







Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
jantje1948 schreef:Tussen de bob van de regelaar en de + van de bobine is het beste. Als hij het dan goed doet kun je de draad gelijk laten zitten. Maar dan werken de clignoteurs nog niet, dus ik vermoed dat je met het contactslot aan de gang moet. Je kunt in elk geval op deze manier testen of de regelaar en de dynamo goed zijn.
Niet helemaal juist…
Als het probleem inderdaad het contactslot is, zullen de clignoteurs WEL werken als je de + vanaf de bobine doorzet naar de BOB-aansluiting van de spanningsregelaar. Echter werken zowel de regelaar als de clignoteurs dan vanaf een ongezekerde aansluiting. Een zweefzekering van 10A in deze draad, zo kort mogelijk bij de bobine, is dan minimaal nodig.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij nader inzien heb je helemaal gelijk. Misschien als definitieve oplossing? Contactslot vervangen is tenslotte niet echt een fijne klus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Contactslot vevangen valt wel mee. In 2 uur moet dat te doen zijn. Voor als de originele afbreekmoeren er nog opzitten gebruik ik een diepe 12 kantdopje van ik meen uit mijn hoofd 7/16” die ik er vast op sla, draai je zo de moeren los.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Desmond, SalsaChris en anderen,
mocht je nog geen schema’s hebben, ga hier dan eens kijken:
http://www.classic-citroen-tech.co.uk/
Tony Jackson en anderen hebben hier zo’n beetje alle beschikbare documentatie verzameld.
Klik links op DS(green) en dan op Repair Manuals, dan vindt je onderaan o.a. de “814”.
Dit is het engelstalige Werkplaatshandboek, twee delen.
In het eerste deel vindt je o.a. een prachtig ingekleurd bedradingsschema.
Succes.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
camemBert schreef:misschien helpt dit schema:
Correctie: Mr3 moet zijn: Mr2
juise schema:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bedankt voor de link van de schema’s
Alleen zonde dat ik de manuals niet geopend krijg
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik herb de bewust epagina uit de 814 c-1 van mijn PC geplukt en op MijnAlbum gezet.
Probeer eens of dit wat is:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TLLBDY8D-D.jpg
Ik doe dit niet vaak genoeg, en zit een beetje te pielen met de resolutie. Op MijnAlbum kan ik hem rechtstreeks bekijken in matige res, maar ook downloaden en dan vergroten, dan ziet het er acceptabel uit.
Succes!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Update:
Na enkele dagen lekkere Belgische griep en zo’n twee kilo minder op de weegschaal terug aan de slag gegaan.
Draadje van de bobijn+ naar de BOB van de regelaar gelegd met een zwevende zekering ertussen :
Laadstroomlampje uit en pinkers werken weer !!!!!!!
Projectje geslaagd en veel bijgeleerd (dat is nog het leukste)!
Met een welgemeende dankuwel aan iedereen om deze brainstorm tot een goed einde te brengen.
Slotje








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Desmond, altijd blij dat ik kon helpen.
Ik vind het een uitdaging om dit soort puzzels vanuit het schema en de theorie te kunnen benaderen en een zo nauwkeurig mogelijke voorspelling te doen van de aard of plek van de elektrische storing. Zo heb ik ook al eens een sluiting tussen draden achter contactslot kunnen voorspellen, louter op basis van symptomen en het schema. Toen het dashboard uit elkaar ging, bleken inderdaad twee draden samen geklemd tussen plaatwerk en slotkast, waarbij ze met elkaar verbinding hadden.
Hoe dan ook, probeer svp eens het schema te downloaden, te lezen en zo te begrijpen wat je nu precies hebt gedaan en waarom dat werkt.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Fijn dat het weer werkt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nltecoko: plan gevolgd en denk wel dat ik het snap omdat ik nu weet waarover het gaat.
Nog wel een randvraagje: ik zou een draad getrokken hebben van de + van de batterij naar de BOB van de regelaar. Waarom moet dit vanaf de + van de bobijn?
Of zoals wij uit een NL televisieprogramma geleerd hebben: ik snap het wel maar ik begrijp het niet





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de draad trekt van de + van de bobine naar de bob op de regelaar werkt het weer zoals het bedoeld was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hij vraagt waarom het niet vanaf de + van de accu kan en het antwoord is dat de accu altijd spanning zou geven terwijl de bobine spanning krijgt vanaf het contactslot.





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dank je voor de aanvulling Han.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Desmond,
Als je de plus vanaf de accu had getrokken had het ook (een poosje) gewerkt, maar omdat je het geheel dan continu onder spanning zet zullen de plinkers niet uitschakelen met het verwijderen van de contactsleutel en erger: er zal steeds een stroom door de regelaar lopen om de dynamo te bekrachtigen. Daardoor zou je accu bij stilstaande motor snel leeg raken.
De plus van de bobine wordt daarentegen door het contactslot geschakeld, waarmee het functioneel weer als voorheen is.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé