Sinds een paar dagen merkte ik dat het koppelingspedaal soms erg moeilijk in te trappen was en vandaag zelfs soms vrijwel niet mogelijk, een moment later ineens weer makkelijker.
Vandaag is de hevel op de bak krom gegaan, die ga ik laten rechtzetten en verstevigen maar ik zit wel met een probleem dus.
De kabel heb ik een tijd geleden al vervangen en die zou dus goed moeten zijn, de platen zelf lijken prima, ze pakken goed aan.
Het koppelingslager wat moeizaam over de as gaat?(ik hoor geen raar geluid overigens)
En als het wellicht het lager zou zijn; dat is natuurlijk nooit te smeren zonder alles los te halen neem ik aan?
Wie heeft een idee?
Gegroet,
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zit hem vrijwel nooit in het druklager. Meestal is de drukgroep aan het overlijden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat is het bouwjaar van jouw CX?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is een serie 1 turbo diesel van 1983
DS & Xantia 1.9 TD














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In dat geval kan je er met 99% zekerheid van uit gaan dat de drukgroep overleden is. De diafragmaveer is dan dermate ingesleten dat het druklager er klem in komt te zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Of het druklager schuift niet makkelijk meer over de prise-as vanwege vuil of vet wat erop is gesmeerd wat uitgedroogd is en evt ook nog vuil tussen je kunstof houders waar de as van de koppelingshevel inzit. Maar ja daar kun je natuurlijk ook niet zo zonder de bak eraf te halen.
Goede raad is voorraad





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gezien de enorme hefboomwerking van het pedaal en de hevel lijkt me dit niet erg waarschijnlijk. Die kabel is niet voor niets zo dik!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Redbird schreef:Of het druklager schuift niet makkelijk meer over de prise-as vanwege vuil of vet wat erop is gesmeerd wat uitgedroogd is en evt ook nog vuil tussen je kunstof houders waar de as van de koppelingshevel inzit. Maar ja daar kun je natuurlijk ook niet zo zonder de bak eraf te halen.
Jawel, even een gaatje boren in het koppelingshuis. Spuitbusje met een slangetje er aan en goed mikken op de geleidebus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het kopje van de camera met spiegeltje is 12mm boren.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Dat is een versleten koppeling. Drukgroep stuk meest waarschijnlijk.
Lager is het denk ik niet.
Dat wordt de boel eruit tillen en de hele set vervangen.
Bij de 2500 merk je dat het steeds zwaarder wordt om te ontkoppelen.
Op gegeven moment lukt dat bijna niet meer inderdaad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of, wat vaak voorkomt als de drukgroep versleten is: de hevel scheurt vanwege de ongunstige hoek waaronder hij belast wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.