Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mayo in de vulpijp is een bekende bx-kwaal. Vroeger moest je die dingen iedere 10.000 km schoonmaken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heeft die pannenspons in de vuldop nou nog een functie?
Bij mij zit ie er nog in en af en toe gooi ik hem in een potje ontvetter.
Maar hij kan waarschijnlijk net zo goed zonder spons?
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Punaxio schreef:Overigens, zit er nou roest op je schutbord? Zie foto 1
Jup, ik vrees van wel. Maar nog niet heel diep. Da’s een plek die ik nog behandelen ga.
-=-=-=-=-=-
Heeft iemand een beetje een beeld van het verbruik van de 1.6 motor? Ik heb namelijk 540 kilometer gereden sinds ik d’r heb en daar heb ik 49 liter benzine voor verbruikt. Dat maakt het 1:11. Voornamelijk stads-/korte ritjes. Vandaag heb ik na de tank volgegooid te hebben Zwolle-Amersfoort-Zwolle gereden (160 km) en de benzinewijzer is niet van zijn plek geweken. Is het verbruik zoveel beter op de snelweg?
Wat maakt de BX trouwens een herrie op de snelweg (120 kmpu @ 3500 rpm—> hoort dat?)
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Van die benzinemeter zou ik echt niet uit gaan, niet betrouwbaar.
Maar ik deed met mijn 16 TGI zo’n beetje 1:12/1:13.
En bij 120:
ja dus.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
H@ns schreef:Heeft die pannenspons in de vuldop nou nog een functie?
Bij mij zit ie er nog in en af en toe gooi ik hem in een potje ontvetter.
Maar hij kan waarschijnlijk net zo goed zonder spons?
Ik had van de BX Club begrepen dat er destijds een officiele melding was vanuit de dealers om dat gaasje te verwijderen o.i.d. Het zou de slugdevorming alleen maar versnellen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Klopt het dat deze BX wel eens aan de Eekwal in Zwolle staat? Wat een strak ding man!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Bart1989 schreef:Klopt het dat deze BX wel eens aan de Eekwal in Zwolle staat? Wat een strak ding man!
Nope, daar heb ik nog nooit gestaan.
*gaat binnenkort even kijken welke BX het is*
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik heb die BX nog niet gezien…
Vandaag heb ik Trix afgeleverd bij Hegru. Adals, distributieriem en uitlijnen (het stuur staat scheef in rechtuitstand). De heenreis was een drama: Trix zwabberde als een natte dweil over de weg en gaandeweg bij het remmen hoorde ik rechtsachter klonk-klonk-klonk-klonk. Ik hoop dat dat opgelost zal zijn als de adals vervangen zijn, maar als er nog andere dingen zijn, tja, dan moet dat ook maar gebeuren. Het schijnt dat hij kort na het weekend al klaar is, dus woensdag/donderdag al ophalen. Ik hoop dat hij dan nog eventjes op de brug kan zodat ik er even onderdoor kan lopen en wat tips kan krijgen.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
PieterSanders schreef:
Vandaag heb ik Trix afgeleverd bij Hegru. Adals, distributieriem en uitlijnen (het stuur staat scheef in rechtuitstand). De heenreis was een drama: Trix zwabberde als een natte dweil over de weg en gaandeweg bij het remmen hoorde ik rechtsachter klonk-klonk-klonk-klonk. Ik hoop dat dat opgelost zal zijn als de adals vervangen zijn, maar als er nog andere dingen zijn, tja, dan moet dat ook maar gebeuren. Het schijnt dat hij kort na het weekend al klaar is, dus woensdag/donderdag al ophalen. Ik hoop dat hij dan nog eventjes op de brug kan zodat ik er even onderdoor kan lopen en wat tips kan krijgen.
Hegru is echt en top bedrijf, het zijn wel een beetje rauwdauwers maar wel rauwdauwers met verstand van zaken echt super. Toen ik nog in Eindhoven zat ging ik daar ook altijd naar toe om de bix te laten onderhouden. Wat betreft dat ‘klonk-klonk-klonk-klonk’ zou dat best de rechter ADAL kunnen zijn, was bij mijn bix ook. Nu dat je um naar Hegru hebt gebracht kan je ervan uit gaan dat je goed en vakkundig geholpen wordt.
Kudo’s voor jouw mooie BX Pieter!!
Een BX ? Jaaa zeej tie!!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Terug van Hegru!
Trix rijdt prima nu. Door de versleten ADAL trok ze scheef, waardoor je altijd moest tegensturen om rechtuit te rijden. Uitlijnen was dus onnodig want het stuur staat recht. Distributieriem nieuw. Waterpomp was op de een of andere manier nog nieuw dus die is niet vervangen. Pasmans in Hardenberg adviseerde dat wel, maar was bij deze niet nodig. Remblokken wilde ik eigenlijk zelf doen, maar het was zo hard nodig dat ze maar meteen gedaan zijn. Trix rijdt nu als een zonnetje, zo vertelden ze me bij Hegru. LHM moet daarentegen wel vervangen worden; het liefst zelfs door spoelolie eerst. Bollen daarentegen zijn nog goed.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Mooi, en nu binnenkort de LHM eruit of mag dat nog even wachten?
En ga je voor spoelolie?
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik denk wel dat dat inmiddels (hoog)nodig is om met spoelolie alles door te spoelen. Ik vraag me af of dat eerder gebeurd is, maar áls het al gedaan is in het verleden zal dat acht jaar geleden zijn geweest. Dus sowieso een goed plan om het alsnog te doen.
Een ander vraagje…ik dacht altijd dat, doordat de ADAL rechts slecht was, dat daardoor bij sommige hobbels gebonk achterin veroorzaakt werd. Nu de ADALs vervangen zijn, blijft het gebonk. Het bonkt slechts één keertje nadat de hobbel genomen is en vrij luid.
Kort onderzoek wees uit dat het wel eens het kofferbakslot kan zijn en dat dus de kofferklep op zijn rubbers tegen de carrosserie botst. Sleuteltje tien erop en vastdraaien dacht ik, maar de moeren in de kofferklep die het slot vast zouden moeten zetten, zitten al moervast…muurvast. Voordat ik de gehele achterklepbekleding los trek enzo: bekend probleem? Kan het ook wat anders zijn?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik had ooit last van een bonkend reservewiel bij drempels.. Wie weet?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Bij mijn BX ontbrak een rubber dop boven de achter draagarm. Aan de schade aan het staal te zien, kwam de draagarm dus geregeld tegen een stalen balk aan, en ijzer op ijzer maakt een flinke dreun. Ik weet echter niet zeker of dat onder het rijden kan gebeuren, of enkel als de BX in slaapstand staat.
Controleren of je een rubber dop mist is in ieder geval in 2 minuten gebeurt. Auto in de hoogste stand, en dan kun je ze gewoon zien zitten als je boven je wiel kijkt.
Uitleggen met woorden is niet mijn sterkste punt, dus bij deze een foto van wat ik bedoel
Onder die balk hoort een rubber stootdop te zitten. Ik heb er niet zo heel veel verstand van, dus waarschijnlijk is het iets anders, maar dit is in ieder geval zeer snel te controleren.
edit: Foto werkt niet, als je het niet kan vinden gooi ik hem vanavond vanuit huis wel even erop. Lukt niet hier op werk.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Foto werkt niet, deze dus:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”