Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik dacht dat je deze niet wou laten verzinken,waarom de keuze om het wel te doen?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik ben lang aan het afwegen geweest. Met schoperen weet je dat onder de epoxy nog een laagje zink zit dat kleine beschadigingen weer dicht “trekt”. Dus nooit geen kruiproest onder de antisteenslag.
Ik had de veronderstelling dat schoperen nogal wat extra kosten zou veroorzaken, en dan ga je afwegen of het ook zonder kan (en dat is uiteraard altijd mogelijk). Toen ik de meerprijs hoorde (je koopt er nog geen 4 liter LHS voor) wat het duidelijk: doen.
Nu durf ik het aan om op de epoxy direct de antisteenslag aan te brengen, en daarover heen de 2k chassislak: je wilt toch dat het er een beetje netjes uitziet….
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Shoperen/verzinken is altijd goed. Geeft kathodische bescherming.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Shoperen/verzinken is altijd goed. Geeft kathodische bescherming.
Niet nadelig voor de hechting van de 2K-lagen die volgen? Hecht dat niet beter op blank staal? (By the way: ziet er wel errug fraai uit zo Dick!)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Schitterend werk Dick!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Op schopeerwerk (of zinkwerk) moet een epoxylaag als hechting worden aangebracht. Een andere primer wordt afgeraden ivm hechting. Bedenk wel dat een geschopeerd oppervlak de structuur heeft van schuurpapier no 240. De schopeerlaag wordt eerst gesealed, daarna volgt de epoxy. Op de epoxy kan dan het verdere verfsysteem volgen.
Kun je niet beter eerst de epoxy laag zetten en dan pas sealen?
Epoxy kan zich dan echt goed vastbijten.
Ik leer hier in elk geval dagelijks weer bij (wist niet dat een geschopeerd oppervlak zo ruw was.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik heb er geen verstand van, maar laat de volgorde graag aan de vakmensen over. Ze behandelen daar ook trailers en aanhangers, ze zullen wel weten wat ze doen.
De sealer is bedoeld om de kleine poriën tussen de zinkdeeltjes op te vullen. Daarna is het oppervlak nog steeds fijn schuurpapier. Als epoxy al zo goed hecht op blank staal, dan moet de hechting hier nog beter zijn….
Ik probeer ook wat bij te leren vandaar de vraag.
In elk geval heb je nu wel iets, goed bezig ik volg het draadje graag verder.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Na de eerste foto van het gestraalde chassis wat meer informatie.
Toen ik het chassis beter bekeek, waren er toch een paar plekken die ik bij het lassen en slijpen niet had opgemerkt. Dus werk aan winkel. Wel dubbel werk: eerst de epoxy eraf slijpen, dan de slijpschijf erin, daarna lassen en slijpen. Daarna zit het hele chassis weer onder een laag stof….
Verder zijn de spatlappen en beugels opnieuw gemaakt en klaar voor montage wanneer het chassis zwart is.
Tenslotte weet ik nu hoe de zwarte afwerking op bouten en beugels wordt gemaakt. Jammer genoeg heb ik geen bedrijf kunnen vinden die dat tegen (voor mij) redelijke kosten doet. Waarschijnlijk ga ik deze maand zelf aan de slag. Eens kijken of dat lukt.
Voor meer foto’s en tekst: December 2013
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig ,
Dat wordt straks echt genieten met opbouwen.
Ben zeer benieuwd.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Moest je nog een stuk dakrand herstellen?
Dat was nog een behoorlijke klus.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Achteraf viel het wel mee. Ik had nog een goed stuk dakrand liggen waaruit het reparatiedeel gehaald is. Al met al ongeveer een dag werk (mijn dagen zijn wat korter), en dan staat het al weer in de epoxy.
Maar alle reparaties bij elkaar kosten me wel twee weken extra (profielen in deuropeningen, dakrand, instapdorpels, kleinere reparaties). Straks als alles in de lak staat, ben je dat snel vergeten!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Net nog even op je website gekeken, het ziet er goed uit.
Succes met afbouwen.
waar heb je dat schopperen laten doen?
ik was in de veronderstelling dat dit alleen met dikker staal kan, maar dit biedt mogelijkheden!
echt perfect volgens mij.
voor fosfateren zou ik eens met vecom hoogezand bellen.
ik weet niet of ze nog bestaan daar, maar een jaar of 5 gelden deden ze dat daar in elk geval wel.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v