Ja, de lampen moesten toch op een manier vast gezet worden
De ducttape was als vervanging van krimpkous haha
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
De centrale vergrendeling werkt niet meer. Als ik dr knop van binnen omhoog en omlaag doe, hoor ik het relais van achter het dashboard wel. Wat zou dit kunnen zijn?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Zo, dit topic weer eens uit het stof getrokken na maanden van stilstand. Stilstaan doet ie overigens nog steeds, want ik ben eens wat anders van plan met de auto. Ik ben tegen een probleem aangelopen wat ik hier wilde vragen aan mensen met wat meer ervaring hierover.
De kop van een 1900 motor ligt eraf en ik wilde weten of dit zin heeft om hier tijd in te steken. Deze motor heb ik paar maanden geleden gekocht van iemand van het forum, nadat deze minimaal 6 jaar stil gestaan had. Het was een beetje een blinde koop, maar de prijs was niet hoog, zeg maar gewoon laag, en daarom toch maar gedaan.
De motor ging rond toen ik hem kocht, dat had ik samen met de verkoper geprobeerd. Ondertussen ligt de motor een stukje verder uit elkaar, want zes jaar stilstand vraagt natuurlijk het nodige onderhoud. De kop ligt eraf, en in de cilinderbussen ben ik wat krasjes tegen gekomen. Het zijn er weinig en niet diep. Het heb het idee dat deze erin zijn gekomen misschien tijdens het ronddraaien na die lange stilstand.
Zoals gezegd zijn het ondiepe kasjes, met de vinger niet te voelen, maar als je er met je nagel overheen gaat voel je ze dus wel. Is dit een enorme ramp, of met honen wel op te lossen?
Hieronder de foto waar de krassen duidelijk te zien zijn, deze zijn wel verergert doordat ik met een flits en van dichtbij de foto gemaakt heb.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hebben jullie destijds getornd met de kop eraf? En zat er überhaupt nog olie in het blok?
Die krasjes lijken me zo op het eerste gezicht geen ramp, maar voordat je weer gaat tornen zou ik iets van dieselolie ofzo op de zuigers gooien.
Honen van de cilinders zal best zin hebben. Ik heb hier eventueel nog een kop liggen (van een 1600, maar 16 of 19 maakt niet uit), mag je hebben voor gratis
Nee, het tornen hebben we met de kop erop gedaan. Olie zit er niet meer in, daarom heb ik dat tornen daarna ook niet meer gedaan. Dit weekend het blok voor de rest maar eens uit elkaar halen en kijken hoe de rest eruit ziet.
Bedankt voor het aanbod Hilko, dat houd ik nog even in gedachte!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Even uit nieuwsgierigheid, welke soort 1.9 is dit? Het is omdat ik toevallig vandaag een monopoint injectie 1.9 compleet gedemonteerd heb, maar hiervan is de opbouw anders met oa open deck cilinders met losse bussen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Dit is een 159a, geleverd in oa. in een GT en een Digit. Bij deze zitten de bussen er ook los in, maar ik had de koppakking erop laten liggen :p
Wat bedoel je met open deck cilinders?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Als ik op internet zoek naar een zuigerveren set kan ik twee sets vinden, met verschillende maten:
Veerbezetting: 1.50 - 1.50 - 4.00mm
Veerbezetting: 1.75 - 1.75 - 4.00mm
Welke moet ik dan hebben?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Van die zuigerveren heb ik geen idee, met open deck cilinders bedoel ik dat het koelwater vrij rondom rond de cilinders kan, hier zit het koelwater in allemaal aparte koelkanalen rond de cilinders.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Wispelturigheid ten top. Ik heb een ander blok gevonden waar ik me deze winter mee van de straat ga houden. Het is de bedoeling deze helemaal uit elkaar te halen en te reviseren en dan in de TRS te lepelen. Het is een blok met wat meer potentie dan wat er in lag, en ook meer potentie dan het blok waar ik eerst aan begonnen was, het is een 159B geworden
Vanavond begonnen, eerst in de motormontagesteun gezet en wat olie afgetapt. Een aantal onderdelen eraf die in de weg zaten om de kop eraf te halen. Toen dat gedaan was vol goede moet aan de kopbouten begonnen. De eerste bout zei: ‘Knak’. Tot zover mijn zin om er vanavond aan te werken. De bout was afgebroken terwijl er alleen een dubbele steek/ringsleutel opzat..
Hier twee foto’s van het blok:
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Afgelopen weekend is het motorblok helemaal uit elkaar gegaan. Na de ene kopbout die afgebroken was geen andere narigheden gehad, op een andere kopbout die ook nog afbrak na! Vanavond ook de cilinderkop helemaal uit elkaar gehaald, en ook daar niets vreemds tegen gekomen. Gelukkig heb ik nog een onderblok liggen, dus hoef ik niet te gaan lopen kloten om die afgebroken stukken bout eruit te gaan halen!
Nu kan dus de grote schoonmaak gaan beginnen
En nog een foto wat er uit eindelijk op moet gaan komen wat voor de benzine moet gaan zorgen. Namelijk twee Dellorto DHLA 40 carburateurs met kelken en open lucht filters!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat staat goed Veel plezier er mee!
Mogen cilinderbussen van een XU gehoond worden?
Ik wil ze licht honen voor de zekerheid, er zitten geen diepe krassen in, maar de vraagbaak stelt dat ze meteen vervangen moeten worden.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je van plan bent om ze zelf te honen met een borstelhoon of 3-steens hoon op de boormachine kan je er beter van af blijven. Dat soort “honen” doet meer kwaad dan goed.
Heb je geen krassen, en geen debiel olieverbruik dan kan je beter de boel laten voor wat het is, hooguit nieuwe zuigerveren monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste