Het is duidelijk dat een xsara break ongeveer 100l meer bagageruimte heeft. Zijn er nog andere overwegingen die meegenomen kunnen worden in de keuze voor een HB of Break? Is de HB zuiniger? Of rijdt hij lekkerder? Of is het ruimteverschil en uiterlijk het enige verschil?
Denk dat ik genoeg ruimte heb aan een HB, maar de tildrempel en gemak van een Break zijn ook wel fijner. Lijkt wel alsof de HB (oh nee, het is Berline in cittaal ) wel beter verkrijgbaar is op de tweedehandsmarkt voor aardige prijzen in combinatie met leeftijd en km-stand.
Wat is jullie mening?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een HB is lichter, dus zuiniger.
Verder heeft een break een andere achteras/ophanging waardoor deze iets stugger is.
Een coupé heeft bijvoorbeeld weer andere stoelen dan een berline/break.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de coupé stoelen.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Ik had hiervoor een Berline en nu een break. De break heeft een veel beter zicht naar achteren. Handig bij inparkeren,acheruit rijden, en bij het zien van fietsers en voetgangers bij rechtsafslaan.
groet
Een coupe is geen optie voor ons met kindertjes, zijn de stoelen zo anders (en niet om te bouwen in een Berline) ?
Dat zicht is inderdaad wel een aardige, de C-stijl is aan de grote kant. Anderzijds heb ik nu in mijn auto een minimaal even grote C-stijl en heb naar mijn weten nog niemand geraakt. Maar dat is geen garantie voor de toekomst uiteraard.
Is het verbruiksverschil erg groot tussen Berline en Break? Gewichtsverschil is volgens mij zo’n 25 kg volgens de Autoweek-site (is dus zelfde gewichtsklasse voor de wegenbelasting) en dat lijkt mij te verwaarlozen. Volgens die cijfers zijn ook de verbruikscijfers gelijk (1 op 14,5 voor beiden)...