meer vermogen
victor01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 18-07-2012

- Berlingo Bestelauto
Gepost: 07 oktober 2012 10:13 PM

hallo

ik heb een berlingo 1.6 hdi die gechipt is van 75 naar 115 pk
nu zou ik graag weten of je hier nog meer vermogen kan uitkrijgen mits een paar aanpassingen
ik had op het internet al gelezen over een grotere turbo steken maar wat moet je dan allemaal veranderen ?

mvg

Profiel  
 
Maddock
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 14-03-2012

Gepost: 17 oktober 2012 05:10 PM
  [ # 1 ]

moest ik van jou zijn zou ik genieten met wat je nu al hebt en het verder zo laten, tenzij je er echt veel centen kan aan uitgeven, dan kan je nog alle kanten op met turbo’s, intercoolers, sportuitlaat, andere koppeling uitslijpen van cylinders etc…

Indien je nog meer vermogen wenst te krijgen zou ik eerlijkgezegd overstappen op een wagen die geen bestelbusje is, de aerodynamica van een gewone wagen geeft je al een goeie 20 à 30% winst t.o.v. een bestelbusje…
mijn B’lingo van hetzelfde motortype als de jouwe is ook “gechipped” van 75 naar 115, hetgeen ik voor een berlingo voldoende vind.
nu, mijn wens was gewoon wat meer koppel te hebben want zoals je ongetwijfeld zal gemerkt hebben vóór de tuning, voelt die 75hp wat underpowered aan zéker op opwaartse hellingen, gevuld met personen of bagage of beiden…. na deze tuning heeft ie met 270Nm meer dan genoeg koppel naar mijn normen.

vroeger was er een simpele en snelle stap om wat percentjes, zelfs aanzienlijk wat percentjes meer kracht te krijgen door EGR-klep manueel te gaan uitschakelen, dit werkte bij oudere wagens die geen ECU hadden, doe dit met een moderne wagen zoals je Berlingo en die valt in noodloop en als je het geluk hebt dat ie nog start kan je er hooguit stapvoets mee naar de garage bollen om te laten uitlezen en resetten…

Nu is niks onmogelijk natuurlijk maar op eigen risico en pak het degelijk aan: als je grotere turbo steekt moet je zien dat hij door zijn grotere afmetingen niet in fysiek contact komt met andere onderdelen die zouden kunnen smelten, moet je rekening houden met het feit dat een B’lingo er qua koeling niet op voorzien is om een grotere turbo te koelen, dus moet je eventueel al gaan voorzien in andere radiator of bijradiator of zelfs intercooler om het extreem te doen, en hiervoor plaats en aansluitingen maken zonder het motormanagement van die gevoelige ECU in de war te brengen, indien die -zelfs onterecht- een foutcode leest wil ie van geen kanten meer starten.

een veiligere maar ook vrij dure (alhoewel performante turbo’s ook pokkeduur zijn) manier om nog iets meer oempf uit je lingo te halen is een ander uitlaatsysteem laten steken, sportuitlaat zeg maar. nu hebben ze voor veel automerken pasklare kits liggen, van Berlingo weet ik het niet zeker maar ik heb zo’n donkergrijs vermoeden dat dit bij berlingorijders niet zo populair is, en er desgevolgend ook gaat moeten op maat gemaakt worden hetgeen de prijs alweer de hoogte zal injagen… aan jou de keuze. Vele professionele tuners hebben bieden die service aan.

Een goedkopere stap is andere, grotere luchtfilter, een open (sport) systeem, i.p.v. het gesloten systeem in gebruik bij die Berlingo, maar dan zit je met het probleem van de ellendige ligging van dat luchtfilter bij dat 1.6 HDI blok van PSA, dat ligt achter het blok, onder de voorruit en ik vrees dat je daar met de grootste moeite geen ander, en zéker geen groter luchtfilter zal kunnen steken… Een Berlingo leent zich nu eenmaal niet voor dit soort aanpassingen, er is gewoon niet genoeg plaats onder de kap. tenzij je geld te over hebt: kan je alle kanten op, kan je zelfs ander blok laten steken…

