Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
De reparatie van het chassis is weer een stapje verder. De rechter longeron is gerepareerd. Ook zijn in het chassis bevestigingsmoeren voor de veiligheidsgordels gelast. Tenslotte zijn weer eens een paar doorgeroeste plekken gerepareerd. Het begint routine te worden…
Meer informatie en foto’s op oktober 2013.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gisteren zijn de blauw en geel verzinkte bouten en moeren terug gekomen van de verzinkerij. Prachtig werk. Jammer genoeg kunnen ze niet zwart passiveren. En in de ID zijn veel zwarte bouten, moeren en ringen gebruikt.
Na wat zoeken op internet begrijp ik dat er 3 soorten behandeling zijn, die een zwarte laag geven:
- bruneren: is niet erg roestwerend, kun je eventueel zelf doen;
- fosfateren: is meer roestbestendig, zou de oorspronkelijke behandeling zijn geweest;
- zwart passiveren: roestwering is prima.
Voor zwart passiveren was ik gisteren bij een bedrijf in Wieringerwerf die dat doet. Ze hangen alles op aan draden, en per draad wordt € 10 gerekend. Aan een draad zitten ongeveer 10 onderdelen. Kijkend naar de verzameling bouten en moeren wordt dat te kostbaar.
Ik ben nu op zoek naar een ander adres. Het zou mooi zijn als iemand ervaring heeft en me kan helpen.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zwart maken kun je ook zelf.
Door ze eerst te stralen,en daarna warm te stoken en af koelen ik olie.dat werkt prima.
Of is dit het zogenaamde bruineren?
En wat betaal je voor dat passieveren van de rest?
Succes.vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Bruineren kan op 2 manieren: bij ongeveer 100 graden in een chemisch bad, of bij kamertemperatuur. In beide gevallen ontstaat een ijzeroxidelaag die grijs en poreus is, en met olie wordt afgewerkt. De olie zorgt voor de roestwering. De laag is ca 1 micron dik. De laag kan dus gemakkelijk beschadigen, en dan is er geen roestwering meer. (samenvatting van diverse artikelen op internet).
Heet staal in olie onderdompelen heb ik niet teruggevonden, ik weet dus ook niet wat voor soort proces dat is.
€ 40,—voor alles wat je ziet op de foto.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat beschadigen voorkom je toch niet,ook de moeren wie gepassiveerd zijn zullen snel beschadigen,dus roesten.
Om alles straks langdurig glimmend te houden,maak ze na montage iets vettig.
Dan blijven ze mooi.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Even een update: de reparatie van het chassis is klaar! Na meer dan een jaar kan de slijpschijf voorlopig aan de kant.
De afgelopen weken is de rechter C-stijl vervangen door een nos-exemplaar. Ook is de voorsnip gerepareerd. Tenslotte is de gerepareerde kofferbodem geplaatst en zijn de bodemlassen vlak geslepen.
Nu het chassis klaar is, lijkt het alsof er nauwelijks aan gewerkt is, alleen aan de onderzijde vallen de nieuwe bodemstroken op. Ik ben benieuwd hoe het beeld straks, na het lakken, is. Hopelijk zijn dan alle reparaties onzichtbaar.
Vrijdag gaat het chassis naar een straalbedrijf. Om de lasmoeren te beschermen zijn ze afgeplakt met dik tape, de lasmoeren zijn met 3M glaskit tijdelijk dichtgezet. Een priegelwerkje, al die M5 lasmoertjes met een propje kit dichtzetten. En straks die kit er weer uithalen…
Al met al heeft de reparatie een half jaar langer plezier gegeven dan verwacht (dat schijnt altijd zo te zijn ). Dat ziet er goed uit voor de komende jaren….
Meer foto’s en details op:
november 2013
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Geweldig,
Op naar de straler,
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Mooi stukje vakwerk!
F.SvM schreef:
Op naar de straler.
VgF
Heeft Jomanda ook weer wat te doen…
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik zal volgende week eens opletten, of ze groenig straalt, of rozig….
Mooi werk, weer een mijlpaal verder! Ben benieuwd hoe eea er straks uitziet!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ze straalt echt!! Niet rozig of groenig, maar mooi crème.
Vanmiddag stond ze klaar. Gestraald, geschopeerd en in de epoxy, zowel interieur als exterieur.
De rest van het verhaal en meer foto’s komen eind december, maar dit is wel een moment om even te delen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Prachtig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Supermooi! Heb je expres niet voor zwart gekozen?
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Helemaal goed,en nu lekker opbouwen,
Succes
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het aantal kleuren (tinten) van epoxy is beperkt, crème, zacht groen etc. Na het kitten van de naden, afwerken van de lasnaden die in het zicht blijven en antisteenslag, volgt uiteraard nog een laag 2k zwarte chassislak.