Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Als ik een kop los heb, draai ik er een bougie in en giet benzine o.i.d in de kop, het vloeistofpeil mag dan niet zakken, dan sluiten de kleppen goed af.
Controleer je nou ook gelijk de andere cilinderkop?
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De andere kop wil ik eigenlijk lekker laten zitten. Het ploffen kwam duidelijk van de rechter kant en ik heb de koppen van te voren af laten persen met zo’n vacuumpompje. Een klep bestellen ging niet: bijna alle eendenboeren zitten dicht nu. Eén eendeboer was open, had ‘em liggen, dacht ‘ie. Gisteren naartoe gereden en nog niks. Bleken het allemaal uitlaatkleppen van een viertje te zijn. Nu wacht ik maar braaf tot volgende week op een klep, klepseals en nieuwe spruitstukpakkingen. De slijppasta en het stokje met zuignap liggen al klaar. Nu nog iets bedenken om de klepveren in te drukken zonder profi-tool.
Jammer allemaal, maar haast is ook niet alles!!
Je kan een stevig stukje buis (zo’n 5cm lengte) van een iets kleiner diameter van de klep/veerhouder voor driekwart open zagen (zoiets wat je liet zien met dat pvc buismateriaal rond je zuiger)en een flinke houtklem op de klep (verbrandingsruimte zijde)
Indraaien, en met smal magneetje,of een schroevendraaiertje met lagervet eraan)(plakt) die cupjes eruit halen, en voorzichtig weer uitdraaien (houtklem)
En de nieuwe klep erin in omgekeerde volgorde, cupjes met vet aan je schroevendraaier plakken, en erin peuteren.
Overtuig jezelf dat de cupjes echt goed zitten.( je kan de klepsteel groeven ook een beetje met vet insmeren, dan plakken de cupjes meteen goed) dan weer de klem terug draaien.KLAAR!
Het ziet er niet erg profi uit maar in geval van nood?? ik doe het eigenlijk alleen maar zo!! ops:
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
GeraldDSuper schreef:De klep vertoonde fors sporen van ‘doorslag’ en is heeft een holle rand gekregen.
Wat bedoel je? Op de foto lijkt er mi niet veel mis met die klep. Een beetje hol pasvlak zegt niet dat de klep gaar is hoor.
Stop die klep er nog eens in en doe de benzine proef. Het gaat er om of hij lekt!
En inderdaad de truc met de lijmklem is prima klep gereedschap.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De klep is niet alleen hol, de (holle) pasrand heeft zwart verkleurde plekken. Op de klep zaten duidelijk zichtbare radiale verbrandingssporen. Met de vacuum-truuk was ‘ie niet dicht. Met benzine op de klep heb ik het niet getest. En aangezien een nieuwe klep niet duur is, wil ik daarvoor gaan. De lijmtangtruuk ga ik zeker proberen. Met twee schroevendraaiers en gevaar voor eigen vingers lukte het ook altijd. Maar dat is eigenlijk idioot werk.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Klep is binnen. Mijn vader heeft ‘em overdag mooi met het stokje en slijppasta ingeslepen. Inlaatklep ook even gedaan. Dat is goed gelukt met een mooi en smal pasvlak. Die tip met een stukje buis en een houtdraaiklem werkt perfect als klepverentang. Ik heb een stukje verwarmingsbuis van 5 cm genomen en er twee grote gaten opzij ingeboord om de conische busjes doorheen te kunnen monteren. Klepseals vernieuwd, op dichtheid getest met wasbenzine, met nieuwe spruitstukpakkingen weer gemonteerd, afgebouwd, starten en lopen ZONDER ploffen. Yes! Alleen een lekkende uitlaatklem gaf wat leven. Nadat ik die opnieuw had vastgezet en weer startte, hoorde ik toch weer een (klein) plofje. Merde! Vandaag gewoon rondgereden en tijdens het rijden, ook bij fors optrekken loopt ‘ie als een zonnetje. Alleen nèt na de (koude) start hoor ik soms bij gasgeven een kleine roffel. Het is om gek van te worden. Het is nu stukken beter. Maar waarom blijft het kreng soms nog sputteren?
Mooi sleutel werk allemaal hoor!
Ga nu eerst eens een tijdje rijden, kleppen mogen zich best nog wat zetten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Na de koude start mag je ook met choke doorrijden!
Wat voor “roffel"is het dan? Sputter in de carbu?of knal in de uitlaat?
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De roffel is in de uitlaat. Alleen bij een koude start tot de eerste 100 meter. Dan is het over. Ik ga nu gewoon rijden.
Ik vond de Eend nu wat hard stationair lopen. Draaien aan de CO-mengschroef hielp helemaal niks. Vulpijp en dynamo eraf, CO-schroef eruit: zit er geen schroefdraad meer in. Een vorige eigenaar/beunhaas heeft de schroef met locktite of zoiets vastgezet. Vanmiddag even een nieuw tweedehands carburateurtje bij de eendensloop GAM scoren.
Zo rij je 8 jaar probleemloos, zo is valt je deusjevo van het ene gezeik in het andere .
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ach, waarschijnlijk kun je nu wel weer 8 jaar probleemloos rijden, mooi dat je nu eindelijk alle mankementen hebt kunnen verhelpen, over die roffel in de uitlaat zou ik me ook geen zorgen maken.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De 8 probleemloze jaren breken vooralsnog niet aan. De plof blijft tijdens en na het starten. Verder loopt’ie goed. 120 met gemak. Alleen nu lekt de carburateur benzine. En dat als volgt:
Starten gaat erg moeizaam. Na lang starten en starten en starten slaat madame aan en loopt meteen mooi. Strange n’est-ce pas?
Na het afzetten van de motor, loost de carburateur een scheutje benzine op het blok. Waarschijnlijk door het overloopgaatje. Daarna is ‘ie droog. Na anderhalf uur stilstand begint er benzine uit de carburateur te zeiken en is de voet van de carburateur, het spruitstuk en de bovenkant van het blok nat. Ik dacht aan het overlopen van de tank of zoiets. vlotters gesteld: geen oplossing. Vlotternaald gewisseld voor een andere, vlotters weer gesteld: geen oplossing. Toen een nieuwe vlotternaald en carburateurdekselpakking besteld, afgesteld en gemonteerd en het blijft hetzelfde. Ook als ik direct na afzetten van de motor de benzineslang van de carburateur aftrek, gaat ie na anderhalf uur lekken. Het is dus geen benzine overgeheveld uit de tank of benzinepomp. Het lekken gebeurt vanaf de buitenkant, lijkt het wel. Waar kan het uit lekken? de vlotterkamers hebben toch alleen via de sproeiers een uitgang? en bij overstromen loopt het toch het spruitstuk in en niet aan de buitenkant eruit?
Nu hangt er zo’n vieze benzinelucht rond de eend. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Gerard
Zoals je schreef gaat de carborateur lekken na ongeveer 30 minuten,ook als de toevoerslang eraf is.
Dan lijkt het mij dat er druk ontstaat in de carborateur en deze kan dus niet vanuit de toevoer komen maar enkel vanuit het inlaatspruitstuk.
Mogelijk dat de compressiedruk via een iets lekkende inlaatklep door het spruitstuk bij de carborateur kan komen.
Misschien is het ver gezocht maar er blijft volgens mij weinig anders over.
Ik volg je forum met belangstelling.
Succes Ben
Als de motor stilstaat, kan er geen benzine in de carbu komen, die zit veel hoger dan de benzinetank!
En dat kleine gaatje in spruitstuk begint onmiddellijk te lekken bij moeilijk starten (overtollige benzine, verzuipen)
Heb je nieuwe bougiekabels???en nieuwe bougies (dat scheelt ook een berg)
En ik volg je draadje met interesse, het is een heel raar probleem.
maar ik denk aan iets simpels!!(misschien kom ik er nog op)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Pakking beschadigd?
Klein barstje in de vlotterkamer?
Misschien zit er niets anders op dan de carb. eraf halen en dan op de werkbank volgieten met benzine, dan kan je zien of het er dan ook uit loopt en zo ja, waar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Het lijkt wel of er ergens een lekje zit in het carburateurhuis , ik heb hier nog een oude 2 traps carburateur liggen die ik als plukcarburateur gebruik, het huis is goed.
Als je er wat mee kunt moet je het maar laten weten.
Ik weet niet of je de auto nu nog gebruikt, maar met het oog op brand zou ik dat dus niet doen!