hou er ook rekening mee, gelijk wàt je doet, meer power = risico van onderdeelfalen gaat omhoog. je vliegwiel of koppeling kapot is een realistisch risico als je rijdt met meer power dan dat voor deze wagen ‘stock’ voorzien is, dit soort reparaties zijn enorm duur en afhankelijk van de ouderdom van de wagen en haar aantal kilometers vaak genoeg om ‘total-loss’ verklaard te worden. op de koop toe als je na een ongeval de pech hebt dat een expert ontdekt dat je meer pk hebt dan het aantal waarvoor je wagen ingeschreven staat en dus verzekerd, vervalt je verzekering, zelfs al ben je in je volste recht bij het ongeluk, betalen (en balen) zàl je.

kortom: de veiligste manier is ander uitlaatsysteem, hiermee belemmer je geen enkel ander onderdeel, neem je het minste risico en zal je toch een aanzienlijk verschil merken en met wat geluk een vetter geluid bij het optrekken (ondanks dat het een dieseltje blijft natuurlijk) dit kan je nauwelijks zelf doen maar voor de juiste prijs is dit mogelijk bij elke wagen.
Als je wil kan ik je in een persoonlijk bericht (geen reclame maken op het forum) een supergoed adresje bezorgen indien je in België woont, no nonsence professionals die weten wat ze doen, mét garantie en al jaren een heel goeie reputatie hebben op gebied van professionele electronische en mechanische tuning. aan jou hoeveel je wil/kan uitgeven…

Nobody expects the Spanish Inquisition!

Profiel  
 
rafferty
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 07 november 2012 10:16 PM
  [ # 2 ]

waar hebben jullie je B’lingo laten chippen en wat heeft dit gekost?
ik heb een 90PK , tot hoever kan deze gaan?

Profiel  
 
Maddock
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 14-03-2012

Gepost: 09 november 2012 01:52 PM
  [ # 3 ]

Hey Rafferty, ik stuur je de link van het bedrijf waar ik hem laten chippen heb op in een persoonlijk bericht om geen reclame te maken in mijn post.
dit gezegd zijnde gaat het hem hier weldegelijk om profs.
ook dit gezegd zijnde is het een keuze die je moet overwegen: is onzichtbare herprogrammatie maar als je ECU wordt aangesloten op hardware in merkgarage word de tuning zichtbaar, mogelijk probleem: Citroën voert update uit die alles terug op standaardwaarden zet, maar dan kan je gelijk wanneer terug naar de tuners om dit gratis ongedaan te maken, deze garantie geven ze je zwart op wit. grootste probleem is eigenlijk dat wanneer je dit doet, je je fabrieksgarantie -indien die nog loopt- kan fnuiken. verder zal Citroën dit gewoon afraden.

via de link die ik je zal doorsturen kan je op de site voor je eigen wagen uitrekenen hoeveel vermogenswinst je zal hebben na tuning, en wat het je zal kosten, dit verschilt licht tussen 75 en 90pk versies maar miniem. denk dat je tot rond de 120 pk kan gaan maar het koppel zou niet over de 270Nm mogen gaan (maximum aanvaardbaar koppel voor citroën Blingo MK3 is 280Nm wegens technische limiet versnellingsbak/overbrenging)
Ik heb indertijd 499eur betaald voor tuning, met wat geluk zijn prijzen ondertussen gedaald want het is bij mij toch al minstens 20.000km geleden…

je B’lingo zal niet veel sneller gaan maar je zal meer ‘schakel-lui’ kunnen rijden, veel meer kracht onderin en merkbaar verschil in acceleratie (in mijn geval vooral vanaf 3’de versnelling en in vierde en vijfde merk je het grootste verschil als je van rond de 120, 130 even pedaal indrukt om bvb. ander voertuig voorbij te gaan, heeft overschot van kracht….

veel geluk!

Nobody expects the Spanish Inquisition!

Profiel  
 
canecorsoeric
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 26-02-2012

Gepost: 09 november 2012 04:24 PM
  [ # 4 ]

Iemand ervaring met een Powerbox ?

Ciao Eric

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook