Wie kan mijn advies geven over het volgende:
Ik werd vandaag gebeld door het plaatselijke politie bureau hier in Rotterdam. Ik zou vorig jaar october 2003 in Belgie 158 km/u hebben gereden bij wegwerkzaamheden waar 90 was toegestaan in Belgie. Het zou gaan om de leasebak die ik bij mijn vorige werkgever had, het kenteken dat de agente opnoemde klopte. Deze werkgever heeft mijn adresgegevens op verzoek van de politie doorgegeven. De belgische Politie heeft de politie in NL om de gegevens gevraagd.
Nou ben ik uitgenodigd om volgende week te komen praten op het politiebureau over dit voorval. Het schijnt dat mij dan een proces verbaal boven het hoofd hang van de Belgische politie, wat dit dan feitelijk inhoud wist ze niet.
De werkgever heeft tegen de politie verklaard dat ik weleens in Belgie kwam voor werkzaamheden bij klanten. Nou weet ik niet of ik wel verplicht ben mee te werken en te verschijnen op de gemaakte afspraak. Maar aangezien het om een leasebak gaat, heb ik mij weleens laten vertellen dat als je verklaard het niet te zijn geweest er dan weinig aan gedaan kan worden. Iemand anders kan de auto die dag gebruikt hebben, er word namelijk geen registratie bijgehouden.
Iemand die mij nog wat advies/tips kan geven om hier zonder al te veel kleerscheuren vanaf te komen, of ziet het er gewoon niet best uit voor mij
Misschien kan je hier wat meer info krijgen:
http://www.infpopolitie.nl/forum/phpbb2/
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Stel de vraag eens op het forum van voormalige TufTufclub of nog beter Flitsservice. Die weten misschien wel iets. Zitten ook belgen op.
Beide site’s zijn tegen het flitsbeleid.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Thanx voor de links, ga daar eens even kijken.
http://www.infpopolitie.nl/forum/phpbb2/ doet het niet :
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Heeft mijn broer ook wel eens meegemaakt. Had zo’n 140 gereden waar je 90 mocht. Er was echter een klein probleempje. Hij reed bij Antwerpen…was zelf Nederlander en reed in een Golf van de zaak met een Duits kenteken. Ergens moet er dus iets grondig fout zijn gegaan….want na 3 jaar heeft hij nog geen bekeuring gehad.
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Vervelend,
In principe kunnen ze je niet iets maken in Nederland. Echter, zoals de meeste Nederlanders ben je waarschijnlijk nog wel eens van plan in Belgie te komen. Dan kan die boete in de toekomst vervelend blijven. En laat ik je alvast maar waarschuwen, want de Belgen hebben de boetes sinds januari van dit jaar fors verhoogd. Als je die bedragen ziet begin je hard te lachen om de NL boetes.
Ik heb een tijdje geleden een probleem gehad met een boete uit Belgie die bleek te berusten op een administratiefout (er was een verkeerd kenteken genoteerd). De afhandeling ging correct (1000 maal excuses van de dienstdoende agenten). Het is natuurlijk wel schrikken als je een boete uit Belgie krijgt. Het ging om een verkeersovertreding zogenaamd met mijn GS (stond in de stalling met een kapotte versnellingsbak, duhh) dat ik met 152 was geflitst waar je slechts 120 mag. Nu bewijfel ik of de GS uberhaupt de 152 haalt (misschien net op de teller) maar ja.. het was sowieso een foutje. Kenteken verkeerd afgelezen (volgens het meegestuurde PV ging het om een Mercedes).
Om je op weg te helpen: ik heb met mijn verkeersboete indertijd advies gehad van het Belgische forum . Klik op deze site op het forum dat onderaan de pagina gelinkt staat. Er zitten wel een paar mensen op die zeer veel Belgische wetskennis hebben.
Echter, als je boete gewoon terecht is kun je vermoedelijk hoog en laag springen, maar ik ben bang dat er weinig aan valt te doen. Of niet betalen en altijd een paria blijven in Belgie. De kans natuurlijk niet zo groot dat ze je er op pakken, maar als je later wel wordt staande gehouden tijdens een standaard verkeerscontrole en ze gaan checken ga je echt nat.
De ANWB kon mij een half jaar echter nog vertellen dat de Belgen momenteel hoog en laag kunnen springen: ze hebben geen middelen om je te laten betalen je niet in Belgie komt. Ze kunnen je niet laten uitleveren en er is ook geen verdrag waardoor je in NL een incassobureau achter je aan kan krijgen. Maar houd de regelgeving wel in de gaten want men is er wel mee bezig om binnen Europa tot een verdrag te komen waardoor boetes wel bij buitenlandes ge-ind kunnen worden.
Succes ermee in elk geval.
Groet,
Marten
Goed dat ik het weet (over die Belgische bekeuringen)......was gisteren nog in Hooglede (boven Kortrijk).....maar met mijn ZX 1.9 dieseltje zal ik wel niet zo’n bekeuring krijgen als ZX 1.4i
Die bekeuring heb ik blijkbaar gekregen met mijn 306 break (altijd zwaar beladen met spullen), ook een 1.9D. Aangezien het om een leasebak gaat hebben ze mijn gegeven (nog?) niet maar alleen die van de leasemaatschappij. Maar ik kan me echt niet voorstellen en herinneren dat ik 158 heb gereden bij wegwerkzaamheden nog wel waar 90 was toegestaan? Ik bedoel zo stom ben ik nou ook weer niet.
Op de tuftufclub adviseren ze me om gewoon niets te verklaren.
ZX-Cruiser schreef:ZX1.4i schreef:Thanx voor de links, ga daar eens even kijken.
http://www.infpopolitie.nl/forum/phpbb2/ doet het niet :
zit een typo in…
http://www.infopolitie.nl/forum/phpbb2/
DAnkje collega
Schijt aan originaliteit.
Heb vandaag nog even contact gehad met mijn oom die agent is en hij adviseerde mij net als de lui op de ttc, flitservice en het forum hier om niets te zeggen. Het schijnt dus dat ik niet verplicht ben om te antwoord te geven op hun vragen.
Gewoon zeggen dat ik het niet ben geweest, dat ik verder niets weet en dat is mijn verklaring. Verder geen overbodige dingen zeggen en opmerkingen maken en gebruik maken van het recht om geen antwoord te geven op vragen.
Ik hoop dat het allemaal zal meevallen en dat ze er niets anders mee kunnen dan de hele zaak in de prullenbak te gooien in Belgie. Is eigenlijk te gek voor woorden dat hemel en aarde word bewogen om een bekeuring te kunnen innen en ondertussen maar klagen dat er te weinig blauw is om misdrijven op te lossen
Join the club…
Overigens hoef je niet eens naar de NL politie te gaan. Als het echt belangrijk is komen ze vast wel bij je langs hoor. Dan geef je ze een lekker kopje koffie en zet je ze daarna weer lekker buiten. Liefst in de regen
Ik krijg de laatste tijd het idee dat de Belgen een vloek ofzo over mij hebben uitgesproken, heb vandaag ook de hele dag in Belgie doorgebracht. Dit is pas de derde week bij mijn nieuwe werkgever, hij zei ja in Belgie hebben we een paar klanten maar daar komen we zelden. De eerste week was ik al 4x in belgie, vorige week al 3x en vandaag weer de hele dag, het blijft feest zeg.
En nu die vervelende Belgische politie, hebben ze niets anders te doen ofzo, lekker bier zuipen ofzo, daar zijn ze toch zo goed in.
Ik ben al druk aan het oefenen
“Ik ben het niet geweest, ik weet van niets, dit is mijn volledige verklaring en daar zult u het mee moeten doen. Op alle andere vragen ga ik niet in.”
Kom ik een beetje geloofwaardig over :
ach jôh maak je niet sappel; de helft van m`n familie (ik incluis) worden in België “gezocht” wegens akkefietjes met belastingen, verkeersovertredingen en andere ongein die het leven leuk maken. gezien we tegen de Belgische grens aanwonen en de kroegen daar de hele nacht open zijn vertoeven we nogal wat tijd op Belgisch grondgebied, gecontroleerd meerdere keren maar de administratie daar is zo`n puinzooi…..vul de rest maar in
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Ehm
Heb vandaag een aangetekende brief gekregen van een Incasso bureau uit Belgie. Helaas was ik niet thuis en heeft mijn vader de brief in ontvangst genomen, zelf zou ik het dus nooit gedaan hebben.
Het is een dagvaarding om te verschijnen voor de rechtbank in Dendermonde op 01-04-2005 om uitleg te geven/verweren.
Het zal wel geen 1 April grap zijn
Iemand enig idee wat de gevolgen zijn als ik niet ga???
Weet iemand wat de volgende zin betekent, dit staat onderaan de brief:
“De verjaring van de strafvordering gestuit zijnde door de daad van onderzoek of vervolging gesteld op 21-05-2004”
Bedoelen ze hiermee dat de verjarings termijn op 21-05-2004 is ingegaan?
De gevolgen van niet verschijnen zijn enkel dat men je bij verstek veroordeelt. Maakt verder ook niets uit; ze kunnen het geld echt niet bij jou (in Nederland) komen halen. Zo ver reikt de macht(smisbruik) gelukkig niet.
Bovendien weet ik heel zeker dat je wel iets beters te doen hebt dan voor die lul die daar in Dendermonde “zetelt” te komen. Die eikel staat erom bekend dat hij, behalve het maximum aan “straf” (lees geld) eisen, ook een persoonlijke voldoening schijnt te krijgen van het uitkafferen van mensen die wat sneller dan een door bordjes aangegeven limiet hebben gereden. Had je nu gedronken en was je daarom tegengehouden - en had je daarom bij D’Hondt (want zo heet dit stuk crapuul) ter zitting mogen komen - dan had je waarschijnlijk een preekje gehad en een symbolisch bedrag moeten betalen. Want D’Hondt is namelijk zo hypocriet dat hij zelf regelmatig een stuk in z’n kraag zuipt en daarom de gevolgen van alcomobilisme minimaliseert. Helaas voor vlottere chauffeurs, want aan die vlotte categorie heeft hij een overduidelijke hekel, die hij niet onder stoelen of banken steekt.
Doe wat je wilt. Maar ik raad je aan om niet te gaan. En voorlopig even uit te kijken als je in België rijdt. Het feit dat je auto een leasehok van je vorige werkgever was, zorgt er in elk geval al voor dat ze dat kenteken zoveel kunnen “seinen” als ze willen, aangezien jij daar waarschijnlijk allang niet meer mee rijdt. En om nu alle NL-kentekens die passeren te gaan opvragen is ook zoveel werk.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik vraag mij af wat ze je kunnen maken als je niet gaat. Daarbij kan ik mij niet voorstellen dat ze het vanzelfsprekend vinden DAT je komt!
Stel dat je in een ander EU land, neem b.v. Griekenland, een overtreding begaat en je krijgt een brief met een oproep om voor te komen…. En dan???
Een ding is zeker, ze kunnen je niet komen halen. Ze kunnen je volgens mij wel een rijontzegging opleggen, welke alleen voor BE geldt. Je zal dan worden verzocht om je rijbewijs op te sturen, wat ik dus ook nooit zal doen.
Hou ons op de hoogte en succes!
Gr, Patrick