Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-2012
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Goedendag allemaal,
Ondanks het regenachtige weer van vandaag heb ik tesamen met mijn pa een volgend project voor de Xsara gelanceerd. D’r moest maar eens dagrijverlichting opkomen. (ook wel Daytime Running Lights of kortweg DRL geheten.)
Na een avondje speuren op internet en eens wat mogelijkheden en prijzen te hebben bekeken viel mijn oog bij de automaterialenzaak op een display van Philips waar je de lampen in bedrijf kon zien. Erg handig want de meeste DRL lampen beloven veel, maar geven eenmaal geïnstalleerd maar matig licht overdag. Hier was goed te zien dat er een behoorlijke bak licht vanaf kwam. SMD leds, dus kapot zullen ze niet zo snel gaan.
Bovendien is er nog de issue van het relais. Soms zit dat in de lampenunit zelf, soms zit het los. Maar bij de lampen op marktplaats mag je dat vaak zelf nog even regelen.
In het Philips setje (d’r zijn drie soorten: DL4, DL5 en DL 8 ) zit het relais erbij. Compleet met keurige connectors en voldoende kabel om alles netjes weg te werken met tie-wraps. Een ander voordeel van de Philips set zijn de brackets. Deze bestaan uit 1 stuk en laten de lampen er eenvoudigweg muurvast inklikken na montage. Nix geen beugeltjes die loslaten of waar het schroefje losser van kan gaan zitten door trillen.
Goed, het is dus geworden de LED DL 4, enerzijds vanwege het formaat. Niet te lang, zodat hij mooi in de grille past. En daarbij een coming-home functie (lampen gaan kort even aan zodra je de CV aanklikt) Bij geen licht voeren en contact aan gaan de lampen dus standaard aan. En bij stads- of dimlicht voeren gaan ze uit. Als een van de weinigen zijn deze lampen van Philips ECE gecertificeerd en legaal op de openbare weg. Maar dat terzijde.
Installatie van de lampen was eigenlijk het meest uitdagende gedeelte. Liggend op de grond op een matje de tapschroefjes onderin de bumper gedraaid en er voor gezorgd dat de lampen gelijk hangen en mooi aansluiten op de lijn van de koplampen.
Dan de draad van beide lampen doorvoeren achter de grille en vôôr de twee fan’s langs. Goed vastgezet met tie-wraps, want ik moet geen draad tussen mijn fan. Het plaatsen, aansluiten en vastzetten van het relais was eigenlijk makkelijker dan ik verwachtte. In de plastic bak van de accu was nog ruimte zat en (handig) d’r zaten aan de zijkant al twee gaatjes om het relais vast te zetten met alweer tie-wraps. Daarna aansluiten van plus en aarde. Deze vonden hun plekje in de zekeringkast onder de motorkap, de plus. En een daar vlakbij zitten aarde schroef op de carosserie.
Laatste taak was het aansluiten van het overgebleven draadje aan de plus van de stadsverlichting. Die sensed dus of de normale stads- en dimverlichting aan is en zet dan de DRL lampen uit.
De plus was, na doormeten, snel gevonden, de witte draad van de stadsverlichting. Even een scotchlock blokje d’r op en klaar.
Na controle deed alles het perfect.
Ik maak morgen overdag wel even een foto van het resultaat.
Tegen de tijd dat we klaar waren was de duisternis reeds ingevallen.
Hoop dat jullie iets hebben aan dit verhaal.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ik ben wel benieuwd naar de foto’s, vooral foto’s van hoe het gemonteerd en aangesloten is.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-2012
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Dat was ik al van plan. Maar ontbrak me nog even aan de tijd.
Nu dan maar ?
Een plek vinden voor de lampen was vrij simpel. Genoeg ruimte onder de bumper:
Ervoor zorg gedragen dat ze een beetje op de lijn van de overige verlichting aansluiten:
Bij het een plekje vinden voor het relais gegaan voor de plek waar ook de accu zit. Was nog ruimte zat in de bak: (beetje moeilijk te zien)
Dan de aansluiten voor de min, dat was een makkie. zit een schroef op de wielkast links, rechts naast de zekeringsbox in het motorcompartiment: De zwarte massakabel komend van het relais zet je er zo bij:
Dan de aansluiting van de plus, komende van het relais, was eigenlijk ook snel gevonden in de zekeringskast:
Met heel veel zon overdag vind ik het geen bak licht, maar het is minstens zoveel als de gewone dimverlichting. Dus waar zeur ik over
Mis ik alleen nog de aansluiting op ‘t stadslicht.. maar dat lijkt me een duidelijke. Witte kabel dus
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Iets met het linken naar plaatjes in DropBox gaat fout, zo te zien…
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-2012
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Ik zag ‘m .. en verbeterd.
Maar dank je
Xsaartje schreef:Met heel veel zon overdag vind ik het geen bak licht, maar het is minstens zoveel als de gewone dimverlichting. Dus waar zeur ik over
Wat is dan het nut van DLR, als je net zo goed je dimlichten aan kan zetten ?
Of heb je hiervoor gekozen, omdat je het mooi vind staan ?
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-2012
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Hey ZX,
Daar zijn meerdere redenen voor.
1. Allereerst: ik vind het inderdaad mooier staan. ‘t maakt een Xsara van 12 jaar oud weer een heel klein tikkeltje moderner. En ik hou wel van wat klussen, eerlijk gezegd
2. Besparing op energie (dus brandstof) en kosten van lampen. SMD-leds hebben een levensduur van > 10.000 branduren. Dus, zeg maar, meer dan mijn autootje nog gaat meemaken. Nou moet je wel aardig wat lampen kopen om de investering te rechtvaardigen, daar heb je een punt.
3. Veiligheid. Overdag heb ik niet altijd mijn lichten aan omdat ik dat vaak vergeet aan te zetten. Deze gaan standaard aan. Hoef je niet over na te denken. Dus beter zichtbaar.
4. Doordat je de dimlichten niet aan hebt, springt de radio ook niet in de dimstand en is beter afleesbaar overdag.
5. Bovendien wordt DRL verlichting steeds meer gemeengoed. Alle nieuwe auto’s die vanaf februari 2011 zijn geïntroduceerd moeten verplicht verlichting dragen die automatisch aan gaat. Daar zal vast een goede reden voor zijn.
Ik vergelijk het met de introductie van het derde remlicht, ZX. Eerst moest men er nauwelijks van weten. Nu rijdt er haast niemand meer zonder.