Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Buiten en binnen. Gewone heldere polyester hars. Heel dun is genoeg om de naadjes en vezels te beschermen, je dak is dan weer glad. Ik moet het ook nog steeds op m’n ami aanbrengen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Bij HRW vordert de revisie van de motor. De cylinderkop is klaar: vlakken, schroefdraad vervangen, uitlaatklepgeleiders en -zetels vervangen, opfrissen van inlaatklepzetels, kleppen slijpen, nieuwe asjes voor de uitlaattuimelaars, bewerken van de tuimelaars etc. Ook is het onderblok grotendeels klaar. Met de zelf gefosfateerde veren en bouten is het een prachtig gezicht.
In de tussentijd zijn een aantal onderdelen aan de motor gereviseerd: de pistonpomp, de drukregelaar, de wiellagerblokken met aandrijfassen en de dynamo. Met behulp van fotoverslagen op internet en het garagehandboek is dat prima gelukt. Alles getest en zonodig bijgesteld.
Zowel de verdeler als de startmotor zijn van een verkeerd type. In het verleden kennelijk gebruikt omdat de oude defect was. Voor de startmotor is het gelukt een juist type te vinden dat binnenkort wordt opgefrist. De verdeler is een andere zaak. Op de auto hoort een Ducellier 3941A, maar er is een 3941C gemonteerd. Overigens in goede toestand met geen speling op de as. En dan komen de afwegingen, wel of niet een 123 oid? Bij deze motor zit de verdeler achterin, kan de 123 daar tegen? Of lukt het om de oude verdeler te gebruiken? Of doe je een gereviseerde motor tekort met een verdeler die niet optimaal is?
In de handboeken is wel de curve van een 3941B te vinden, die afwijkt van de 3941A, maar er is geen info over de 3941C. Ik houdt het erop dat het een vervanger van de 3941B is.
Op de testbank is de vervroeging gemeten en zoveel mogelijk bijgesteld naar de curve van de 3941A. Het is niet optimaal en er blijft teveel centrifugaalvervroeging, die ik wil oplossen door iets minder vaste voorontsteking te geven. Dan valt de curve vrijwel binnen de toleranties.
Vooralsnog overweeg ik deze verdeler te monteren. Achteraf kan altijd nog de verdeler worden gewisseld…
Meer foto’s op Maart 2016
Mooie vorderingen Dick! Respect voor je perfectionisme. En leuk te horen dat je blok bij HRW staat, hier in de buurt, vlakbij mijn werk. Ben daar wel eens geweest, alvast polshoogte nemen tbv van mijn motorblok… Laat je alles daar doen, of doe je de opbouw nog zelf?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Tja, wat is opbouwen? Ik monteer zelf de waterpomp, startmotor, benzinepomp, pistonpomo etc, maar de motor is klaar t/m het kleppendeksel.
Kortom, nog genoeg te doen
Houdt er wel rekening mee dat je een motor als snel een paar maanden kwijt bent, je bent niet de enige klant…
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ziet er mooi uit. Grappig detail dat de ringen waar de motorsteunen aan moeten open zijn bij jouw blok.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Om je distr.ketting te spannen zou je de Traction Avant spanner kunnen gebruiken:
http://www.kulsdom.be/distributie.html
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb nog nooit een traction met een spanner gezien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik heb ook nagedacht of ik zou vragen een kettingspanner te monteren.
Als ik het allemaal goed begrijp kan de ketting na verloop van km rekken en gaan klapperen, met als gevolg dat de ontsteking iets gaat variëren.
Aan de andere kant, een paar duizend km per jaar, voordat die ketting is gerekt en klappert, ben ik bejaard
Daarom laat ik het over aan HRW, die mag kiezen wat te doen.
Eigenlijk geeft de verdeler meer zorgen. Als ik die optimaal afstel, blijft er 1 graad vervroeging te veel bij lage toerentallen. In theorie is dat ongezond, maar in hoeverre 1 graad nu kwaad kan?
1 graad te vroeg zou ik me geen zorgen over maken.
Alleen als je startmotor weinig fut heeft komt ie misschien wat moeilijker door de compressie heen…
Voor de grap kan je bij stationair toerental de ontsteking eens wat vroeger afstellen (draaiende motor)
Bij mij (wel een DV3) gaat ie dan sneller en soepeler lopen.
Zit behoorlijk wat rek in…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die spanner is niet origineel Traction Avant, maar wordt geleverd als aftermarket kit. Werkt prima, de motor loopt er rustiger door, wat gewoon prettig is. Ook met de 123-ontsteking heb ik nog geen problemen gehad op deze motoren.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
jantje1948 schreef:Ik heb nog nooit een traction met een spanner gezien.
[start melig-modus] Kan je ook niet zien, zit achter het distributie deksel… [eind melig-modus]
Alle gekheid op een stokje: dit is idd een moderne verbeter-optie waar ikzelf (nog) geen ervaring mee heb, maar het zou zeker een verbetering moeten zijn.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Afgelopen maand is de motor terug gekomen van HRW en is de verdere opbouw gestart: versnellingsbak ervoor, startmotor, hd-regelaar en benzinepomp. De koppeling is getest op vrijkomen (niet onbelangrijk, als je daar een probleem constateert na de inbouw is het veel extra werk).
Ook is het nieuwe kenteken voor blauwe platen binnen. Dat staat toch wat mooier.
Tenslotte bezig geweest met de kleur van de velgen. De kleur van de velgen is Blanc Pharos geworden, i.t.t. wat de boeken voorschrijven (Gris). Normaal gesproken had ik de boeken gevolgd, maar na het spuiten waren de velgen een beetje somber. Daarbij kwam de mening van Nuancierds, die stelt dat in de praktijk alle vroege ID velgen Blanc Pharos zijn. Ook had ik de lak op de velgen doorgeschuurd om te zien welke kleuren er onder zaten. En dat was rood of lichtgrijs.
Het recept was beschikbaar en een uurtje later waren de velgen overgespoten. Met een kleur die me meer aanstaat.
Meer tekst en foto’s op april 2016
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Alweer een maand verder! Het wordt nog spannend of de auto naar het ICCCR kan rijden, er is nog zoveel te monteren, af te stellen en te testen…
De opbouw van de motor is een stapje verder, de uitlaat zit onder de auto en de remplateau’s zijn uit elkaar gehaald. Er is wat vertraging omdat er latere remplateau’s op de auto zitten en er o-ringen in huis waren voor de eerste versie (38 mm).
De gereviseerde carburateur zit weer op zijn plaats. Ook is de metalen pijp tussen radiateur en waterpomphuis nieuw gemaakt, de oude was van binnen uit zwaar ingeroest.
Het monteren van de rubber hoezen op de aandrijfas valt vies tegen: vier pogingen gedaan, één gelukt. In dit tempo heb ik nog 8 hoezen nodig
Misschien heeft iemand een tip?
Meer foto’s op mei 2016
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kan de link niet openen.
Maar de twee plaatjes zien er weer goed uit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.