18 van de 24
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
Citroën ID19P 1958
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 03 januari 2016 12:30 PM
  [ # 256 ]

Bedankt voor de tip, ik heb het gewijzigd.
Nu het interieur er in zit zie je dat alles klopt. De sfeer, het gevoel…
Maar er is dit jaar nog veel te doen voordat ze af is. Het zal er om spannen of het gaat lukken voor augustus 2016. Maar we gaan gewoon door en zien wel hoever we komen.

Profiel  
 
Gepost: 03 januari 2016 03:53 PM
  [ # 257 ]

Zolang je maar komt Smile

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 januari 2016 04:20 PM
  [ # 258 ]
F.SvM schreef:

Ongelofelijk wat een details !
En wat betreft de deuren,wat goed is laten zitten.
Maar de roest natuurlijk wel weg halen
Succes!

VgF

Helemaal mee eens!
Vakwerk!

Ja, die hoekjes van de deuren is wel een dilemma…
Zelf zou ik inderdaad de buitenplaat laten zitten. Anders moeten de deuren helemaal opnieuw gespoten worden en het ziet er op dit moment eigenlijk perfect uit…
Die felsnaad is wel lastig om roestvrij te krijgen.
Misschien Rustico?
Mijn ervaring met Dinitrol is erg goed.
Ik heb dat soort plekjes wel kunnen stoppen met eerst warmstoken met een föhn (wordt het ook meteen lekker droog) en dan ML er in laten lopen.
Zit al jaren zo.
De vraag is alleen of je de binnenplaat mooi passend kan krijgen.
Nogal ingewikkeld van vorm. Uitdaging dus…

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 03 januari 2016 06:19 PM
  [ # 259 ]

Tja, het ziet er op het oog prima uit. Maar de details, ik ben bang dat over een paar jaar overal van die kleine blaasjes komen, los van wat er nu al gerepareerd moet worden. Na lang dubben wordt alles helemaal kaal gemaakt en opnieuw gespoten, dus wat schade aan de lak is minder erg.
Zelf denk ik aan vervangen van de rotte delen en zo mogelijk sparen van de buitenplaat. En als de buitenplaat diep is ingepikt, ook de hoeken eraf halen en vervangen.
Na het spuiten inderdaad vol laten lopen met goed penetrerend spul.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 januari 2016 06:31 PM
  [ # 260 ]

Je hebt inmiddels zoveel plaatwerk ervaring dat ik me daar in ieder geval geen zorgen over maak! Wink

Maar met dat ML verhaal bedoelde ik dat het de roest ook kan stoppen.
Op een gegeven moment is roest uitgewerkt als er geen zuurstof meer bij kan komen.
Dat spul blijft vettig dus blijft goed afsluiten.

Nou moet ik wel zeggen dat ik een oude versie Dinitrol ML heb, ik weet niet hoe het met de moderne ML werkt. Naar mijn ID is die wat dun.
Natuurlijk prima om te penetreren, maar het geeft wel een erg dun filmpje…

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 03 januari 2016 06:41 PM
  [ # 261 ]

Ja, ik denk aan fluid film oid, en dan een naad vol laten lopen, een dag laten staan en dan de zijkanten idem. Het kost wat dagen, maar dan heb je in ieder geval je best gedaan. Een week laten drogen en dan Ms vet in de deuren, ook aan de bovenzijde bij de ruilprofielen. Is de deur meteen wat zwaarder en klinkt wat beter bij het dichtdoen.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 03 januari 2016 09:06 PM
  [ # 262 ]

Fluid film is zeker niet verkeerd, maar ik zou Mike Sandersvet gebruiken. Zelf gebruik ik het al jaren. De applicatie is niet eenvoudig, maar als het zich beperkt tot felsnaden, dan is het geen enkel probleem. Na het aanbrengen/ aansmeren van de felsnaden, verwarm je het vet met een fohn dan vloeit het perfect uit, tot in de kleinste naden. Over de elasticiteit hoef je je geen zorgen te maken.
Zelfs op roestige plekken aan de buitenzijde heb ik het vet gebruikt. De roestige plekken werden niet groter.

teveel citroenen

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 januari 2016 11:16 PM
  [ # 263 ]

Ja fluid film om in de naden door te dringen en dan MS fett om af te sealen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 04 januari 2016 06:55 PM
  [ # 264 ]

Schitterend Dick, prachtig, dat interieur…

Portieren: ik sluit me aan bij de tips, maar de meeste zijn voorlopig wel goed, maar uiteindelijk uitstel van executie. Echt goed aanpakken wordt ingrijpend: plaat eraf. En dan doe je ook alles geweld aan dat WEL hard is. Dus het schuin afzagen is wellicht toch zo gek nog niet. Je kunt goed lassen… Voor m’n eigen auto zou ik het in zo’n geval overwegen.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 05 februari 2016 10:54 AM
  [ # 265 ]

Alweer een maand verder en druk bezig om het dak klaar te maken voor de montage. Elders op het forum heb ik al kennis opgedaan hoe het dak schoon te maken. Dat is heel mooi gelukt.
Maar…de bevestiging van het dak is een puzzel waar ik niet uitkom.

In het onderdelenboek 1958 staat dat de bouten een ronde kop hebben met een sleuf, muv 5 stuks die geschikt zijn voor een kruisschroevendraaier en een afgeplatte zijkant hebben. Over ringen 14 mm staat dat die er alleen voor de 5 bouten zijn. Informatie over de moeren ontbreekt of stelt me voor een raadsel: 7x100.

Kijk ik bij latere jaargangen dan zie ik dat er ringen 20 mm onder de moeren worden geplaatst (met uiteraard een tandring) en dat onder de kop van de bouten, die dan zeshoekig zijn, ook een ring van 14 mm zit.

Bij de demontage van mijn dak heb ik alles aangetekend, en het was een zootje. Soms 2 ringen 14 mm, soms geen ring, soms een ring 20 mm.

Dan is er nog de bout links- en rechts voor die precies boven de A-stijl zit (en via het gat achter de zonneklepbevestiging aangebracht kan worden). Aan het dak zit op die positie gaan beugel, maar een half cirkelvormige uitsparing in de flens van het dak. Zit daar een korte bout die de flens vastzet op de dakrand van het chassis?

Kan iemand me uitleggen hoe dit destijds gemonteerd zat?

In het blog van januari kom ik er achter dat het plaatwerk iets meer werk gaat opleveren: tot 4 mm dikte plamuur, 9 lagen lak en plamuur, kortom, het bewijs dat liefde blind maakte….

januari 2016

Afbeelding Bijlagen
IMG_8273 (1).jpgIMG_8274 (1).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 05 februari 2016 03:59 PM
  [ # 266 ]

Hoi Dick! Een paar hoofdbrekens dus. Die zullen mij ongetwijfeld ook nog boven het hoofd hangen, op enig moment in de restauratie.

Je schrijft: “Toen ik de auto kocht was dat omdat het plaatwerk er mooi uitzag en ik geen groot project wilde.” Het grappige is dat bij mij het uitgangspunt precies andersom was: ik kocht de auto om dat het plaatwerk er afschuwelijk uit zag. Zodat ik zeker wist dat ik niet te veel voor het aanwezige plaatwerk zou hoeven betalen. En het chassis er relatief goed uitzag in verhouding tot het plaatwerk.
Welnu, desondanks heb ik nog vrijwel alles onder handen gehad… Portieren heb ik van de vorige eigenaar van mijn andere break overgenomen. Een nette gebruikte set portieren die bij elkaar horen en waarvan er 3 hard en on-verlast zijn, maar desondanks wel nieuwe onderbakken of huiden nodig zullen hebben (eerste roestvorming onder de felsranden) en een vierde met reeds ingelaste onderbak, maar niet op de manier die ik verkies…

Mede op aanmoediging door Egbert tijdens een recentelijke regio-bijeenkomst is mijn voornemen om de portieren zelf van nieuwe onderbakken (de mooiste die ik hoop te vinden) ga voorzien.
Als ik jouw portieren zie, zou ik er de voorkeur aan geven om op zoek te gaan naar een gebruikte set waar minder aan is gerommeld. Je moet er toch veel uren in steken, dan bij voorkeur in een goede basis.
Jouw ID19P is het dubbel en dwars waard!

En verder: het wordt mooi weer tijdens de ICCR, dus dat dak kan er zo nodig af blijven… Smile

En qua achterschermen: niks meer aan doen! Mooi patina is helemaal hip en je hebt de sticker er al op zitten! Wink

Succes verder!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 01 maart 2016 09:00 PM
  [ # 267 ]

Het dak zit er inmiddels op! Bij een ‘59er is gekeken hoe het zit: alle bouten hebben een 14 mm ring onder de kop en een 14 mm ring onder de moer. Idem boven de A-stijl.
Verder bleek dat bij een ‘58er, waarvan op internet een uitgebreid verslag staat, zo het dak is gemonteerd.
De binnenkant van het dak is met waterproof 280 geschuurd totdat de meeste lijm eraf was en er nog voldoende structuur over was.
Ik hoop dat het dak dicht zal zijn: met een rups kit in het dakrubber, en een rups in de dakrand, is het dak geplaatst en vast geschroefd. Daarna, voor het aanbrengen van de sierlijsten, de naden van het dakrubber volgezet met vet en dinitrol.

Verder lang bezig geweest om de trompetten goed geplaatst te krijgen. Vooral dat beugeltje boven-achter het kofferscharnier moest stevig verbogen worden. Ik denk dat het scharnier met wasbord er wel 20 keer is afgeweest…

Voor de verandering was het maken van beugels om de middenverankering van de veiligheidsgordels zo klaar.
Het plaatwerk, met de dikke lagen plamuur, laten we voorlopig zo. Eerst de auto nu op eigen wielen en met werkende techniek. Binnenkort is de motorrevisie klaar, dus voor de zomer zou het moeten kunnen Very Happy

Tenslotte de bibaxrubbers vervangen. Een leuke klus waarover een mooie rapportage staat op hd19.net. Met zo’n voorbeeld is het gemakkelijk werken.

Meer foto’s en tekst op februari 2016

Afbeelding Bijlagen
IMG_8271 (2).jpgIMG_8311 (2).jpgIMG_8280 (2).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 maart 2016 09:13 PM
  [ # 268 ]

Mooi stuk werk weer! very good

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 maart 2016 10:12 PM
  [ # 269 ]

Ik zou het helemaal schone polyester altijd afwerken met doorzichtige hars. Dan is het dicht en wordt niet meer vies.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 01 maart 2016 10:28 PM
  [ # 270 ]

Bedoel je de buitenkant?
Het lijkt me als je daar een doorzichtige hars over aanbrengt, dat je dan een ander uiterlijk krijgt.
Het eerste dak was door de vorige eigenaar in die richting aangepakt: gladgeschuurd en een blanke lak met wit pigment erop aangebracht.
Mooi glad en dicht. En de kleur was ook aardig. Maar ja, ik vond het net niet echt….

Om de vervuiling tegen te gaan heb ik er een goede wax op aangebracht. Hopelijk lukt het met regelmatig onderhouden om het dak schoon te houden.

Profiel  
 
 
18 van de 24
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook