Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Morgen zal ik de puntjes weer terugzetten. De DG-unit heeft wellicht kuren gekregen…
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Puntjesonsteking erin. Geen soelaas. Hij ploft nog als de ziekte. Bougie’s nog gecontroleerd: 0,65mm afstand. Ook goed dus.
Vanavond eerst kleptiming en BDP controleren. Ik ga het hele blokje anders maar weer uit elkaar halen. Wellicht zit het vliegwiel een boutgat te ver? Is de nokkenas een tand verschoven? (lijkt me sterk, onderblok is niet uit elkaar geweest. Is de vork op van de onsteking op de krukas los of verschoven? Zijn de stoterstangen gewisseld? Kan het iets met de brandsstoftoevoer zijn? Ik heb de carb. niet losgehad. Hij heeft wel op zijn kop gehangen om het spruitstuk zwart te spuiten.
Het spruitstuk sluit niet goed aan op de cilinderkop aan de inlaatkant of de pakking is verschoven.
Daardoor zuigt de motor valse lucht aan.
Motor starten en remmenreiniger op de aansluiting tussen het spruitstuk en de cilinderkop spuiten.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Wat Tibor zegt, klinkt heel aannemelijk, zelf verdenk ik de kleppen/ een klep, maar je hebt de koppen verder niet uit elkaar gehad, dus dat zou ook toeval zijn.
Nokkenas verschoven t.o.v. krukas is onmogelijk, heb je zoals gezegd niet uit elkaar gehad.
En het vliegwiel past maar op 1 manier op de krukas, maar die heb je toch niet los gehad?
Spruitstuk op de kop; de vlotter doet nu geen rare dingen en er is ook geen vuil wat op de bodem van de vlotterkamer lag, wat nu dit soort klachten veroorzaakt?
Al een compressiemeting gedaan?
Een roestgat in de hotspot onder de carburateur (onderdeel v. spruitstuk) kan ook een oorzaak zijn, maar dat zou dan nu gebeurd moeten zijn gekomen omdat je het spruitstuk los hebt gehad, succes!
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik verdenk vuil in je carburateur. schroef het deksel erag en reinig de sproeiers en vlotterkamer.Ik hoop dat je niet de binnenkant van je spruitstuk hebt gespoten. dat lost op met de benzine damp en komt in je verbrandingskamer. Daar kunnen je boeugies behoorlijk vuil van worden en je zuigerveren van vast komen zitten.
Heb ikzelf pas gehad na blussen van een brandje. Er was niet veel poeder nodig om via mn carburatuer de boel te ontregelen. probeer na schoonmaken van de carb eens 2 nieuwe bougies en rijdt hem eens goed warm.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Bedankt voor jullie meedenken.
Er is licht in de duisternis. Gisteravond heb ik met twee eend&snoek;-maten de eend aan de praat gekregen. Er is geen verschil tussen linker of rechter bougiekabel loshalen, dus (voorzichtige conclusie) lijkt compressieverlies of lekke inlaat aan één cilinder uitgesloten. Aan allebei kan natuurlijk wel. Met remmenreiniger op de inlaatpakkingen: geen verschil. Maar met een straaltje remmenreiniger op de voetpakking ging ‘ie ineens mooier lopen.
Vananvond, na het ‘heerlijk avondje’, gooi ik de carbu eraf, kijken of ‘ie vlak is. En schoon van binnen. Moet de voetpakking vernieuwd worden of zit daar een dunne pakking of vloeibare tussen?
Ik hoop ècht dat dit het is.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zit dunne pakking tussen. Ik dacht pakking, formica plaatje, pakking…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Mooi dat je een oorzaak gevonden hebt, nu maar hopen dat dat de oorzaak van je problemen is, zou heel goed kunnen.
Els je de carburateur toch open hebt, controleer dan gelijk de vlotterhoogte even, moet 18 mm zijn
En tussen het spruitstuk en de carburateur zit een dikke pakking, en daar zijn ook dunne pakkingen voor te krijgen (bij die kitcarman uit Zutphen), niet ter vervanging, maar je hebt er dan 2 nodig, 1 aan elke kant van de dikke pakking.
Ik weet niet of dat nodig is hoor, heb het zelf wel gedaan onder het mom van “baat het niet, dan schaad het niet”!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De carburateur ligt eraf. Met een inbussleutel op een kleine dop ‘12 geslagen lukt het prima. De voetpakking heeft flink gelekt, dus deze operatie is niet voor niks. Nèt toen de carburateur eraf lag, kwam de post met de twee dunne pakkingen. Helaas is er maar eentje bruikbaar, omdat ze alle twee een langwerpig gat hebben. De bovenste moet tocht echt twee gaten bevatten op beide trappen goed af te sluiten. Het formica plaatje is aan de bovenkant van reliëf voorzien: je kunt de contouren van de onderkant van de carburateur precies zien. Dat moet toch volledig vlak zijn? Ik heb zojuist maar een nieuwe formicapakking en papierpakking met twee ronde gaten besteld (ook de pakking van de olievulpijp, die moest er immers af en de carbmoeren, die door een onverlaat met een beitel waren vastgezet).
Keep you informed!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Het wil nog niet vlotten met mijn plofkip. De geleverde formica voetpakking paste niet en was krom. Die kan samen met de verkeerde carburateurmoeren terug naar de leverancier. Ik heb de twee papieren pakkingen boven en onder de oude voetpakking geschroefd. Dat bracht niks. Nou ja, hij loopt mooier stationair. Verder nog steeds ploffen bij gasgeven en slecht starten. Daarna heb ik het deksel van de carburateur gehaald, de vlotterafstelling gecheckt (iets bijgebogen) en de sproeiers doorgeblazen met perslucht. Het is nu iets beter. De eend start beroerd, maar al ‘ie warm is ploft ‘ie bijna niet meer. Alleen met flink doortrekken hoor je soms het plofsaldo op de achtergrond. Bij gewoon rijden hoor ik niks meer. Ik krijg er een punthooft, of meer een plofkop van.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Hoe ploft ie? In de uitlaat of is er een terugslag de carburateur in?
Als je de motor met de slinger ronddraait, is er dan wel een behoorlijke compressie?
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De plof is in de uitlaat. Zojuist bij de eendenboer geweest. Hij weet het ook niet maar houdt het op iets mechanisch. Het klinkt als een losse kop, volgens hem aan de rechterkant. Ik ga de kersvakantie maar benutten om die kop eraf te halen en te kijken of ik iets kan vinden…
Ben de 1e eigenaar van een 2CV6 met 310.000 KM, karretje gaf van de zomer ook plots heftige klappen in uitlaat, en kon enkel met volgas erop en helse klappen thuiskomen.
Nu rij ik erg weinig KM ermee de laatste jaren, en mijn 2cv-boer zei dat het zou kunnen dat er een uitlaatklep plots niet écht meer sluit, vanwege vuil of iets dergelijks, en vanwege het weinige gebruik!
Heb de uitlaat(en) tijdelijk wat losser(0,25) gezet,en ook nieuwe bougie kabels gedaan.
Heb het sindsdien niet meer gehad.
Weet niet of het bij jou dit euvel is, maar misschien brengt het je op een idee!
Vind het een naar probleem, ik volg je draadje!
Dit is het telnr van een 2cv zaakje in Goes misschien weet die meer, ik ben daar klant.
Deux Marjaux 0113 212007. succes
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
I Claudius had het bij het goeie eind. Dat mag ook wel met zo’n respectabele kilometerstand met je nieuw gekochte Eend. Geweldig!
Ik heb de zaak weer afgebroken en een brakke uitlaatklep gevonden. De zitting lijkt nog prima. De klep vertoonde fors sporen van ‘doorslag’ en is heeft een holle rand gekregen. Op het eerste gezicht leek het prima en pas na het eruit halen kwam het euvel te voorschijn. De verbrandingsruimte is ook al erg zwart na die paar honderd kilometer.
Nu nog proberen een nieuwe klep te bemachtigen in de kerstvakantietijd, inschuren en rijden.
En nóg is het niet zeker dat het nu (straks) perfekt loopt.
Als je een andere klep hebt ingeslepen,( wat dus wel nodig is) kan je de passing controleren, door in het uitlaatgat van de kop, in jou geval, wat kruipolie te doen (plasje) komt er geen olie langs klep en verbrandingsruimte; dan is ie wat mij betreft in orde!!!!
En is er niet aan een klep te komen, dan heb ik er hier nog wel!
Succes…....
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)