiding er inderdaad wel dichter bij.
Vapour lock zou bij een injectie eigenlijk niet voor mogen komen omdat er continue benzine retour stroomt en de benzine daardoor niet zo warm kan worden in de slangen.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
robbertkars schreef:Hoort volgens mij nog een tangetje bij
Ja klopt, maar ben er niet zeker van of dit het enige is dat mist.
Het start probleem is niet duidelijk. Daarna startte die elke keer normaal.
Zelfs na 2 uur naar huis rijden na een aantal min nog gestart en dat ging ook prima.
Voorlopig verdenk ik, ook in overleg met de wegenwacht de bobine, maar dat hoeft niet de oorzaak te zijn.
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij kan het geen vapour lock zijn. Dat treedt normaliter aan de aanzuigzijde van de pomp op. Aan de perszijde kan een dampbel geen kwaad. Do pomp zit bij de IE buiten de motorruimte, dus is een dampbel erg onwaarschijnlijk, mede, zoals al opgemerkt, omdat er een constante stroom en retourstroom is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
mmm, khad beter gezwegen dan, hehe, sorry voor mijn onwetendheid, de gevallen mij bekend waren inderdaad ook carb versies. Wegenwacht zal het ongetwijfeld beter weten dan ik