














Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Een relatie aangaan met iemand die je al zestien jaar kent, het komt voor. Met auto’s werkt het soms net zo. Als kersvers lid van de CX Club woonde ik in 1996 een evenement in Zeeuws-Vlaanderen bij en trof daar Karel, een Belg met een hoedje op en een smetteloze witte CX 2200 Pallas uit 1976. Hij genoot nogal bekendheid in de CX-wereld, omdat hij heel België leegkocht en al die voitures naar begerige Nederlanders doorstootte. Internet bestond nog niet en knappe CX’en vielen voor een habbekrats te bemachtigen, vooral in België. Eén exemplaar was echter voor niemand anders beschikbaar dan voor Karel zelf: zijn ‘wiette Pallas’, steevast door anderen waargenomen met het kenteken EUS-267. Ondertussen bloeide er een goede vriendschap tussen ons op en als ik dan weer eens van CX wilde of moest wisselen speurde Karel naarstig de Belgische markt af, op zoek naar een geschikte kandidaat. Om uiteenlopende redenen kwamen we nooit tot zaken, eigenlijk altijd vanwege externe factoren. Enkele jaren geleden viel het bericht nogal rauw op mijn dak dat de wiette Pallas in de verkoop ging. Ondenkbaar! Zonder het te hoeven vragen wist ik dat als Karel afscheid van zijn oogappel nam, hij daarmee het CX-hoofdstuk voor zichzelf definitief zou afsluiten. Andere dingen speelden inmiddels een belangrijker rol in zijn leven: vriendin, kinderen en een pracht van een boot. Stilletjes bleef ik hopen dat hij zich zou bedenken, maar telkens kwam ik de advertentie weer tegen. Ondanks de voortreffelijke conditie van de auto en de alleszins redelijke vraagprijs openbaarde er zich nauwelijks serieuze belangstelling. Een paar maal zakte het bedrag, maar nog steeds hapte niemand. Ondertussen begon ik mezelf eens achter de oren te krabben. Mijn ‘81-er Prestige ondergaat een ingrijpende restauratie en gezien de daarmee gemoeide investeringen zal die voorlopig nog niet aan het asfalt snuffelen. Als ik nou eens de wiette Pallas overnam? Karel reageerde zeer verheugd toen ik hem dat voorstelde en hij legde een vriendenprijs neer die van mij geen enkele bedenktijd vergde. EUS-267 - overigens allang met een ander kenteken, maar altijd nog ‘Eusje’ - zou naar Nederland emigreren en voor de oude eigenaar gevoelsmatig ‘in de buurt’ blijven. Iedereen blij. Tijd voor wat foto’s.
Het gaat dus om een ‘76-er CX 2200 Pallas, later door Karel uitgerust met een 2400-carburateurmotor en een vijfversnellingsbak. De diverse accessoires springen snel in het oog: twee Prestige-spiegels, spatlappen, een luchthapper op de motorkap, mistlampen vóór, een aflegbak op het dashboard en een middenarmsteun voorin. Uitsluitend schaars recreatief gebruik in de laatste zestien jaar verklaart de kilometerstand: net geen 140.000. De transactie omvatte trouwens nog een tweede CX, namelijk een als onderdelendonor bestemde 2200 Pallas uit 1975 zonder stuurbekrachtiging. Tevens kreeg ik de originele 2200-motor met vierbak erbij.
Karel gaf zijn wiette Pallas nog maar zo zelden de sporen dat hij geen reden zag om hem aan te houden. De vele stilstand vertaalt zich natuurlijk in kinderziekten, dat wist ik van tevoren. Zo krijg ik de dashboardverlichting, de aanjager en het elektrisch bediende raam rechtsvoor niet geactiveerd, lekken er enkele koelwaterslangen en houdt de waterpomp het vermoedelijk ook niet helemaal droog. Onderweg naar huis begon ook de versnellingsbak wat te druppelen. Werk aan de winkel, dus, maar vooralsnog kan ik geen rampzalige dingen ontdekken. Ja, het linker voorportier wordt wat minder en onder het tankklepje begint een oude plamuurlaag op te bollen. Verder is het echter een keiharde, nimmer gerestaureerde auto, die pico bello in de lak zit. Nu eerst maar eens wat kleinigheden oplossen en dan naar de RDW. Eusje rijdt in ieder geval subliem en stemt mij zeer vreugdevol. Natuurlijk ga ik deze auto koesteren en niet blootstellen aan barre weersomstandigheden. Prima gezelschap trouwens voor mijn GS Club uit 1977. De basis voor een kleine Citroën-showroom ligt er…
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
leuk!
blower: check de draad in de midden console tussen de stoelen. Die valt vaak van de schuif af
Een goede waterpomp heb ik voor je liggen. niet nieuw, wel goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Wauw. Gave auto zeg. Wit blijft een cx goed staan.
Way out in the water, see it swimming.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Heel mooi! Gefeliciteerd ermee.
Zijn de buren nog blij met je?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Een mooie auto met een leuk verhaal. Die zal mooi staan in de nog te bouwen showroom in Klein Zonnedael aan de Waal.




