1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Motor (TRD Turbo) zit vast/ tik in het blok
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 07 oktober 2012 06:36 PM

Gisteren avond maakte de motor enkele keren een metaalachtig ‘klak’-geluid. Vervolgens voelde je ook een schok door de hele auto heen gaan. Motor ging niet anders lopen (hield wel heel even in) en reed verder als altijd. Vanochtend wilden we starten en het enige wat er gebeurde was een stevige dreun door de hele auto heen en een halve slag rond. Vervolgens gebeurde er niets meer. Wat blijkt; motor zit vast. Distributie nagekeken en die was van tijd. Tuimelaaras los om te kijken of de kleppen niet meer sloten of de tuimelaars krom waren, ook niet het geval. Distributie weer netjes op tijd gezet en de boel geprobeerd rond te draaien, maar ze loopt elke keer weer vast tegen iets aan.

Wie o wie heeft een idee wat het kan zijn of wat te doen. Zit zelf te denken om het kopje even los te trekken, maar voordat ik dat doe, wilde ik het hier eens voorleggen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 oktober 2012 06:41 PM
  [ # 1 ]

Wordt er iets anders door de nokkenas aangedreven dat enigszins vast kan zitten? Als de distributie van tijd is lijkt het mij dat de nokkenas ergens door tegengehouden is. Zijn er geen tanden van de riem af?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 oktober 2012 06:44 PM
  [ # 2 ]

De nokkenas drijft ook de waterpomp, hd pomp, dynamo en aircopomp aan. Maak die dus even los en draai dan nog eens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 07 oktober 2012 07:28 PM
  [ # 3 ]

Klepdeksel eraf halen, en dan krukas ronddraaien, en dan kijken of alle klepjes nog goed open neer bewegen.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 07 oktober 2012 07:58 PM
  [ # 4 ]

kleppendeskel is er af en de kleppen wandelen ook allemaal netjes mee. Vervolgens de tuimelaaras verwijderd om a) de stoterstangen te checken of ze recht zijn (zijn ze) en b) te kijken of (met dus gesloten kleppen) ze nog steeds vast loopt op iets. Dat doet ze dus. Hydrauliquepomp heb ik reeds los gehaald. Dynamo is onlangs vervangen door een nieuwe dus lijkt me stug dat die vastzit, maar kan natuurlijk. Enige optie die dan overblijft lijkt me is dat er een klep gebroken is of dat de waterpomp vast zit. Komt dat wel eens voor dat een waterpomp vast loopt?

Het gekke is dat e mooi is blijven lopen totdat de motor uit werd gezet. Dus als er echt intern iets aan de hand zou zijn dan zou dat toch merkbaar moeten zijn.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 oktober 2012 08:02 PM
  [ # 5 ]

Nee, dat kan best. Is het een turbo 1 of 2 trouwens?  En, heb je gechecked of de brandstofpomp los is?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 oktober 2012 08:06 PM
  [ # 6 ]

Als de stoterstangen nog mooi recht zijn zal er wel niets in een van de verbrandingsruimtes zitten. Iets in de oliepomp misschien? Die wordt, dacht ik, bij een TRD ook door de nokkenas aangedreven.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 oktober 2012 08:11 PM
  [ # 7 ]

Klopt. Of er is iets anders duurs stuk…. Zuigertje…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 07 oktober 2012 08:15 PM
  [ # 8 ]

kon je de krukas wel rond draaien,toen je de distributie eraf had?
bij mij was 1 van de lagerschalen de boordoener.(oude blok van de diesel)

vgf

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 oktober 2012 08:17 PM
  [ # 9 ]

Dat kan inderdaad ook nog, soms zijn ze zo gaar dat ze over elkaar heen draaien…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 oktober 2012 08:23 PM
  [ # 10 ]

De olie pomp wordt toch niet door de nokkenas aangedreven?
Wel door de riem natuurlijk.

Hoe weet je dat de distributtie niet meer goed stond?
Ik zou eerst eens proberen alle poelies los te halen, dwz de m6 boutjes bij de dubbele poelie aan de nokkenas los.
En dan ook maar meteen de kap van het nokkenas lager dat aan de bak zit los.
Ik ga er even vanuit dat je geen airco hebt

Als het dan nog steeds niet draait weet je dat het intern zit.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 07 oktober 2012 09:13 PM
  [ # 11 ]

Ik zal er mee verder gaan. Brandstofpomp is het denk ik niet omdat die netjes op tijd stond t.o.v. de nokkenas. Ik begin morgen eerst eens met de riemen van de pompen en dynamo los. Dan weer verder kijken met de tips die jullie gegeven hebben. In ieder geval alvast bedankt.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 07 oktober 2012 09:15 PM
  [ # 12 ]
F.SvM schreef:

kon je de krukas wel rond draaien,toen je de distributie eraf had?
bij mij was 1 van de lagerschalen de boordoener.(oude blok van de diesel)

vgf

Ja krukas draait gewoon tot een bepaald punt en dan voel je een tik… vast.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 07 oktober 2012 09:17 PM
  [ # 13 ]
waterman schreef:

Klopt. Of er is iets anders duurs stuk…. Zuigertje…

Zou het? gisteravond klonk ze gek maar draaide nog wel netjes stationiair. Uitgezet en vanochtend proberen te starten maar toen deed ze helemaal niets meer. Als zuigers stuk zijn dan zou ze gisteren toch ook niet meer gelopen hebben?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 oktober 2012 09:18 PM
  [ # 14 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:
F.SvM schreef:

kon je de krukas wel rond draaien,toen je de distributie eraf had?
bij mij was 1 van de lagerschalen de boordoener.(oude blok van de diesel)

vgf

Ja krukas draait gewoon tot een bepaald punt en dan voel je een tik… vast.

Nou, ik vrees dat je de kop er af kan halen….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 07 oktober 2012 09:42 PM
  [ # 15 ]

Je kan nog ff de motorolie aftappen en kijken of er metaalresten uit komen, oliepomp wordt intern door de nokkenas aangedreven, bij mijn 25gti is ie ook intern kapotgegaan, maar toen liep de motor wel, alleen maakte mijn nokkenas erg veel lawaai en en werd onder tussen de vork die de nokkenas op zijn plek houd afgefreest. Misschien zit er een stukje vuil/ijzer vast in de olie pomp waardoor ie niet verder kan draaien maar ik denk dat die kans erg klein is.

Je kan evt nog de gloeibougies eruit halen en dan met een schroevendraaier erin steken en voelen of je iets raars voelt, of waar de zuiger blijft stilstaan.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook