Sinds enige tijd heb ik last van een trilling aan de voorzijde tijdens het remmen, het is bij alle snelheden en bij lage snelheid merk ik goed dat het ‘beter en minder aanpakken’ van de remblokken op de schijf is.
Het lijkt dus alsof de schijf krom is, hij pakt bij een gelijke remdruk niet contant hetzelfde aan, remt even iets sterker en dan weer iets minder, bij hogere snelheden merk je dat alleen in een soort trilling.
Kromme remschijven komen niet vaak voor wat ik zo lees, ik betwijfel dat ook sterk, ik heb enige tijd geleden de remblokken vervangen wat niet veel uitmaakte.
Tevens heb ik ook langer geleden werkzaamheden aan de aandrijfassen gehad; ashoezen vervangen, om de as moer los te krijgen heb ik eerst de aandrijfas geblokkeerd door een schroevendraaier in de ventilatiegaten van de remschijf te steken en deze tegen de remklauw laten rusten.
En ja, vervolgens veel kracht op de moer gezet, nu vraag ik me af of ik de remklauw door deze druk wat uit z’n stand kan hebben gewrikt…..
Wat ik zag lijkt het achterste deel van de remklauw onderdeel te zijn van het wiellagerblok en zit de buitenkant van de remklauw met vier bouten hierop vast, twijfelachtig of deze buitenkant verschoven kan zijn lijkt me…..............
Afijn; ik weet ook niet wat het dus is, misschien heeft iemand een idee? Anders zal het volgende het afdraaien van de remschijven worden dan.(waar laat je zoiets doen?, is dat financieel interessant?)
Gegroet,
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je kan beginnen je schijf eens te meten met een micromeetklok. Dan weet je of hij krom is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En als je geen meetklok hebt lukt het ook prima met een schroevendraaier rustend tegen de klauw.
Verder even goed controleren of de remzuigers allemaal goed lopen, als eentje blijft hangen kan dat ook zo,n gevoel geven.
Ook conroleren of alles goed vast zit en spelingsvrij is.
En of er geen vuil onder de schijven zit.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Bij het vervangen van de blokken heb ik naar de remzuigers gekeken, die zijn allemaal goed gangbaar en schoon, tevens is ook de klauw en schijf schoon.
Alles zit goed vast en er is geen enkele speling merkbaar.
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD
wat is de dikte van de remschijven(voor) als deze te dun wordt dan krijg ook dit probleem heb dit ook gehad toen vervangen voor nieuw schijven 20mm ze waren afgesleten tot17,5mm nu alles weer oke met remmen.
vrgr,joost
Hallo Joost,
Ik zou ze moeten meten om het te weten; in ieder geval vrijwel geen opstaand randje aan de buitenzijde als teken van verlies van dikte. Ze lijken me zeker niet afgesleten.
Met groet,
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD
hoi juriaan heb zelf wel eens bij AOC automatrialen zaak de achterste schijven laten afdraaien koste me 5,- euro.
vrgr,joost
Hey Joost, dat is het geld ook niet, goeie, dank!
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
30 jaar geleden was dit een probleem dat veroorzaakt werd door te harde remblokken.
Mijn CX-en waren hier zeer gevoelig voor. Originele remblokken hadden hier geen last van.
De remblokken heb ik vervangen door ‘zachtere’, naar zeggen dan tenminste, het zou dus dan juist niet aan de hand moeten zijn nu.
Wellicht toch maar eerst andere remblokken monteren, en daaraan voorafgaand de slingering van de schijf meten…...........
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD
Wat er al werd gezegd meet eerst maar eens de dikte van je remschijven!!Als deze onder de 18 mm zitten geheid dat ze krom zijn en onder de 18mm is het afkeur.
Trouwens afdraaien van schijven moet je niet doen,zeker als je al nieuwe remblokken heb gemonteerd,dan monteer je toch ook meteen nieuwe schijven!!Lijkt mij veel logischer.
Mocht het nodig zijn dat er nieuwe schijven op moeten; ik zie bij diverse bedrijven dat ze schijven hebben, soms twee soorten(voor de voorzijde natuurlijk) met een prijsverschil, maakt de keuze hier in dan iets uit?
met groet;
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hey Jur!
Alles goed met jou daar?
Volgens mij maakt dat allemaal niet zoveel uit. Valeo is en A-merk en ABS is ook goed. of Brembo, ook prima. De prijzen willen wel uiteen lopen, waar dat in zit weet ik niet. Misschien ander materiaal dat sneller slijt??? Geen idee!
Voor blokken geldt dat Textar de top is en Valeo een heel goede keuze. Inderdaad: hoe harder: hoe sneller je schijven slijten. Betere remblokken hebben ook meer capaciteit om warmte af te voeren (via koperdeeltjes). Want hoe heter de blokken worden, hoe eerder het gevaar dat ze zullen verglazen (faden) als je eens lang achter elkaar remt. Iets dat jij waarschijnlijk niet echt zult doen, want je weet wel beter maar toch..
Oh en edit: het trillen… dat is toch echt wel in 90% van de gevallen een kromme schijf. Kan ooit komen als je heel hard remt en dan daarna direct door een plas ofzo.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan ook gebeuren als je na hard remmen een tijdje stil blijft staan met de voet nog op de rem.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heeee Leontien!!
Goed, dan maakt de keuze in schijven dus niet echt zoveel uit(waarschijnlijk uitgezonderd van de powerdisc).
Ga de slingering eens meten, en de dikte…......
Dank voor de info en wip zeker als ik de tijd heb eens langs!
Gegroet,
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD
Ik heb de dikte van de schijven gemeten en die blijken 18mm te zijn, op het randje dus! Tevens merkte ik dat het remvlak op de schijf niet vlak maar bol is, erg raar; in het midden van het remvlak zit een bolling, dit kan zeker ook niet goed zijn!Heb toen eigenlijk niet meer de slingering gemeten, het leek me al duidelijk dat hier het probleem zit.
Dus nu als eerst nieuwe schijven er op, ik neem aan dat dit het probleem is.
Hartelijk dank voor alle reacties en gegroet!
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD