1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Citroen C4 1.6 Vti Berline collection lpg bjr 2012
Herman95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 18-10-2012

Gepost: 18 oktober 2012 01:28 AM

Beste mensen,

Ik wil even weten of er meer C4 rijders zijn die vinden dat de achtervering te zwak is.
Totale belading van mijn auto achter ongeveer 250 kg.
Te weten : volle gastank 60 kg, volle benzinetank 60 kg, kofferbak beladen 40 kg en trekhaak met kogeldruk caravan 90 kg.
Auto zakt heel erg in en krijgt daardoor een wat zwabberig rijgedrag en het kan m.i. ook niet goed zijn voor de veren plus dat onze caravan in een voorwaartse knik ligt.
Bij een vorig merk auto werden er bij het plaatsen van een gastank en trekhaak automatisch hulpveren geplaatst. Hulpveren zijn voor mijn model (nog) niet beschikbaar maar het verbaast mij dat er fabriekaf niet meer aandacht aan is gegeven.
En verder? Laat mensen maar kletsen. Fijne en complete auto.

Update : Ik heb op 30 oktober 2012 bij de fa. Carsupport in Krimpen a.d. Ijssel verzwaarde hulpveren laten monteren. Kosten 208 euro incl btw en montage. De hulpveren zijn dezelfde als van model vanaf 2004.Auto zakt aan de achterzijde nagenoeg niet in en ligt strakker op de weg. Caravan zal nu ook recht hangen. Comfort qua vering bemerk ik amper verschil.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 oktober 2012 10:51 AM
  [ # 1 ]

90 kg kogeldruk?? Dat is wel erg veel!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Herman95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 18-10-2012

Gepost: 18 oktober 2012 12:52 PM
  [ # 2 ]

70 kg kogeldruk plus 20 kg trekhaak. Dat is toch niet zo gek??

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 oktober 2012 01:31 PM
  [ # 3 ]

Ik meen dat de max kogeldruk 50 kg is bij een C4. Het kon ook 60 zijn, maar 70 is het zeker niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Herman95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 18-10-2012

Gepost: 18 oktober 2012 02:11 PM
  [ # 4 ]

Neem aan dat je dit opmerkt met de beste bedoeling.
Je zit er echter wel goed naast.Technische gegevens boekje blz 224:
Aanbevolen kogeldruk : 75 kg.
Doet verder aan de strekking van het verhaal niets af, toch? Laughing

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 16 december 2012 08:49 AM
  [ # 5 ]

Waarom rij je eigenlijk met een volle benzinetank rond met een auto op LPG? Tank wat minder vol, scheelt brandstof en druk op je achteras.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
knarfield
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 06-01-2007

- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Gepost: 16 december 2012 12:09 PM
  [ # 6 ]

Hetzelfde had ik met mijn C4 coupe VTS 1,6. Ik kon aan het zicht in de achteruitkijkspiegel “zien” hoe vol de gastank was.

Volle 74 ltr gastank, benzine tank gevuld, trekhaak in de kofferbak en het gereedschap dat ik voor mijn werk nodig heb, en in de achteruitkijkspiegel kon ik minder lucht zien. Na het plaatsen van sterkere achterveren was het probleem opgelost. De auto lag weer lekker strak op de weg.

Klusje van ongeveer één uur bij de dealer.

Profiel  
 
Herman95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 18-10-2012

Gepost: 16 december 2012 12:11 PM
  [ # 7 ]

Waar in mijn topic kun je afleiden dat ik constant met een volle benzinetank rondrij Jellelawa?
De mogelijkheid is er echter wel dit te doen.Het ging uiteindelijk om het ver doorzakken van de achtervering. Dat is ook zonder gastank al het geval naar ik hoor.
Ik constateer een probleem en bied een mogelijke oplossing.Vervolgens doet eenieder maar wat hij/zij er mee wil. Daar is dit forum toch voor?

Profiel  
 
knarfield
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 06-01-2007

- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Gepost: 16 december 2012 12:13 PM
  [ # 8 ]

En je zult toch benzine in de tank moeten hebben voor het starten van de auto. Ik neem aan dat de auto op benzine start, en dan overschakeld op gas.