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Erg mooie voiture, veel plezier ermee.
JW















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Mulder schreef:Heel mooi! Gefeliciteerd ermee.
Zijn de buren nog blij met je?
Natuurlijk! Met zulke monumenten in de straat worden de huizen meer waard.
@Bogaard77, eerst maar eens even zien of de waterpomp daadwerkelijk lekt, ofschoon de druppels die eronder liggen niet veel goeds doen vermoeden.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jaco schreef:Showroom in Klein Zonnedael aan de Waal.
(kom je dan wél een keertje bij ons langs??)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Wat een bjoet, gefeliciteerd! Die ‘originele Citroen-accessoires’, de luchthappert en de ver-braaiers in die subtiele zwarte huisjes, passen stiekem wel goed bij je
Neem je haar al mee naar de Nachtrit? Neem ik als cadeautje een stel pluchen dobbelsteentjes voor je mee












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi verhaal zit er zo bij deze CX
Veel plezier met de aanwinst.
Zo te zien wel met een belachelijk moderne radio
Overigens heb ik het idee dat je maar weinige van zulke vroege CXen in het wit tegenkomt.
Witte CXen zijn vaak nieuwer.
La Léo schreef:jaco schreef:Showroom in Klein Zonnedael aan de Waal.
![]()
(kom je dan wél een keertje bij ons langs??)
Ik ben toch al eens langs geweest? Of heb je dat alweer verdrongen?
Maar kom graag nog eens hoor, ook als de showroom er nog niet is. Moet m’n auto het wel weer een keer doen.
leuke cx ziet er mooi uit! en veel plezier er mee!















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
jmmj schreef:Wat een bjoet, gefeliciteerd! Die ‘originele Citroen-accessoires’, de luchthappert en de ver-braaiers in die subtiele zwarte huisjes, passen stiekem wel goed bij je
![]()
Neem je haar al mee naar de Nachtrit? Neem ik als cadeautje een stel pluchen dobbelsteentjes voor je mee
Nee, de nachtclubrit red ik niet. Eerst maar eens een Nederlands kenteken gaan regelen en rondjes in de omgeving rijden om kinderziekten boven water te krijgen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
cxfanatic schreef:jmmj schreef:Wat een bjoet, gefeliciteerd! Die ‘originele Citroen-accessoires’, de luchthappert en de ver-braaiers in die subtiele zwarte huisjes, passen stiekem wel goed bij je
![]()
Neem je haar al mee naar de Nachtrit? Neem ik als cadeautje een stel pluchen dobbelsteentjes voor je mee
Nee, de nachtclubrit red ik niet. Eerst maar eens een Nederlands kenteken gaan regelen en rondjes in de omgeving rijden om kinderziekten boven water te krijgen.
Denk dat je met de GS ook welkom bent
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Mooi karretje!
Past idd heel goed bij de GS
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Het zag er eventjes somber uit. De prise-askeerring lekte behoorlijk en de kenner weet dan dat motor en bak moeten worden gelicht om haar te vervangen. Typisch zo’n kwaal die ontstaat door lange stilstand. Toch maar eens Seal Shot van Veidec geprobeerd, dat het rubber weer soepel maakt. Het lijkt erop dat het werkt, want de bak druppelt nu niet meer. Eens kijken hoe het zich de komende dagen ontwikkelt.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.