1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
BX 19tzd 1993 ombouwen met 17tzt turbo uit 1990
as@heesakker.com
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-2012

Gepost: 20 november 2012 03:38 PM

Goedemiddag,

Ik heb een BX 19TZD (non turbo) uit 1993 met antizink en dus een 6+2 pomp. De motor is jammer genoeg overleden en ik zou graag de motor willen vervangen door een 17TZD turbo motor uit 1990.

Ik heb veel behoefte aan de tips van ervaringsdeskundigen. Kan de hydrauliekpomp (1 persaansluiting) van de ‘90 motor aangesloten worden op de ‘93 auto met antizink (2 aansluitingen)? Waar ga ik tegen aan lopen?

Alvast bedankt voor de hulp,

Axel

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 20 november 2012 03:43 PM
  [ # 1 ]

Als je de pomp met montagesteun, spanrol en leidingen overzet zou het volgens mij gewoon moeten kunnen. Wat bedoel je met antizink? Het enige verschil zit ‘m erin dat je geen debietregelaar meer hebt, maar dat er eigenlijk twee pompen zijn, 1 voor de stuurbekrachtiging en 1 voor het standaard veer/rem-circuit.

Ik bedoel dus dat je dan de 6+2 pomp kan houden.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 20 november 2012 03:49 PM
  [ # 2 ]

Antisink zit op Xantia’s met 6+2-pomp, dat zorgt ervoor dat de auto niet meer inzakt na een nacht stilstaan. Op de BX zit dat dus niet, alleen de 6+2-pomp.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 november 2012 12:18 AM
  [ # 3 ]

En die “90er heeft bij de drukregelaar een verdeelblok zitten als deze is voorzien van stuurbekrachtiging, die heeft de “93er niet nodig vanwege die Xantia-pomp.
Het makkelijkste is gewoon dezelfde pomp te gebruiken. Die zul je er toch af moeten halen tbv het uitbouwen en later weer inbouwen van het motorblok. Dus je houdt je hydrauliek dan gewoon origineel, zoals het nu ook is uitgevoerd. De hydrauliekpomp zit bij je 93er toch ook op de versnellingsbak, neem ik aan?
Nu weet ik niet of je de complete auto met turbodieselblok tot je beschikking hebt, maar het zou wel handig zijn. Want je zult ook de uitlaatpijp moeten omwisselen (voorpijp is anders), evenals de radiator met expansietankje en -steun, de bijbehorende slangen en de extra koelfan waarvoor ook een extra relais moet worden bijgeschakeld. En het inlaattraject loopt heel anders, dus ook dat zul je moeten meepakken.
Tevens zul je als je volledig profijt wilt hebben van de extra turbopower ook de korte motorkap met koelluchttoevoer naar de intercooler moeten monteren, dat scheelt je zomaar iets van 15pk. En ik hoop dat je het motorblok met bijbehorende versnellingsbak hebt, want de standaard TZD-bak is een stuk korter qua overbrengingen.
Kortom, er zit wel wat meer werk aan vast dan alleen het blok wisselen. En zo gigantisch veel sneller is de turbodiesel nu ook weer niet in de praktijk, want de topsnelheid zul je in de praktijk nauwelijks gebruiken. De grote winst zit ‘m vooral in de extra koppel die wordt geleverd, wat vooral een ruimere krachtsreserve geeft voor inhaalacceleraties en dergelijke. Het is zeker de moeite wel waard, vooropgesteld dat je zelf eea kan doen.
Wat me alleen nu wel in gedachten schiet: voor benzine-auto’s vanaf bouwjaar 1993 worden strengere uitstootnormen gehanteerd, hoe dit met diesels zit weet ik niet. Het is natuurlijk al een diesel, dus ik verwacht geen problemen, maar het kan geen kwaad om dit van tevoren te controleren.

Ik ben zelf de afgelopen tijd bezig geweest met de ombouw van een standaarddiesel naar turbodiesel (daar heb ik verder overigens niets over gepubliceerd, was ik te lui voor), en de bovenstaande punten lijken me wel de belangrijkste. Qua bedrading hoef je eigenlijk niet veel te doen, alleen die extra koelfan vereist wat werk op dat vlak. Als je het daadwerkelijk gaat proberen: succes!!!

NB: zoek eens rond op dit forum en via Google wat je kan vinden van het ombouwproject van Marten Postma (nickname ‘mpostma’). Die heeft een aantal jaren geleden een 2.1 turbodiesel uit een XM in een BX gelepeld. Dat gaat weer een stuk verder, maar je krijgt een aardige indruk van het werk wat zo’n blokwissel met zich meebrengt, hoewel dat XM-blok wel een stuk lastiger in te passen was.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 november 2012 12:53 AM
  [ # 4 ]

By the way, ik ben nieuwsgierig: wat is er eigenlijk mis gegaan met het originele blok?

Profiel  
 
joppevg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012

- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Gepost: 21 november 2012 04:57 PM
  [ # 5 ]

Bouwjaar 1993 maakt in ieder geval nog niks uit voor de emissie eisen want mijn TZD Turbo is zelfs ontdaan van de kat

huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85,  Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 november 2012 10:08 PM
  [ # 6 ]

Heuh? Een kat op een TZD Turbo? Bedoel je misschien de EGR? Volgens mij is een TZD Turbo nooit met kat geleverd. Nou ja, misschien eentje die “miauw” roept en op het dak van je BX poseert. huh

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2012 10:14 PM
  [ # 7 ]

haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 21 november 2012 10:22 PM
  [ # 8 ]

Toch is het ècht zo jongens, zoek de GH-BG-31 maar eens op bij de RDW Wink

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 23 november 2012 02:01 AM
  [ # 9 ]

Check! Maar wat daar dan mee wordt bedoeld is me niet duidelijk. Voor zover ik weet deden katalysatoren pas een aantal jaren later hun intrede bij personenauto’s met dieselmotoren, en zeker niet bij de XUD-motoren. Wie het weet mag het zeggen.  Shocked

Er zit wel een zgn. vlamdover (heet dit zo?) in de voorpijp van de (latere) turbodiesels, zo’n ding lijkt uiterlijk aardig op een katalysator. Misschien dat dat verwarring oproept?

Profiel  
 
joppevg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012

- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Gepost: 23 november 2012 11:51 AM
  [ # 10 ]

Heel veel Xantia 1.9d turbo´s hebben ook Kat op het kenteken staan en dat zijn naar mijn weten ook XUD-motoren

huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85,  Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 23 november 2012 07:12 PM
  [ # 11 ]

Een BX met een 6+2 pomp en anti zink? Bestaat dat? Nooit geweten.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 november 2012 07:27 PM
  [ # 12 ]
Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 24 november 2012 12:58 PM
  [ # 13 ]

Ik begon al aan mezelf te twijfelen… Maar wat is hier het verhaal dan?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 24 november 2012 02:30 PM
  [ # 14 ]

Dat er wel BX-en bestaan met 6+2-pomp. TS heeft er een en omdat Xantia’s die een 6+2-pomp hebben ook antisink hebben ging hij ervan uit dat deze BX dat ook heeft, ten onrechte dus.

Ik had op mijn TZD Turbo ook een katalysator trouwens.

Ik heb hem eraf geschroefd en verkocht aan zo’n katalysatoropkoper die heel secuur heef gecontroleerd of er wel ‘katalysatormateriaal’ in zat.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
joppevg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012

- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Gepost: 24 november 2012 05:19 PM
  [ # 15 ]

zo’n bult heb ik ook maar schijnt bij mij leeg te zijn

huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85,  Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook