Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Wauw!
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dit is een geweldig resultaat
Gewoon het gevoel dat er een fase klaar is.dat moet geweldig zijn.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ja, het is een fantastisch gevoel dat we nu gaan opbouwen!
Eigenlijk is zo’n restauratie een ontdekkingstocht, nieuwe ervaringen, soms een tegenslag, en steeds weer een nieuwe bestemming aan de horizon.
Gelukkig hebben we nog de nodige trajecten af te leggen!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
dickesse schreef:met een vervelende hoest is het niet lekker werken.
toch niet gekregen van de spuitnevel bij het spuiten van de DS…?
Oh nee, gelukkig, ik zie net op je site dat je een masker droeg
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Mooi werk hoor!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
@camembert:
Eerlijk gezegd heb ik daar ook aan gedacht.
De twee dagen ervoor was ik bezig geweest om het chassis in de lak te zetten.
Niet langdurig, en met veel ventilatie.
Maar het filter aan de buitenzijde van het masker zat wel wat dicht door zwarte verfdeeltjes.
Het was voor mij wel reden om bij het nieuwe masker een extra stoffilter aan te brengen.
Alles wat je daarin opvangt komt niet bij het echte masker.
Wat de oorzaak ook was, voor mij is het wel reden om nog voorzichtiger te zijn met dit soort producten.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
De kogel is door de kerk: ik heb besloten om het rode systeem te houden!
Het is een afweging waarvoor iedereen met een rood systeem komt te staan. De nadelen van LHS worden breed uitgemeten. Voor een eenvoudige ID die voor de restauratie goed remde en veerde, lijkt het een kostbare en overbodige operatie. Een reden om over te gaan op LHM is voor mij de wetenschap dat LHS als verfstripper werkt bij een lekkage.
Nu had ik twijfels of de moderne 2K lakken ook zo gevoelig zijn. Daarom heb ik een test gedaan. Een onderdeel dat een paar maanden geleden met 2K lak is gespoten, is een nacht in een glas met RR363 gedompeld. Wat blijkt: geen enkele aantasting. De lak is hard gebleven en heeft zijn glans behouden!
Een week later het vervolg: een nacht in de LHS. Een ravage, de vellen hingen eraan, krimplak!
Voor mij is het helder: de auto houdt een rood systeem, maar het hydraulisch systeem wordt gevuld met RR363!
Verder heb ik na lang afwegen gekozen voor het conserveren met Mike Sanders vet. Het is meer werk, er is een kookplaat voor nodig om het vet te verhitten tot 110 graden, je moet een drukbekerpistool kopen en het pistool moet voorverwarmd worden, maar na het lezen van een duurtest in Oldtimer Markt was ik overtuigd.
Ik dacht aan 4 kilo vet genoeg te hebben. Uiteindelijk is er 10 kilo in het chassis gespoten.
Maar in alle holle ruimten zit nu een dikke gele laag vet!
En toen was het tijd om de eerst onderdelen op het chassis te monteren! Mooi verzinkte boutjes en ringen, vers gelakte onderdelen, dit is leuk werk! Voorlopig kan ik vooruit met verhuisdozen vol onderdelen
Meer foto’s op april 2014
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
TOPklus!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat wordt heel mooi, het lijkt me heerlijk om alles weer te monteren en het te zien groeien.
Succes verder!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
In de afgelopen maand maar een paar dingen gedaan: o.a. de kabelboom trekken, de bediening van de hoogteregeling terugplaatsen en de demontage van een achterdraagarm. Op zich geen ingewikkelde onderwerpen, maar wel interessant om te zien hoe je de oorspronkelijke situatie zo goed mogelijk benaderd.
In een 58’er zijn veel onderdelen zwart gefosfateerd en niet blauw gepassiveerd. Hoe krijg je die weer zwart? Of als de kartonnen beschermplaatjes over de kabelboom zijn verteerd, hoe maak je dan iets dat in de buurt komt?
Het is een uitdaging om daar oplossingen voor te vinden.
Voor de kartonnen beschermplaatjes is dat prima gelukt. Met het zwarten van onderdelen (tegen redelijke kosten) moet nog wat geëxperimenteerd worden.
Bij het plaatsen van de rubbers voor de kofferbak, gescoord op Citromobiel, merkte ik dat de klemlijst nog 90 graden omgezet moest worden. Daarbij brak de lak en was het nodig om tot de schopeerlaag alles weg te schuren en opnieuw te lakken. Vervelend dat die profielen niet meteen goed omgezet verkocht worden!
Tenslotte heb ik het chassisnummer weer zichtbaar gemaakt. Toen ik op dit forum las wat een problemen dat kan geven, zat het me niet lekker. Nadat lak en schopeerlaag waren weggehaald, lukte het met fosforzuur om de verf in de cijfers te verwijderen. De cijfers zijn daarna met een blanke lak afgedekt. Niet origineel maar wel een zorg minder!
Meer toelichting en foto’s staan op Mei 2014
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig,je hebt nu alleen nog maar mooi werk.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43307
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dickesse schreef:
In een 58’er zijn veel onderdelen zwart gefosfateerd en niet blauw gepassiveerd. Hoe krijg je die weer zwart? Of als de kartonnen beschermplaatjes over de kabelboom zijn verteerd, hoe maak je dan iets dat in de buurt komt?
Heb je al eens gekeken of het proces wat gebruikt wordt om wapens zwart te maken in de buurt komt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je zou ook zwart passiveren kunnen overwegen. De glans is wel iets anders, maar het beschermt tegen corrosie en het is zwart.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
@waterman en @ubogaard
Zwart fosfateren is een proces dat al ca 100 jaar bestaat en in de loop van de tijd steeds is verbeterd. Onder parkeriseren vind je veel amerikaanse teksten die vrijwel allemaal gaan over het zwarten van wapens.
De essentie van de corrosiebescherming is de vorming van een heel dunne laag metaalfosfaat. Die laag is behoorlijk sterk en poreus. Die eigenschap wordt gebruikt om er ontwateringsolie (of bv wd40) in te laten trekken. Gevolg: er kan geen vocht meer bij, roest wordt tegengegaan. Weliswaar lang zo goed niet als galvaniseren of passiveren, maar sommige bouten houden het nu al 55 jaar vol…
Over mangaanfosfaat wordt geschreven dat het diepzwart is, en bijzonder slijtvast. Met wat zoeken heb een recept gevonden om mangaanfosfaat op blank metaal aan te brengen. In het kort komt het erop neer dat schoon metaal gedurende 15-20 minuten in een bad van ca 92 graden wordt gedompeld. Of dat echt zo werkt weet ik nog niet, dat ga ik de komende weken eens uitproberen.
Een alternatief zijn de preparaten waar je naar verwees. Maar ik zie me zo nog niet alle moertjes en schroefdraad behandelen. Het lijkt me handiger om de onderdelen te dompelen. Bovendien zijn die preparaten vrij kostbaar. Dat is ook het geval met Blackfast, een alternatief waar ik serieus over gedacht heb: schoon onderdeel dompelen in koud bad gedurende een minuut, laten drogen en klaar. Jammer genoeg kost een proefpakket ca 325 Euro.
Zwart passiveren is heel lastig in Nederland te vinden. Ik vond een bedrijf in Wieringerwerf, maar per draad waaraan ca. 10 moeren of bouten hangen, kostte dat 10 Euro. En als je honderden ringetjes etc hebt….
Andere adressen die galvaniseren en dan zwart passiveren, en ook bereid zijn om een kistje met roestige bouten en moeren te behandelen, heb ik niet kunnen vinden. Als er een bedrijf is, houd ik me aanbevolen, hoef ik niet te gaan experimenteren .....
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En heet stoken ,en dan af koelen in olie.
Of is dit geen optie?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.