Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Nog een tip voordat je gaat meten, zorg eerst dat je 100% zeker weet dat het ding mechanisch in orde is.
Wat eigenlijk sowieso eerst moet doen is het volgende
*Bougies eruit en compressie meten
*klepspeling meten en zonodig afstellen (nokkenas moet er dus uit om te stellen :p)
*Timing distributie controleren.
Als je hier niet mee begint heeft het mijns inziens geen enkele zin om van dit soort vage storingen op te zoeken. Vaak zie je dat een computer kan gaan bijregelen tot ie uit z’n bereik loopt en niet zelden ligt hier een mechanische oorzaak aan ten grondslag.
Dus bij het begin beginnen en stelselmatig uitsluiten. En dit is het begin!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
mechanisch is de bx goed in orde, kleppen en distributie heb ik vorig jaar nog gedaan. Alleen compressie heb ik niet gemeten.,maar uit ervaring weet ik wel hoe auto,s lopen die op 1 of meerdere cilinders slechte compressie hebben, en dat is dit niet.
@Hans, bedankt voor de schema,s
Ik wilde vandaag de temperatuursensor gaan vervangen maar helaas toch de verkeerde gekocht. Toen ik de luchtvoorverwarmingsslang en de verdeelkap eraf had en de 2 sensoren goed in beeld had, dook er nog een 3e sensor op die helemaal onderaan zat, met 2polige stekker. Juist! deze was dus voor de ecu,en had ik eerder niet zien zitten doordat alles vol gebouwd zit en aan het zich onttrokken is. Vandaar dus eerder mijn vraag over welke van de twee 1 polige stekkers ik moest hebben, goede antwoord was dus geweest:-Geen van beide!, er zit nog een derde 2 polige onder .
Morgen de juiste sensor maar halen dan.
Hier op de foto zie je de 3 kvs temp sensoren bij elkaar, bovenste 2 zijn dus voor het oranje en rode waarschuwings lampjes, onderste is voor de ecu.
Wat ik nog wel gedaan heb ik de ecu gereset en laten lopen met de stekker van de temp.sensor los. Dit maakte geen enkel verschil. Blijft dus wel erg verdacht.
Waar is deze sensor eigenlijk voor?
Zit in het inlaatspruitstuk, inlaatlucht temperatuur??
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ok! Dan is het dat wellicht niet, maar nogmaals ondanks dat je het zeker denkt te weten zou ik er niet direct vanuit gaan. Bij m’n CX ook gehad, distributie was op tijd vervangen, en toch was ie op een gegeven moment een tand versprongen. Oja en ik doe ook alles zelf, dus ik dacht ook dat het goed zou zijn. Zoals Waterman ook al geroepen heeft in dit draadje Meten=Weten!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Multimeter heb ik morgen binnen, zo ook de goede kvs sensor. Woensdag ga ik die sensor vervangen en de oude doormeten. Ook zal ik de bobine ff doormeten en de lambda sensor. Mocht dat niets opleveren kijk ik wel of de distributie op tijd staat. Al lijkt het me onwaarschijnlijk omdat de storing in den beginne af en toe plaatsvond, de auto verder goed rijd en de riem zichzelf niet weer goed kan zetten.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Om er nog maar een schepje bovenop te doen, Heb je ook al eens gekeken naar de MAP sensor.
Is dat kastje met stekker en slangetje, dat aan de sluitbalk gemonteerd zit.
Als het slangetje lek is dan geeft ie ook de verkeerde parameters.
Belangrijkste parameters zijn:
-Toerental
-Hoekverdraaiing krukas (beiden van BDP sensor)
-Belasting motor (map of druk sensor)
Correctie parameters zijn:
-Watertemp.
-Luchttemp.
-Starten - stat. toerental… overgangsfase volle belasting (gasklep potentiometer)
slangetje vab de mapsensor had ik al gecontroleerd, die is goed.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Vanavond ff snel de temperatuursensor vervangen en de accukabel 10 min los gehad. Helaas heeft t niets geholpen.
Hoeveel moet de weerstand van een kvs sensor bij kamertemp eigenlijk zijn??
ik heb de oude sensor hier liggen en ik meet 2.23.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je nu al naar de MAP-sensor gekeken? Dat is écht een onderdeeltje wat voor gezeik kan zorgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Art schreef:Vanavond ff snel de temperatuursensor vervangen en de accukabel 10 min los gehad. Helaas heeft t niets geholpen.
Hoeveel moet de weerstand van een kvs sensor bij kamertemp eigenlijk zijn??
ik heb de oude sensor hier liggen en ik meet 2.23.
Moet je wel je documenten lezen hè!
Tussen de 2280 en 2720 ohm ( bij 20 nulletje C. Hogere weerstand bij lagere temperatuur)
Die 2.23 zal wel kilo ohm zijn?
ja is idd kilo ohm, map sensorslang is heel. de rest moet ik ff kijken/doormeten. Heb ook aan het slangetje gezogen. Vaccuum houd ie vast.
@ H@ns , had je die schema,s naar mijn mail gestuurd? Ze zijn niet aangekomen….
Edit, laat maar heb ze, zat niet goed te kijken
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Nou, ik heb alle waardes opgeschreven, het zonnetje schijn. ik ga meten!
Hopelijk weet ik vandaag meer. Anders kap ik ermee.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Succes!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ik heb gemeten!
-gasklep potmeter meet ik slechts een kleine afwijking naar beneden, kan ook aan de nauwkeurigheid van de multimeter liggen, die is dus goed.
-kvs sensor is goed.
-luchttemp sensor is goed
-lambdasensor wisselt tussen de 0.1 en 0.9 volt=goed
weerstand van de sondeverwarming is 0,nix dus ook goed
-Map sensor getest op atmosferische druk, Waardes veranderen netjes mee met gasgeven. = dus goed.
-Op de bobine meet is wel ruim te veel weerstand (volgens de waarden die ik van vortex kreeg 1 of 2 pagina,s terug. Die is dus zeer waarschijnlijk niet goed! Vanmiddag ff op de sloop kijken voor een andere.
Ik mis alleen de waardes voor de bdp sensor, die heb ik dus niet kunnen testen..
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Andere bobine zit er op, probleem is nog precies het zelfde.
Ik weet ff niet meer wat het nog meer zou moeten kunnen zijn. Als ik wat waardes van de bdp sensor had zou ik die nog kunnen doormeten. Ecu defect???
Ik ben het in elk geval zat met dat hok, ook al krijg ik het gemaakt denk ik niet dat het met mijn gevoel nog goed komt met dat hok. Ook mede door de problemen in het begin toen ik het hok net had.
Ik sta open voor een redelijk bod op dat ding. Is op dit euvel na goed onderhouden en in zeer goede staat.Het rijd overigens wel nog, alleen met gas los ga je 50 in z,n 3.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Spuit nog eens duchtig met remmenreiniger rond het monopoint huis?