Hoi!
Mijn huidige 4wieler begint wat op kosten te komen. Op zich allemaal normale dingen die erbij horen, maar er komt nu wel redelijk veel tegelijk. Ben dus aan het denken aan vervangen ipv repareren, ook omdat mijn huidige wagen de jongste niet meer is.
Over de Xsara heb ik goede verhalen gehoord en is aantrekkelijk geprijsd, dus die staat redelijk bovenaan op het lijstje met alternatieven. Maar welke versie dan te kiezen..
Ik rijd 25.000km/jaar (70km/dag 30km provinciale weg + 40km snelweg) en gebruik als vakantieverblijfplaats een vouwwagen. Qua opties bij aankoop snap ik dat een trekhaak handig is, maar welke motorisering raden jullie me aan?
Op dit moment heb ik een G3-installatie in mijn auto, maar twijfel serieus of ik dat blijf willen. Zie redelijk zuinige verbruikscijfers van benzinemodellen, de HDI is natuurlijk ook een optie. Alleen is het verschil tussen benzine en diesel tegenwoordig ook zo groot niet, zeker als ook je benzinemotor 1 op 15 doet…
Wat is de zuinigste motor (zowel benzine als diesel) voor een 5-deurs of break waarmee ik ook nog comfortabel een redelijke vouwwagen mee kan sleuren (ook richting bergachtig gebied)?
Dank voor de tips! (als ze komen )
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Welkom hier
Elke motor heeft natuurlijk zijn voordeel en nadeel. Een HDi 90pk is zuinig en sterk (ook lekker voor die vouwwagen) maar zie er maar eens eentje te vinden met een lage kilometerstand. Een 1.6 16v is wellicht een betere optie. Minder zuinig, minder koppel en vooral meer herrie op snelwegtempo. Wel weer goed te combineren met LPG..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De 1.6 16v hield zich bij mij goed onderweg in la france (vouwwagen 750 kg, en de auto nokje vol).
Pont de normandie ging nog net in de 4.
Koppel is ruim voldoende zolang je hem maar niet teveel terug laat zakken.
Brandstofverbruik toen 7,6L/100km
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
mikekiwi schreef:Op dit moment heb ik een G3-installatie in mijn auto, maar twijfel serieus of ik dat blijf willen. Zie redelijk zuinige verbruikscijfers van benzinemodellen, de HDI is natuurlijk ook een optie. Alleen is het verschil tussen benzine en diesel tegenwoordig ook zo groot niet, zeker als ook je benzinemotor 1 op 15 doet…
Een Xsara met 1.4i of 1.6-16V motor haalt met rustig rijden de 1:15, maar dan moet je wel je best doen.
De HDI haalt met gemak 1:16 als je flink doorrijd, met wat rustiger rijden, ga je al snel 1:18 a 1:20.
Ik ben een dieselliefhebber, echter de 1.6-16V is een hele fijne motor is snel, krachtig en kan prima op LPG.
Dank voor de reacties. Zie dat dus diverse motoren genoemd worden. Moet eerlijk zeggen dat ik niet snel aan een xsara op LPG had gedacht, maar is blijkbaar dus toch wel interessant. Is wel zo dat het er dan 1 wordt met LPG al ingebouwd en dat je dan automatisch ook al op hogere km-standen uitkomt, net als bij de diesels.
Moet zeggen dat ik nu LPG rijdt met een verbruik van 1 op 9. En met een benzineprijs die bijna 2x LPG is en een verbruik van 1 op 15 van een benzine-auto (kan best zuinig rijden als ik wil en de ritjes van/naar het werk lenen zich daar wel voor), dan ben ik met een 1.6 of 1.4 op benzine niet veel duurder uit dan nu op LPG (mijn huidige auto is met 1440kg ook nog wat klasses zwaarder in de wegenbelasting).
Maar een zuinige(r) xsara op LPG (1 op 13 lijkt me dan haalbaar) is dan wellicht nog aantrekkelijker.
Ik ga mijn autoskosten excelsheet eens bijwerken..
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
1 op 13 is haalbaar op LPG.
Zelf red ik dat niet op de gemiddelde tank
De 1.6 16v is prima voor LPG, zelf heb ik het er in laten zetten. Dus benzine auto met lage km stand kopen en dan naar de LPG boer. Het voordeel is dan ook direct dat je 2 jaar garantie op de installatie heb en een installatie van de laatste generatie, die toch weer beter zijn als oudere installaties.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Om je een idee te geven: Ik kocht de groene dame (Xsara 1.6 16V VTR uit 2001) met 79k op de teller. Pas toen er 132k op de teller stond investeerde ik €1850 in een LPG G3 installatie.
Nou rij ik naar verhouding heel veel snelweg, dus ik zat op benzine rond de 1:15 tot 1:16. Met LPG zakte dat naar 1:12. Brandstofkosten per kilometer halveerden!
Natte vinger inschatting is dat ik 4 à 6 cent per km goedkoper uit ben met LPG. Beetje ruimer nemen betekent dat ik met 40k km mijn LPG installatiekosten heb terugverdiend. Nu zit ik tegen 195k dus is de LPG tank ‘afbetaald’ en is het puur geld besparen.
Als je dus een mooi non-LPG exemplaar vindt, 2001 of nieuwer, met een ton of minder op de teller, dan kan je nog steeds overwegen om LPG te laten inbouwen. Binnen twee jaar heb je de investering terug en dan kan je nog een paar jaar van het voordeel genieten.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Het lastig is dat ik qua budget niet de ruimte heb om en een auto aan te schaffen met weinig kilometers en dan ook nog te investeren in een LPG installatie. Dan kom ik op zo’n 4000 euro en die ruimte is er niet.
Ik heb dit wel gedaan bij mijn huidige auto, maar daarbij was de auto goedkoper en ook de LPG-installatie. Omslagpunt lag al bij 14 maanden en dat was dus snel terugverdient.
Hieronder mijn berekening op dit moment, zien jullie gelijk mijn huidige situatie en een 6tal xsara-opties. Zijn deze xsara-cijfers een beetje reeel (die ander klopt zeker! ) ? Heb voor de break-variant de verbruikscijfers ‘op het gevoel’ ietsje naar beneden bijgesteld.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Houd er wel rekening mee dat een LPG auto op kenteken zwaarder wordt.
Er komt 80% van de tankinhoud bij op het gewicht van de auto.
Dus bij een LPG tankinhoud van 50 liter wordt er 40 Kg bij het gewicht van de auto opgeteld.
In mijn geval kwam ik niet boven de 1150 Kg incl. LPG installatie, dus dat scheelt een in de wegenbelasting
Yep, heb ik ook rekening mee gehouden, dat is al verdisconteerd in mijn berekening.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, want de Xsara HB benzine en LPG staan op hetzelfde gewicht in de lijst vandaar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
En wat als je nu een LPG-geschikte auto koopt voor, zeg, €850 beneden budget, en dan over een half jaar die pak ‘em beet €1000 bijlegt om alsnog LPG in te bouwen? LPG hoeft er niet per sé meteen in. Eerder is wel fijner natuurlijk, maar het is niet verplicht.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Snap ik, ben ook niet consequent geweest zie ik nu, want bij mijn Saab heb ik wel het gewicht incl. LPG-inbouw vermeld…berekening klopt wat dat betreft verder wel geloof ik…
Technoloog schreef:En wat als je nu een LPG-geschikte auto koopt voor, zeg, €850 beneden budget, en dan over een half jaar die pak ‘em beet €1000 bijlegt om alsnog LPG in te bouwen? LPG hoeft er niet per sé meteen in. Eerder is wel fijner natuurlijk, maar het is niet verplicht.
is zeker een optie, weet je ook beter of de auto de inbouw waard is. Vraag is of ik een auto kan vinden die tussen 1000 en 1500 kost, 5 deuren heeft en een leuke km-stand heeft enin goede staat is… Voorkeur gaat inmiddels waarschijnlijk wel uit naar een Break, Picasso wordt het denk ik niet. Al heeft die laatste in lpg-versie wel het voordeel dat je reservewiel wat beter kwijt kan in de bak.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Deze al gezien:
http://link.marktplaats.nl/595948925
http://link.marktplaats.nl/597608078
Iets meer kms, maar wel een zeer luxe uitvoering voor de prijs:
http://link.marktplaats.nl/599634308
En op een break ook een hele unieke kleur
Zoek jij nu met opzet allemaal auto’s zonder trekhaak uit? Ben zelf ook al aan het rondkijken, maar heb deze dan weer niet gezien… We moeten eerst ook eens even bepalen wanneer we willen gaan kopen en ook zien wat we voor de Saab terug gaan krijgen (en of iemand dat ding uberhaupt wil kopen).
Even een andere vraag: hoe groot is het verschil tussen een 1.9D en een 2.0HDI ?