Ja daar was ik al bang voor
Stappen motor kan ik in elk geval vast van het lijstje afstrepen
brandstoffilter ook.
Morgen maar ff een nieuwe temp.sensor regelen.
Gebruikte bobine is ook al zo goed als geregeld, als dat het is kan ik er altijd nog een nieuwe voor kopen. Doe liever geen dure uitgaven voor onderdelen als het niet zeker is dat dat het is
Gebruikte benzine pomp is ook zo goed als geregeld, al betwijfel ik dat dat het is.
Als het dan nog niet verholpen is weet ik nog een goede gebruikte lambdasensor en als het dan nog niet over is weet ik ook nog een compleet inlaatspruitstuk met sensoren en gasklephuis. en evt een ruil ecu..om te testen. Volgens mij heb ik dan wel alles gehad wat het zo kunnen zijn.
Als je het simpel bekijkt is in elk geval alles van de auto dat na de a stijlen zit naar achteren toe niet de oorzaak hahahaha, versnellingbak en assen ook niet ,en alles onder en tussen de voorbalk ook niet. Dus het euvel zit maar in een klein stukje van de hele auto, dat geeft moed!!!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Art schreef:ik mag hopen van niet, anders hebben we een probleem geloof ik.
Maar dan zouden er meer bx,en last moeten hebben
Ik tank in ieder geval altijd 98 om mogelijke problemen met verdwijnende brandstofleidingen voor te zijn.
Maar ik weet weinig van injectie, maar ik denk nu wel dat jouw probleem hier niet door word veroorzaakt.
Succes met het zoeken naar de oplossing, ik blijf het volgen
Bij ons in de buurt kan je niet eens 98 krijgen…
wel V power (heeft geloof ik 97) en Gulf Challenger (heeft geloof ik 100). De andere premiums zijn geloof ik ook 95.
Maar ik weet niet zeker of er in premium benzine geen ethanol zit.
Net met de bx de eend maar opgehaald uit de stallingsplek, mag die me morgen naar mn werk brengen. Afgelopen week de cx gebruikt. Gelukkig is het geen echte winter. Dat is dan weer geluk bij een ongeluk. En ook zeker geen straf als vervangend vervoer
Maargoed, de bx…. ik vrees dat ie nu permanent stuk is.
Toen ik de eend dus ging halen, heeft de bx bij elk stoplicht stationair gependeld tussen de 1500 en 2000 toeren. Het rijden zelf ging prima, alleen bij gas los remde ie sterk op de motor af. Anders dan normaal. Lijkt een beetje aan/uit injectie. Bij de stallingsplek nog even gekeken, De uitlaat word heter dan normaal, ook de voorverwarmingsslang die van het spruitstuk naar de luchtinlaat loopt word erg heet en stinkt. De uitlaatgassen stinken naar rotte eieren. Als ik de slang voor de stationairstappenmotor dichtknijp loopt ie langzamer en pendeld het toerental niet meer…. Als ik de stekker van de gasklepsensor los neem gaat ie constant 2000 toeren draaien. Rara wat is het??????
Ik verdenk toch de temp.sensor of de lambda sensor. Of een bobine dit kan veroorzaken lijkt me niet.
pfffff nou de bx staat nu in elk geval weer ff op stal.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Had Visserkevis niet ook een soortgelijk probleem?
Daar bleek een stekkertje los te zitten.
Het vervelende is dat de ECU probeert om bij te sturen als een sensor een verkeerd signaal geeft.
Volgens mij geeft de ontstekingsmodule op de bobine ook een toerental signaal naar de ECU.
Als die hapert raakt de ECU ook van slag.
Ja die had een ruime stekker op z,n ecu, maar die hadden er zelf aan gewerkt en de hele zooi over gezet van de ene naar de andere auto. In mijn geval heeft er nooit iemand aangezeten, dus een ruime stekker op de ecu lijkt me niet waarschijnlijk. Dat ding zit toch onder de passagiersstoel? Ik zal het wel checken, al was het alleen maar om het uit te sluiten. Toerentalsignaal krijgt ie bij mijn bxvan de bdp sensor boven op de bak. Alleen de toerenteller op t dashboard krijgt z’n signaal van de bobine toch?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
ik denk dat je gelijk hebt…
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Dat ie nu definitief stuk is maakt het wel makkelijker om te constateren of een vervangend onderdeel ook daadwerkelijk de oorzaak is.
Met een “zo nu en dan” storing is dat altijd maar hopen en afwachten
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rotte eieren? Dan gok ik op de lambda sensor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja dat zou goed kunnen..ook . Maar het is wel positief te noemen dat de storing in elk geval aanweziig is nu, al zal het me niet verbazen als de volgende keer dat ik tijd heb de bx weer normaal doet. We zullen zien. Momenteel is echt slechte timing van het ding om er de geest aan te geven wegens chronish tijdgebrek. Zondag kan ik er naar kijken ,maar kan ik geen onderdelen krijgen. Volgende gelegenheid is dan woensdag pas weer.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ik weet niet of zo’n lambdasensor makkelijk te testen is?
Als het goed is is het een voorverwarmde, je zou dat kunnen doormeten, moet geloof ik < 30 ohm zijn.
Of je de werking van dat ding zelf kan meten zonder dat de auto loopt weet ik niet.
Kan ook nog zijn dat de sonde vuil geworden is door de slechte verbranding van een andere kwaal?
Het is helaas niet gezegd dat er maar één ding mis is…
Prettige zondag!
Ik voel je frustratie mee. Wat een zoektocht, pfff…
Bij mij zat de stekkers die bij de motorsteun liggen idd te ruim.
Dus niet aan de andere kant vd kabel, onder de bijrijdersstoel.
Ik stond er echt van te kijken dat een slecht contact naar de ecu zoveel gevolgen heeft.
Je pakt het aan zoals ik het ook zou doen: sensor voor sensor vervangen, van goedkoop naar duur.
En zo ongelofelijk veel sensoren zijn er ook weer niet.
Had je de opvoerdruk van de brandstofpomp al getest?
Daarnaast maakte het bij mij ontzettend verschil om na het fixen van de stekkerverbinding de ecu weer te resetten.
Stekkertjes gefikst zonder ecu reset scheelde wel, maar hij bleef niet helemaal jofel lopen.
Na ecu reset was het ineens helemaal goed.
Succes in ieder geval!!
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
H@ns schreef:Ik weet niet of zo’n lambdasensor makkelijk te testen is?
Als het goed is is het een voorverwarmde, je zou dat kunnen doormeten, moet geloof ik < 30 ohm zijn.
Of je de werking van dat ding zelf kan meten zonder dat de auto loopt weet ik niet.
Kan ook nog zijn dat de sonde vuil geworden is door de slechte verbranding van een andere kwaal?
Het is helaas niet gezegd dat er maar één ding mis is…
Prettige zondag!
De lambdasonde wekt zelf een spanning op deze varieert tussen de 0.1 en 0.9 volt. Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulsing) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.
De verwarmingsweerstand kan met een losgekoppelde stekker via de witte kabels aan de kant van de lambda-sonde gemeten worden, indien hoger dan 30 Ohm Lambda-sonde vervangen.
Een bobine kan overigens de meest bizarre klachten veroorzaken.
Dat heb ik al 2 keer ondervonden zelf laatst.
Meet de bobine warm en koud door, want daar kan verschil in zitten !!!!
Testen is heel simpel.
Plaats de (-) pen aan de bobinekabel aansluiting en (+) pen aan de massa pen van de stekker.
Dat moet tussen de 5700 - 6300 Ohm zijn.
Primair is gewoon op de (+) en (-) aansluiting voor de stekker van de bobine.
0.8 Ohm moet deze zijn.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Jongens, bedankt voor de steun en tips !
Ik ga er mee aan de slag. Vandaag in elk geval de temp. sensor vervangen en de ecu resetten.
Multimeter heb ik hier niet en zal dus ff tot woensdag moeten wachten, mocht het niet verholpen zijn.
Door de laatste symptonen is de brandstofpomp wel een stuk minder verdacht geworden.Ook hoor ik het ding netjes draaien zonder haperingen of verschillen in draaisnellheid. Hoofdverdachten zijn bobine, kvs temp sensor en de lambdasensor op dit moment. Ik hou jullie op de hoogte.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Multimeter kost ongeveer één of twee tientjes (hangt van de luxe af) , de Gamma is open op zondag…
Inmiddels heb je een schema..
Succes!