Profiel  
 
Herman95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 18-10-2012

Gepost: 16 december 2012 12:19 PM
  [ # 9 ]

Sterker nog Knarfield, auto schakelt na 4000 toeren automatisch over op benzine. En daar zit je al gauw op met het trekken van een caravan. Viel me alleen op dat de dealer het probleem onderkende maar er niets aan ging doen. Ik ben net als jij zeer tevreden met de hulpveren.

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 16 december 2012 12:38 PM
  [ # 10 ]
Herman95 schreef:

Waar in mijn topic kun je afleiden dat ik constant met een volle benzinetank rondrij Jellelawa?
De mogelijkheid is er echter wel dit te doen.Het ging uiteindelijk om het ver doorzakken van de achtervering. Dat is ook zonder gastank al het geval naar ik hoor.
Ik constateer een probleem en bied een mogelijke oplossing.Vervolgens doet eenieder maar wat hij/zij er mee wil. Daar is dit forum toch voor?

Hay, zie tekst uit het eerste bericht. “Totale belading van mijn auto achter ongeveer 250 kg.
Te weten : volle gastank 60 kg, volle benzinetank 60 kg, kofferbak beladen 40 kg en trekhaak met kogeldruk caravan 90 kg.”

Zakt de c4 echt zoveel door? Heb net een c4 gekocht, die nog afgeleverd moet worden, maar begin al een beetje angstig te worden. Uiteraard komt er nog geen caravan achter, maar een vouwwagen. we hadden hiervoor een Roomster op LPG, maar die gaf geen krimp met gewicht op de achteras.Heb wel eens vaker gehoord dat er hulpveren gemonteerd moeten worden als er iets achter hangt, bij diverse auto’s. Maar over de C4 nog niets gehoord.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 16 december 2012 12:55 PM
  [ # 11 ]
knarfield schreef:

En je zult toch benzine in de tank moeten hebben voor het starten van de auto. Ik neem aan dat de auto op benzine start, en dan overschakeld op gas.

Wij tankten af en toe eens 10 liter als het lampje van benzine begon te branden. Volle tank moet je meenemen en kost toch iets extra aan brandstof, wat niet nodig is. LPG auto start altijd op benzine en schakelt vanzelf over op gas als de motor de juiste temp heeft bereikt. Je moet overigens wel af en toe een filtertje in het LPG systeem vervangen, anders krijgt de auto ook storingen. Bij onze Roomster begon deze af te slaan bij stationair.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 16 december 2012 08:15 PM
  [ # 12 ]

Ik snap hier niks van, in mijn oude C4 al met veel gewicht in de koffer rond gereden. Dan heb ik het over dik 300 kg, en nooit problemen gehad dat de wagen fel doorzakte achteraan confused
Zelfs bij mijn Saxo vroeger viel dat heel goed mee!

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
Herman95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 18-10-2012

Gepost: 17 december 2012 12:38 PM
  [ # 13 ]

Google eens op trekauto van het jaar 2005 KCK van de ANWB mensen.Daar komt dit probleem ook aan de orde. Maar nogmaals: ik vond het een probleem. De caravan hing in een voorwaartse knik en de spatlappen schuurden over de grond bij het uitrijden vanuit de garage.Dit behoort nu in ieder geval tot het verleden. En natuurlijk tank in als ik in Luxemburg de bezinetank vol. Daar is hij ook voor.Voor de rest mag eenieder het voor zichzelf invullen. Discussie voor mij gesloten.Prettige feestdagen allemaal en hou je Citroen ook in 2013 heel.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 december 2012 06:36 PM
  [ # 14 ]
Herman95 schreef:

Sterker nog Knarfield, auto schakelt na 4000 toeren automatisch over op benzine.

Waarom doet die dat?
Dat betekend als je iets van 150 km/h in gaat rijden dat je gewoon op benzine rijdt… Confused

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 december 2012 06:52 PM
  [ # 15 ]

Dat klopt natuurlijk niet. De auto schakelt namelijk alleen uit zichtzelf terug naar benzine als er in het lpg circuit een foute waarde ontstaat, bv door te zware belasting in combinatie met een te arm mengsel. Hij moet gewoon tot in de toerenbegrenzer op LPG blijven lopen.

Wat mij nog steeds opvalt is dat er een kogeldruk van 75kg wordt aanbevolen maar dat er gewoon met 90KG kogeldruk gereden wordt…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook