Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2.0 HDi is veel zuiniger, stiller en heeft meer power…
1.9D is betrouwbaar en wellicht iets goedkoper in onderhoud.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch vraag ik me even af of je wel uit moet gaan van een gemiddeldverbuik van 1 op 20 bij de Hdi. 1 op 17 a 18 lijkt me een stuk realistischer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
1:17 is dan wel het verbruik met vouwwagen, dakkoffer en gezin. Dat is tenminste het verbruik van mijn hdi break uit 2003.
In de zomer is bij redelijk veel lange afstanden buiten de vakantie het verbruik ongeveer 1:20. Soms lukt zelfs 1:21 maar dan moet je wel “het nieuwe rijden"toepassen en op de snelweg zeker niet harder dan 110 en filevrij rijden.
Ik ken de xsara 1.6 motor niet maar de 2.0 Hdi is tjokkievol, vrouw en drie kinderen op de achterbank, dakkoffer en vouwwagen een auto met voldoende vermogen en suplesse
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
mijn vrouw dan niet op de achterbank trouwens….
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kijk uit dat het nieuwe rijden niet toepast heuvel op met een zware aanhanger of een caravan. Je zou de eerste niet zijn die z’n motor vermoordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
martekie schreef:Ik ken de xsara 1.6 motor niet maar de 2.0 Hdi is tjokkievol,
Met een 1.6-16V heb je heel veel ruimte onder de motorkap, wat het onderhoud sneller en goedkoper maakt.
Als dieselliefhebber, zou ik bij een Xsara, toch persoonlijk voor een 1.6-16V op LPG kiezen.
Ik heb zelf geen Xsara, maar een Xantia met 90PK HDI, daarmee werkt het nieuwe rijden niet, 50 in zijn 4 is niet te doen, dat is minder dan 1500 RPM, de motor stottert en bromt behoorlijk.
Met een 1.6-16V in een Xsara kun je wel prima het nieuwe rijden toepassen.
OK, ik zal voor de ‘veiligheid’ 1 op 19 aan houden voor een 2.0HDI. Zit net ook naar een leuke 1.4HDI te kijken. Dat is voor normaal dagelijks gebruik wel aardig, maar dat wordt op vakantie denk ik samengeknepenbillenwerk als het wat heuvelachtig wordt met maar 68pk-tjes.
En uiteraard is het bergje op altijd toeren houden in de juiste versnelling, dan is verbruik even iets minder relevant…
Maar wil je dieselen met 25.000 per jaar?
Een 1.6.16v heeft power genoeg, en met mijn flinke rijstijl (meestal een eindje boven de limiet) haal ik 1 op 12,5 makkelijk. En bij wat rustiger rijden haal ik 1 op 15 (bij 100/110 op de snelweg zelfs richting 1 op 18/19)
Ook scheelt het (nogal) wat in de wegenbelasting (en verzekering?)t.ov. een diesel.
Een tekort aan power heb ik in ieder geval nog niet gehad, met vouwwagen en +/- 400 kg in de auto.
In het dagelijks verkeer is het een vlotte auto, die zuinig kan rijden mits je je rechtervoet kan beheersen.
En qua onderhoud is het een simpel blokje, zonder dure onderdelen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
De 1.4 HDI zou ik niet doen, dat schijnen geen al te betrouwbare motoren te zijn.
Dat motortje moet vrij hard werken en is bij lange na niet zo robuust, als de 2.0 HDI of 1.6-16V, welke zich al bewezen hebben dat ze hoge km-standen kunnen halen zonder grote problemen.
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-06-2008
- Xsara Citroen Xsara Break 1.4 HDI Différence 2
Waarom geen 1.4 HDI??
Ik heb hem nu vanaf eind mei dit jaar. Bij aankoop 192000 op de teller, nu 208354.
Tot nu: geen enkel motorisch probleem, motor loopt heerlijk rustig en zuinig.
Gemiddeld 1:19,5 en het olieverbruik is 0 (nul). Ik kan prima meekomen met het overige verkeer, ook afgelopen zomer op de snelweg in Duitsland. (dat ging ook helling op goed)
Ze zijn natuurlijk maar kort te koop geweest in Nederland, probeer maar eens een goede te vinden met een acceptabele kilometerstand. Maak gewoon een proefrit Mikekiwi in beide uitvoeringen en kijk gewoon wat je het beste bevalt.
Met vriendelijke groet,
Jan
Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V LPG
Ik had: Citroen Xsara break 1.4 HDI Différence 2
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Weet je, het is een beetje het onbekende wat ik met zo’n 1.4hdi ga aantreffen als ik met 500kg vouwwagen en volle bepakking in de auto (160kg vlees en alle bagage) een hellinkje moet gaan nemen. Enerzijds moet het denk ik wel kunnen, maar ruim is het niet.
En dit is natuurlijk niet met een proefrit te testen, de garagist ziet me aankomen met het verzoek om de auto een paar dagen mee te nemen naar de Ardennen om wat tests te doen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb veel met een 307 gereden moet dat 1400 hdi motortje. Het ding is traaaaaaaag traaaaag en vooral heel erg traaaaag…. Daarbij is de 2 liter hdi nét zo zuinig! Geen aanrader die 1400’. En met een kar er achter lijkt het mij geen fijne combi.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Persoonlijk bevalt mij de 2.0 hdi in de xsara wel al is het gemiddelde verbruik vaak tussen de 1 op 17 a18.
Het is een fijne reisauto lekker laag in toeren en genoeg vermogen.
Ook aanhangers sleept hij zonder probleem mee. Tot 1100 kg is echt peanuts.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Dank voor de reacties wederom. Heb nog geen def. keuze gemaakt wat nu te doen. Eerst nu even de Saab weer lekker rijdend zien te krijgen (is op dit moment letterlijk nogal een schokkende ervaring) en even zien wat nu te doen.
Qua gedachten zit ik nu te twijfelen tussen een 1.6/16v op benzine of LPG, waarschijnlijk wordt het een Break. Volgens mijn berekening is een HDI 20 euro goedkoper per maand dan benzine en dan is het onzin om een diesel te kiezen, omdat ik dan bij aanschaf ook al een beperkte keuze heb, maar ook meteen een hogere aanvangskilometerstand.
LPG zou 70 euro per maand goedkoper zijn. Op zich interessant, maar of dat het gerommel met een los reservewiel, hogere km-stand (=meer onderhoud) en extra techniek (=meer onderhoud) waard is, weet ik even niet. Als ik het zo opschrijf zou ik denk ik het toch het beste een benzinewagen nemen en dan mijn rechtervoet wat aftrainen en de airco af en toe uitzetten (staat nu bij mijn Saab altijd aan en de automatische versnellingsbak die erin zit helpt ook niet qua verbruik)
Qua kosten heb ik het overzicht even wat geupdate, zie onder (vooral verbruik iets minder optimistisch ingeschat). Heb daarbij nu ook aangegeven wat het kostenverschil is over een periode van twee jaar om de aanschaf te rechtvaardigen. Daarbij wat inschattingen gemaakt over te verwachten onderhoudskosten. Is wat arbitrair, maar je moet ergens een uitgangspunt een creeren…
Een nog lichtere en zuiniger japannert (de Jazz) even toegevoegd, is op LPG echt heel goedkoop. Maar in aanschaf even niet te doen helaas…
Afgelopen jaren naar de Provence met de 1.6-16v op benzine, achterbak vol met bagage, 2 pers. en een hondje van >40 kg en een CombiCamp aan de haak. Gemiddeld verbruik op de doorgaande route 7,1/100. Rijstijl: op sandalen, maar met “zware zolen”. De combinatie komt prima met het verkeer mee, ook bij inhalen op een D route. Zodra de zilvervloot binnen vaart gaat de Xsara er uit, dus blijf ik op benzine rijden. Achteraf bezien had ik 4 jaar geleden direct op LPG moeten overschakelen.De motor heeft oempf genoeg voor LPG.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer