Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Heeft iemand wellicht een korte, duidelijke handleiding over hoe ik de rechter spoorstang uit het stuurhuis krijg? Ik moet voor de APK de rechter stuurhuishoes vervangen, en gezien het draadeind van de hulpcilinder is het toch wel makkelijk als die spoorstang uit de weg is. Ik heb wel allerlei geweldig informatieve stukken gelezen op dit forum over de demontage van het gehele stuurhuis, en daar staat dan altijd het zinnetje bij: demonteer de spoorstang. Maar hoe dan? Overigens laat ik het stuurhuis natuurlijk het liefst op zijn plek…
Het gaat om een 2.0 i 16 v van 1998, Dirass dus. De stuurkogel en hulpcilinder van het stuurhuis zijn inmiddels los.
Bij voorbaat dank!
Sander
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
De rechter stuurhuishoes vervangen door een originele van Citroën kun je vergeten zonder je halve stuurhuis uit elkaar te halen. Dus zul je een universele moeten gebruiken.
Rechter spoorstang haal je er uit door de rubberen kraag er uit te wrikken met een schroevendraaier. Dat rubber zit over de kop die in de tandheugel is vastgedraaid.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Bij een Xantia kun je hem met een grote tang losdraaien uit het stuurhuis.Aan het dikke stuk waar de kogel in zit aan de kant van het stuurhuis.Je kan er moeilijk bij maar het gaat wel.Misschien zit er bij een XM meer ruimte dat weet ik niet.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Dank voor de reacties. Met een grote tang die kogelkop uit het stuurhuis dus. Ga ik vanavond proberen! Die rubber afdichtdop was er tussen vandaan gevallen, dus wrikken hoeft niet meer, dat scheelt .
De Xantia ken ik niet vanuit deze hoek, maar ongetwijfeld is er net zo veel (of net zo weinig) ruimte hier….
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Ik heb die stuurhoes ooit vervangen door een originele hoes, zonder demontage van het stuurhuis. Stuurhoes flink invetten, dan de hoes over uitstekende bout drukken/trekken. De kraag van de hoes vervolgens vastzetten.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Het is gelukt! Spoorstang losdraaien - dat ging wel erg makkelijk, hij zat bijna niet vast - en dan kan je de hoes over het draadeind heen wringen. Originele hoes van de dealer, lekker warm gemaakt en goed ingevet. Viel allemaal best mee, eigenlijk.
Gisteren is de dame ermee door de APK gekomen, nadat ik ook de stuurkogels en een handvol hydrauliekleidingen had vervangen, op de achtertraverse. Wat kan dat daar ongezien hard roesten zeg!
Enniewee: dank voor het delen van jullie kennis en de adviezen! Dat helpt echt, ook voor de moraal zal ik maar zeggen.
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.